Surowce krytyczne dla polskiej gospodarki - takie surowce strategiczne, których możliwości pozyskania zarówno ze źródeł pierwotnych, jak i wtórnych, są obarczone albo dużym ryzykiem, albo istnieją bardzo duże trudności ich pozyskania, a możliwości ich substytucji są niewielkie. Są to w szczególności surowce znajdujące się na liście surowców krytycznych dla Unii Europejskiej, ale także takie surowce, które mimo występowania w dużej ilości są niemożliwe do pozyskania np. z powodu uwarunkowań planistycznych, protestów społecznych itp.
⭐ NAJCENNIEJSZE POLSKIE ZŁOŻA POD OCHRONĄ UE. NAKAZAŁA STRZEC SUROWCE KRYTYCZNE⭐
Węgiel koksujący i miedź to dwa podstawowe polskie surowce krytyczne potrzebne zarówno krajowej gospodarce, jak też europejskiej - podkreśla Główny Geolog Kraju. Rolą państwa jest ich wskazywanie oraz zainteresowanie nimi inwestorów, którzy poniosą koszty ich bliższego rozpoznania - dodaje Galos.
WĘGIEL KOKSOWY JEST JEDNAK POTRZEBNY ŚWIAT BEZ WĘGLA KOKSOWEGO - TO ŚWIAT BEZ STALI. A TUTAJ STAL BĘDZIE POTRZEBNA
⭐ NAJCENNIEJSZE POLSKIE ZŁOŻA POD OCHRONĄ UE. NAKAZAŁA STRZEC SUROWCE KRYTYCZNE⭐
Zapewnienie dostępu do surowców krytycznych, w tym do surowców ważnych dla krajowej gospodarki. Taki jest cel projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, który trafił do wykazu prac rządowych. Nie jest to jednak inicjatywa MKiŚ, lecz planowane wdrożenie unijnego rozporządzenia CRMA. Chodzi o rozwój wydobycia, recyklingu, monitorowania łańcuchów dostaw oraz wdrożenie działań promujących obieg zamknięty surowców.
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt ustawy o zapewnieniu dostępu do surowców krytycznych, w tym do surowców ważnych dla krajowej gospodarki. Celem tego projektu jest wdrożenie unijnego rozporządzenia CRMA, które nakłada na państwa członkowskie obowiązki związane z zapewnieniem stabilnych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych.
Realizacja obowiązków CRMA wymaga koordynacji na wielu płaszczyznach. Aktualnie brak jest jednej instytucji, która byłaby w stanie zapewnić odpowiednie środki organizacyjne i koordynacyjne mające na celu realizację tych zadań – tłumaczy MkiŚ.
Resort klimatu dodaje, że Zapisy CRMA będą wymagały często szybkiego i skutecznego działania w krótkim terminie, co musi być skoordynowane pomiędzy poszczególnymi ministerstwami. Wyjaśnia, że aby skutecznie realizować te działania, konieczne będzie dostosowanie dokumentu. „Polityka Surowcowa Państwa” do celów CRMA i do aktualnego zapotrzebowania polskiej gospodarki.
Kluczowe założenia projektu obejmują koordynację polityki surowcoweji powołanie Pełnomocnika Rządu ds. Polityki Surowcowej Państwa oraz Międzyresortowego Zespołu ds. Polityki Surowcowej, które będą nadzorować wdrażanie CRMA i zarządzać projektami strategicznymi. Kolejny kluczowy cel to wsparcie dla projektów strategicznych, czyli uproszczenie procedur administracyjnych, utworzenie punktów kontaktowych i krajowego programu poszukiwań surowców krytycznych.
Projekt zakłada też monitorowanie i zarządzanie ryzykiem – tworzenie rejestrów kluczowych przedsiębiorstw, list projektów związanych z surowcami krytycznymioraz analiz zapotrzebowania gospodarki na te surowce. Dzięki nowym przepisom będzie możliwe promowanie obiegu zamkniętego poprzez opracowanie baz danych o odpadach wydobywczych z potencjałem do odzysku surowców. Wobec przedsiębiorstw, które nie spełniają wymogów CRMA, przewidziane są kary administracyjne.
To jeszcze nie koniec. Nowe przepisy mają też zapobiec sporom kompetencyjnym między organami, zapewnić odpowiednie finansowanie działań i dostosować Politykę Surowcową Państwa do wymogów CRMA. Dzięki tym rozwiązaniom możliwe ma być skuteczne wdrażanie unijnej polityki surowcowej i wzmocnienie bezpieczeństwa surowcowego Polski.