• BIK Autor: ewelina_s.84 [78.8.229.*]
    Witam, chciałabym zadać pytanie dot. nowelizacji ustawy Prawa Bankowego z 2005 r. W 2003 r. moi rodzice kupili coś na raty, które spłacili w 2006 r. W 2007 dowiedzieli się, że są jakieś nieuregulowane końcówki, ok. 17 zł., które od razu spłacili (w okresie dostosowawczym, czyli do 15.06.2008). Wiem , że w 2007 widnieli jeszcze jako nierzetelni klienci. Nowelizacja podobno mówi, że po 15.06.2008 r. dane w bik (dot. również kredytów problematycznych, czyli jeżeli minęło 60 dni itd.) będą widoczne jedynie jako dane statystyczne. Dzwoniłam do bik i ich pracownik to potwierdził. Jednak chciałabym się dowiedzieć, czy dzieje się to automatycznie, czy to bank, który dokonał wpisu musi nas usunąć. I co się stanie, jeżeli bank mówi, że nagrał się na sekretarkę i poinformował o zadłużeniu klienta, czy klient musi wyrazić jedynie zgodę pisemną na przetwarzanie jego danych osobowych. Bardzo proszę o odpowiedź.
  • Re: BIK Autor: malgorzata_bielinska [195.66.88.*]
    Jeśli rachunek otwarty był w 2003 r. i zamknięty w 2006 r. możemy mieć doczynienia z dwoma sytuacjami:

    1. informację o nim będą przetwarzane w celu oceny zdolności kredytowej i ryzyka, tzn. będą uwidocznione na raportach o ile:
    a) klient wyraził zgodę na przetwarzanie danych po wygaśnięciu zobowiązania i bank przekazał taką informację do BIK lub
    b) w historii spłat wystąpiło co najmniej 60-dniowe opóźnienie, bank powiadomił klienta (w formi pisemnej -oddzielnym pismem bądź informacją przekazaną na wezwaniu do zapłaty) o możliwości przetwarzania danych po zamknięciu rachunku i przekazał stosowaną informację do BIK

    2. informacje przetwarzane będą wyłącznie w celu stosowania metod statystycznych o ile żaden z warunków 1a, 1b nie został spełniony.

    Wszystkie rachunki zamknięte, dla których w dniu 16 czerwca 2008 żaden z warunków 1a i 1b nie był spełniony zostały automatycznie oznaczone jako przetwarzane wyłącznie w celu stosowania metod statystycznych (bez konieczności przekazywania dyspozycji z banku).

    Dla rozwiania wątpliwości – sugeruję pobrać raport konsumencki i dokładnie sprawdzić status przedmiotowego rachunku.