2013.02.25, 19:14
Zmiana stanu posiadania spółki zależnej
Spis treści:
1. RAPORT BIEŻĄCY
2. MESSAGE (ENGLISH VERSION)
3. INFORMACJE O PODMIOCIE
4. PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO
Raport bieżący nr 3 / 2013
Data sporządzenia: 2013-02-25
Skrócona nazwa emitenta
E-KIOSK S.A.
Temat
Zmiana stanu posiadania spółki zależnej
Podstawa prawna
Art. 70 pkt 1 Ustawy o ofercie - nabycie lub zbycie znacznego pakietu akcji
Treść raportu:
Zarząd Emitenta informuje o otrzymaniu w dniu 25 lutego 2013 roku zawiadomienia od pana Grzegorza Hajdarowicza, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą GREMI, sporządzonego na podstawie art. 69a ust. 1 pkt. 3 ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu ("Ustawa").
W zawiadomieniu tym pan Grzegorz Hajdarowicz informuje, iż w dniu 25 lutego 2013 roku uzyskał informację, że Presspublica sp. z o.o. ("Presspublica"), w stosunku do której jest on podmiotem dominującym w rozumieniu przepisów Ustawy, w wyniku transakcji dokonanych poza rynkiem alternatywnego systemu obrotu, nabyła 3.343.199 akcji Emitenta stanowiących 18,48 proc. kapitału zakładowego Emitenta i uprawniających do 3.343.199 głosów na Walnym Zgromadzeniu Emitenta stanowiących 18,48 proc. ogólnej liczby głosów.
W wyniku nabycia dokonanego przez Presspublica, pan Grzegorz Hajdarowicz, jako podmiot dominujący w stosunku do Presspublica pośrednio posiada aktualnie 14.136.621 akcji Emitenta, stanowiących 78,15 proc. kapitału zakładowego Emitenta i uprawniających do wykonywania na Walnym Zgromadzeniu Emitenta14.136.621 głosów, stanowiących 78,15 proc. ogólnej liczby głosów, w tym: 7.397.000 akcji imiennych oraz 6.739.621 akcji na okaziciela znajdujących się w alternatywnym systemie obrotu na rynku NewConnect.
Przed w/w transakcją dokonaną przez Presspublica, pan Grzegorz Hajdarowicz pośrednio przez Presspublica posiadał 10.793.422 akcji Emitenta, stanowiących 59,67proc. kapitału zakładowego Emitenta i uprawniających do 10.793.422 głosów stanowiących 59,67 proc. ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu Emitenta, w tym: 7.397.000 akcji imiennych oraz 3.396.422 akcji na okaziciela.
Ponadto pan Grzegorz Hajdarowicz informuje, iż nie zawierał umowy, której przedmiotem jest przekazanie uprawnienia do wykonywania prawa głosu, o której mowa w art. 87 ust. 1 pkt. 3 lit. c) Ustawy.
MESSAGE (ENGLISH VERSION)
INFOMACJE O PODMIOCIE >>>
PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
Data Imię i Nazwisko Stanowisko/Funkcja Podpis
2013-02-25 Artur Łopuszko Prezes Zarządu Artu Łopuszko
Źródło: ESPI
Cala historia zaczęła się – jak na internetowe warunki – dość dawno temu. Najpierw Presspublica spółka wydająca „Rzeczpospolitą”, objęła większościowy pakiet akcji w wysokości 52,49 proc e-Kiosku spółki notowanej na New Connect. Jak się później okazało, była to część działań mająca na celu fuzję e-Kiosku ze spółka eGazety należącej pośrednio do Presspubliki.
Dla niezorientowanych. e-Kiosk posiadał wtedy własny system sprzedaży e-gazet, e-magazynów, e-booków i audiobooków. eGazeta była niczym innym jak internetowym kioskiem z pokaźna liczbą tytułów prasowych w ofercie.
Później na pierwszy plan wysunął się Grzegorz Hajdarowicz i jego działania w kwestii przejęcia przez niego większościowego pakietu udziałów w Presspublice. W międzyczasie mieliśmy głośne zapowiedzi milionera na temat zbudowania internetowej potęgi, oburzenie załogi kolejnych uszczuplanych redakcji, zwolnienia i wreszcie rozpoczęcie procesu zamykania treści za ścianą płatności.
Teraz przyszła pora na obniżanie kosztów i odpowiednie przegrupowania na rynku dystrybucji prasy cyfrowej i publikacji cyfrowych. Kilka dni temu zarząd e-Kiosk S.A. poinformował, że podczas posiedzenia rady nadzorczej, podjęto uchwały o odwołaniu dotychczasowego zarządu e-Kiosk S.A. w składzie: Piotr Kubiszewski, Joanna Żukowska oraz Krzysztof Krala. Wymienione osoby pełnić będą teraz funkcję doradców zarządu – prawdopodobnie do czasu jak gdy ten przejmie od nich wszelkie kompetencje i informację związane z prowadzeniem spółki. Na stanowisko członka zarządu powołano natomiast Artura Łopuszko od lat związanego z kontrolowaną przez Hajdarowicza spółką Gremi Media.
Jaki wpływ wymiana zarządu będzie miał na funkcjonowanie spółki? Prawdopodobnie niewielki i to czego mogą spodziewać się inwestorzy będzie dotyczyć głównie zmniejszenia kosztów jej działalności. Oczywistym jest dalszy rozwój spółki przez poszerzanie oferty lub wykluczenie z niej nierentownych tytułów.
Dużo większy wpływ powyższe działania będą miały na ogólny rozwój i dystrubucję płatnych treści w internecie. Posiadając w swoim portfolio spółkę będącą jednym z największych podmiotów na rynku i do tego kontrolowaną przez zaufanego współpracownika, Hajdarowicz będzie w stanie ominąć pośredników i stworzyć własny, bardzo szeroki kanał dystrubucji tytyłów prasowych, dzienników, tygodników i magazynów. Dzięki prostemu zabiegowi skróci drogę pomiędzy poszczególnymi podmiotami, dzięki temu straci zdecydowanie mniej pieniędzy przeznaczonych uprzednio na cele marketingowe i reklamowe.
Gdy połączymy systemy dystrybucji e-wydań, z którym świat podbił e-Kiosk.pl, internetowe archiwum i kiosk z tytułami prasowymi oraz morze kompetencji, staje nam przed oczami pełny obraz przyszłości według Hajdarowicza. Jak świetnie swego czasu zauważył Kominek, Hajdarowicz ma jaja i dał temu niejednokrotnie wyraz. Jego wizja na rozwój prasy w naszym kraju dla wielu z nas graniczy z literaturą S-F. Ale ilu z nas, tych osób, które myśli podobnie może pochwalić się tym, że dysponuje kawałkiem ziemi w Brazylii? Raczej nikt. Dlatego mimo abstrakcji jaka biję na kilometr od kroków jakie wykonuje Gremi Media trzymam mocno kciuki za ich sukces. Jest to odmienna droga od tego, co próbują zrobić Tomasze dwa z z Natemat.pl i tym ciekawsza będzie to rywalizacja.
Zmiana zarządu e-Kiosk SA jest wielkim krokiem dla przyszłości tej spółki, ale równocześnie jest tylko małym kroczkiem dla przyszłości całej Presspubliki. Statystyki i przykłady „Financial Times”, “The Dailly” absolutnie nie wróżą wielkiego sukcesu, ale gdy kilka miesięcy Hajdarowicz na łamach Spider’s Web mówił – “Zrobienie ulepszonego PDF to za mało. Użytkownik internetu i tabletu szybko się takimi produktami nudzi. „Przekrój” zaoferuje coś zupełnie innego.” – to wtedy nikt nie brał jego słów na poważnie. Dziś widać, że nie rzucał słów na wiatr.
Należy czekać na nowe aplikacje na tablety, unifikację całej sieci sprzedaży, dalsze cięcia kosztów i realizację strategii, której nawet głosy sprzeciwu kolejnych publicystów nie będą w stanie uczynić wielkiej szkody.
Jedno jest pewne. Prasa drukowana nie umiera, po prostu przechodzi na margines. Znajdzie swoje miejsce gdzieś obok internetu i treści dostarczanych do użytkowników w cyfrowej formie. Pytanie brzmi, która wizja będzie lepsza. Budowanie wszystkiego od zera w oparciu o głośne nazwiska, czy zażynanie kury przynoszącej wielomilionowe straty i gotowanie rosołu, który przecież z kurą nie będzie miał już wiele wspólnego…
_________________
Ww. tekst nie stanowi "rekomendacji" w rozumieniu przepisów Rozp. MF z dn. 19.10.05 r.
.
Sprzedaż e-wydań: „Puls Biznesu” i „Rzeczpospolita” mocno do góry
W styczniu 2013 roku największą średnią sprzedaż wydań elektronicznych wśród gazet codziennych miał „Dziennik Gazeta Prawna”, natomiast wśród tzw. mutacji cyfrowych, czyli m.in. wydań na tablety, prym wiodła „Gazeta Wyborcza”.
gazety
E-wydania to dostępne w internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Wśród e-wydań w styczniu 2013 roku największą sprzedaż zanotował „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) z wynikiem na poziomie 6 606 egz., czyli o 29,17 proc. większym niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej. Tytuł ten miał drugi największy udział sprzedaży e-wydań w sprzedaży ogółem, który wyniósł 10,31 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych dla Wirtualnemedia.pl.
Na drugim miejscu znalazła się „Rzeczpospolita” (Presspublica, obecnie Gremi Media) z wynikiem na poziomie 5 565 egz., czyli o 42,91 proc. większym niż w styczniu 2012 roku (sprzedaż ogółem tego tytułu spadła o 36 proc., więcej na ten temat).
Trzecia lokata należała do „Pulsu Biznesu” (Bonnier Business Polska). Jego sprzedaż e-wydań wyniosła w analizowanym okresie 2 098 egz., czyli aż o 46,20 proc. więcej niż rok wcześniej. Dziennik ten pochwalić się mógł największym udziałem sprzedaży e-wydań w sprzedaży ogółem, wynoszącym 17,78 proc.
Czwartą pozycję zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora), której sprzedaż e- wydań wzrosła o 6,97 proc. do 2 073 egz.
Pozostałe tytuły codzienne miały już zdecydowanie mniejszą sprzedaż e-wydań, wynoszącą od 517 do 94 egzemplarzy.
W ZKDP od stycznia 2012 roku istnieje także kategoria sprzedaży mutacji cyfrowych. Chodzi tutaj o wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety - iPad czy Kindle. Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana do sprzedaży ogółem.
W 2012 roku tylko trzy dzienniki wykazały sprzedaż mutacji cyfrowych. Liderem z 1 161 egz. była „Gazeta Wyborcza” (dziennik ten mutacje cyfrowe raportuje od lipca ub.r.). Na drugim miejscu znalazła się „Rzeczpospolita” z 459 egz., a na trzecim - „Parkiet” (Presspublica; 93 egz.). Natomiast w styczniu ub.r., czyli w pierwszym miesiącu raportowania sprzedaży mutacji cyfrowych w przypadku „Rzeczpospolitej” wyniosła ona 454 egz., a „Parkietu” - zaledwie 6 egz.
każdy chce kupić jak najtaniej,a pakietówki chodziły po 0,25.To zapewne inwestycja na kilka lat,ale może być bardzo owocna,jeśli rynek tego typu będzie się "amerykanizował". Biorąc pod uwagę wzrost sprzedaży urządzeń typu smartfony i tablety itp.szanse są duże
komus zalezy na tym nie sadzisz......? nie mówie tu bynajmniej o sobie swoje akcje mam zakopane..(na długo)...wg mojej oceny ktos chce tu zebrac troszke wiiecej ..lecz przy niecałych 4 mln ff (w teori ) to jest malo prawdopodobne..patrzac na wykres at(obroty vs kurs) widac to dobitnie......dla wytrwałych beda owoce z tego drzewa....pozdrawiam)))
co do obrotów jeszcze uwaga, zobaczcie porównawczo jakie były obroty na Precious Metals Investments, przy poziomach zbliżonych do E-kiosku (0,20),a jakie między 1,20 a 2 zł po wzroście o 1000%. Na tych poziomach brak obrotu to jest plus, bo nie ma chętnych do oddawania, bo duży kapitał na e-kiosku wchodził miedzy 0,30 a 0,78 jeszcze w 2010 r.