• kwota wolna od podatku, studen Autor: ~Paweł (student) [81.219.72.*]
    Witam,

Jestem studentem, w trakcie bieżacego roku nie miałeś żadnej pracy (umowa o dzielo ani nic w tym stylu). Dorabiałem jednak "w Internecie" (własna strona, zarobek poprzez programy partnerskie i reklame sprzedawaną na allegro).

Chciałbym spytac się dokładniej, czy mam się z tego rozliczyc, i jesli tak to jak?

Slyszałem, że istnieje coś takiego jak kwota wolna od podatku. W to własnie można wliczyć np. korepetycje czy własnie cosik takiego. Jednak ile ta kwota wynosi na bieżacy rok (na cały czy miesięcznie).
    Jezeli jej nie przekroczyłem to musze w ogole wypelniac zeznanie podatkowe, a jesli tak lub przekroczylem ten próg to co ze mną dalej? :)

Dzieki z góry za pomoc :)
    Paweł
  • Re: kwota wolna od podatku, studen Autor: ~AR [83.28.231.*]
    Kolego Pawle !
    Z tego co piszesz wynikać może, iż to co czyniłeś (owo dorabianie) nosiło cechy pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeśli moje przypuszczenie jest słuszne, to przed jej rozpoczęciem miałeś obowiązek formalnie działalność taką zarejestrować ze wszystkimi tego konsekwencjami (zaliczki na podatek, składki ZUS itp). Jeśli dręczą Cię wyrzuty sumienia wynikające z Twojej zapewne nieświadomej nielojalności wobec tego tworu, który niektórzy (tj. ci, którzy nieświadomie dają się okradać i ci, którzy kradną) państwem zwykli nazywać, to masz możliwość skorzystania z tzw. czynnego żalu (Kodeks Karny Skarbowy) - ale tylko w zakresie spraw podatkowych. Natomiast ZUS wyrwie od Ciebie wszystkie należne mu pieniądze wraz z odsetkami ustawowymi (to prawie 700,- zł miesięcznie). Próba rozliczenia się z Twojego dochodu zeznaniem rocznym wywołać musi lawinę niezbyt dla Ciebie przyjemnych zdarzeń.
    Wybór więc należy do Ciebie :-)))
    AR
    Ps. Tzw. szara strefa liczy w IV RP 1,3 mln nie dających się okradać osób.
  • Re: kwota wolna od podatku, studen Autor: ~x [194.9.67.*]