Źródło: Puls Biznesu 2009-04-06 08:54
Według danych producentów, z polskich fabryk wyjechało w marcu 85 027 samochodów
Według danych producentów, z polskich fabryk wyjechało w marcu 85 027 aut. To co prawda mniej niż w marcu ubiegłego roku (według Samaru - 91 956), ale znacznie więcej niż w najlepszym dotąd w tym roku lutym (67 194). Marcowe przyspieszenie to głównie efekt dopłat do zakupu nowych samochodów w Niemczech.
Głównym beneficjentem niemieckiego przyspieszenia była fabryka Fiat Auto Poland w Tychach produkująca małe auta, cieszące się dużym wzięciem u sąsiadów zza Odry. W marcu powstało tu 48 659 Fiatów oraz 8577 Fordów Ka. W marcu ubiegłego roku FAP wyprodukował 40 152 Fiatów. W lutym tego roku Tych wyjechało 46 649 Fiatów.
Z ożywienia na rynku niemieckim skorzystał też Volkswagen (VW) z Poznania. Tu głównie jak ciepłe bułeczki sprzedaje się model Caddy Light. W marcu zakład opuściło 13 166 pojazdów wobec 7230 w lutym. W marcu ubiegłego roku było ich 16 989.
Spadek zamówień silnie uderzył natomiast w fabrykę Opla w Gliwicach. Zamiast na trzy jak w ubiegłym roku, pracuje tylko na dwie zmiany. Niedawno zapowiadała zwolnienia grupowe. W marcu firma wyprodukowała 9564 aut. To tylko nieco więcej niż w lutym (8163). W porównaniu z marcem ubiegłego roku spadek jest duży. Wtedy polski Opel wyprodukował aż 19 357 aut.
O przetrwanie walczy warszawska FSO. Niedawno spółka rozpoczęła program zwolnień grupowych, a poziom zamówień od maja jest bardzo mglisty. W marcu FSO wyprodukowała 5061 aut wobec 5202 w lutym. Dla porównania: w marcu 2008 roku z Żerania wyjechało 15 447 aut.