Forum Giełda +Dodaj wątek
Opublikowano przy kursie:  12,10 zł , zmiana od tamtej pory: 28,10%

Polska na nowym Jedwabnym Szlaku

Zgłoś do moderatora
Rozwój połączeń intermodalnych Nowego Jedwabnego Szlaku oraz korytarza Bałtyk-Adriatyk stwarza możliwości dla deweloperów  

Połączenia intermodalne – to znaczy przy wykorzystaniu dwóch lub więcej środków transportu, ale tylko jednej jednostki ładunkowej (kontenera albo nadwozia wymiennego) – staną się w najbliższych latach priorytetowym sposobem przewożenia towarów w Polsce. Intensywne prace przy modernizacji linii kolejowych trwają m.in. w Małaszewiczach, Bydgoszczy oraz na Pomorzu.

– Związane jest to m.in. ze wzrostem przeładunków morskich i rozbudową infrastruktury portowej. Przez ostatnie 10 lat liczba terminali w całym kraju wzrosła aż o 70 proc., co na początku 2020 r. dało 38 aktywnych terminali intermodalnych zarówno morskich, jak i lądowych – wyjaśnia Michał Rafałowicz, dyrektor regionu pomorskiego w Cresa Polska.

W głębi lądu 
Wśród największych w Polsce suchych portów przeładunkowych, czyli miejsc w głębi kraju będących przedłużeniem portu morskiego w ramach przeładunku i dystrybucji towarów, znajduje się terminal w Małaszewiczach (gmina Terespol), przez które przebiega jedna z najkrótszych tras kolejowych łączących Zachód Europy z Azją. Rozbudowa terminalu przeładunkowego o międzynarodowym znaczeniu ruszyła już latem ubiegłego roku i ma zakończyć się jeszcze w 2021 r. Małaszewicze mają stać się kluczowym punktem na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku. Już dzisiaj przeładowuje się tutaj ok. 90 proc. wszystkich towarów sprowadzanych koleją z Chin do Polski i przez Polskę do Europy.  – Inwestycje magazynowe w okolicach Małaszewicz planowane są już od dawna. Deweloperzy magazynowi posiadają już pozabezpieczane tu grunty. Na razie wstrzymują się z inwestycjami w oczekiwaniu na dalszy rozwój terminala – mówi Michał Rafałowicz.  

Nad morzem 
Inwestycje portowe, mające na celu zwiększenie zainteresowania Polską wśród firm logistycznych z południa Europy oraz rozbudowa korytarza Bałtyk – Adriatyk, skupiają się w Trójmieście. Według Michała Rafałowicza lokalizacja ta ma szansę w przyszłości konkurować z portami z Niemiec czy Holandii. Jedną z najważniejszych inwestycji w regionie jest modernizacja linii kolejowych sieci bazowej TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa), prowadzących do portów w Gdańsku i Gdyni, w korytarzu Bałtyk – Adriatyk. Inwestycja pochłonie ok. 2,5 mld zł i w prawie 40 proc. zostanie sfinansowana z unijnego programu „Łącząc Europę”, a zakończenie prac planowane jest jeszcze w tym roku.

Inwestycje portowe oraz coraz lepsze połączenia intermodalne z Pomorzem nie pozostają bez znaczenia dla rynku nowoczesnej powierzchni logistyczno-magazynowej w regionie. Już od dłuższego czasu analitycy Cresy obserwują tutaj wzmożone zainteresowanie – tak najemców, jak i deweloperów magazynowych. Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni magazynowej w Trójmieście wynosi 952,6 tys. m kw., a kolejne 166,7 tys. m kw. znajduje się w budowie.  

Bydgoszcz po drodze 

Ważnym zapleczem lądowym dla portów morskich w niedalekiej przyszłości ma się również stać terminal w Bydgoszczy Emilianowie. To jedna z ważniejszych inwestycji w kraju, na drodze nowego łańcucha logistycznego, łączącego Morze Bałtyckie z Adriatykiem. Terminal w Emilianowie mógłby pełnić również funkcję centrum logistycznego, na co może wskazywać fakt, że tą lokalizacją od dłuższego czasu interesują się najwięksi deweloperzy magazynowi w kraju. Jak wynika z danych firmy doradczej Cresa Polska, pod koniec pierwszego kwartału 2021 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni magazynowej w regionie Bydgoszczy i Torunia wynosiła ponad 413 tys. m kw., jednocześnie w trakcie budowy znajdowało się tutaj 11,8 tys. m kw.  Modernizacja linii kolejowych to nie tylko prędkość i walka na konkurencyjnym europejskim rynku. Transport torowy uważany jest również za najbardziej przyjazny środowisku. Szacuje się, że udział transportu w ogóle w światowej emisji gazów cieplarnianych do atmosfery to około 25 proc. Jednocześnie wiadomo, że pociągi emitują średnio trzy razy mniej zanieczyszczeń niż transport drogowy oraz osiem razy mniej niż lotniczy.

Artykuł z PB
  • Polska na nowym Jedwabnym Szlaku Autor: ~Zuch

Treści na Forum Bankier.pl (Forum) publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją.

Bonnier Business (Polska) Sp.z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl artykułów 12 i 15 Rozporządzenia MAR (market abuse regulation). Złamanie zakazu manipulacji jest zagrożone odpowiedzialnością karną.

Zamieszczanie na Forum propozycji konkretnych decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do instrumentu finansowego może stanowić rekomendację w rozumieniu przepisów Rozporządzenia MAR. Sporządzanie i rozpowszechnianie rekomendacji bez zachowania wymogów prawnych podlega odpowiedzialności administracyjnej.

Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.

[x]
ATCCARGO -2,52% 15,50 2025-10-17 16:16:04
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.