21.07. Warszawa - Ministerstwo Gospodarki informuje:
"Polskie porty morskie mogą stać się bramą dla rozwoju handlu pomiędzy krajami Azji i Europy Środkowo-Wschodniej. Już dziś są w stanie obsługiwać bezpośrednie połączenia z wykorzystaniem największych kontenerowców świata" - powiedział wicepremier Waldemar Pawlak. Minister gospodarki 21 lipca 2011 r. odwiedził Gdańsk, gdzie o możliwościach rozwoju branży rozmawiał z przedstawicielami Gdańskiego Klubu Biznesu i DCT Gdańsk SA.
Morskie przewozy kontenerowe na świecie osiągnęły w 2010 r. poziom 138 mln TEU (twenty-foot equivalent unit - jednostka wielkości kontenerów), o 12,2 proc. więcej niż w 2009 r. Dobra koniunktura w tym sektorze transportu to w opinii wicepremiera Pawlaka także szansa na rozwój polskich portów, które są gotowe konkurować o klientów i zdobywać nowe rynki.
Zdaniem wicepremiera, polskie porty morskie mogą być ważnym elementem światowej infrastruktury transportowej i połączeń gospodarczych północ-południe. "Przejęcie przez Gdańsk, Gdynię, Szczecin lub inne polskie porty strumienia transportowego Azja - Europa Środkowo-Wschodnia stanowiłoby dodatkowy impuls dla rozwoju gospodarczego kraju, przyciągnęłoby nowe projekty inwestycyjne i miejsca pracy" - wyliczył minister gospodarki.
Polskie porty są doceniane przez międzynarodowych armatorów. Największy przewoźnik na świecie Maersk Line (16 proc. światowych przewozów kontenerowych) włączył Gdańsk do grona swoich strategicznych partnerów. - Zawijanie do polskich portów morskich największych kontenerowców świata daje szansę na przyśpieszenie przewozów i obniżenie ich jednostkowych kosztów dla krajowych przedsiębiorców - ocenia wicepremier Pawlak.
Już dziś można zaobserwować wzrost liczby i wielkości przeładowywanych w nich towarów. "Według różnych prognoz, w 2015 r. nasze porty morskie będą obsługiwać od 1,2 do 2,6 mln TEU" - powiedział wicepremier.
Gdańsk jest obecnie najszybciej rozwijającym się portem na Bałtyku. Sprzyja temu m.in. doskonałe usytuowanie i niezamarzający port. Operujący w nim DCT (Deepwater Conteiner Terminal) odnotował od 2009 r. wzrost przeładunków aż o 180 proc. Firma planuje do 2020 r. zwiększyć liczbę przeładunków 5,5-krotnie.
Jak podkreślił minister gospodarki, transport towarów drogą morską oznacza także 6-krotnie mniejszą emisję CO2 w porównaniu do transportu kolejowego i ponad 15 razy mniejszą niż w przypadku transportu drogowego. "Nabiera to szczególnego znaczenia w obliczu coraz bardziej restrykcyjnych wymogów środowiskowych" - zaznaczył.
Wicepremier Pawlak przypomniał, że Ministerstwo Gospodarki wprowadza rozwiązania mające na celu usuwanie barier rozwojowych, z którymi muszą borykać się przedsiębiorcy, także z branży portowej. "W listopadzie 2010 r. podjęliśmy działania na rzecz zmiany 23-proc. stawki podatku VAT na usługi realizowane w polskich portach morskich" - powiedział. Działania zakończyły się sukcesem. Sejm przyjął preferencyjną, zerową stawkę podatku VAT na tego typu usługi, co powinno korzystnie wpłynąć na konkurencyjność polskich portów.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ mick/
--------------------------------------------------------------------------------
musieli by Hamburg zamknąć żeby to urosło
a póki co żenią papier jak tylko mogą
wielka zwała się skończyła teraz co dzien co dwa po groszu az do nominału
ha ha będą walić ?.przecież wszyscy mają swoje akcje (duzi) ..ha ha drobni będą walić do nominału ale ubaw.ale mali są zdeterminowani BUCHAHAHA ale się ubawiłem
sukcesywnie zbieram balticon i mam juz tyle akcji ze chyba jestem prawdziwym kolekcjonerem a powroty na poziomy 1zl sa tylko kwestia chwili, spolka jest mocna i w dobrej kondycji i co najwazniejsze z perspektywami...,gdyby jeszcze wirowki odpuscily sobie gre papierem byloby jeszcze szybciej dobrze...Pozdrawiam akcjonariat!
Ja swój pakiecik ustawie na sprzedaży po 10 zł (tak 13:25 będzie widoczny w zleceniach sprzedaży - patrz interia). Zastanawiam się nad kupnem paru sztuk. Czekam na sygnał kupna.