Dotyczy oczywiście Taurona. MAP nie zamierza informować jak przebiegają prace nad modelem wydzielenia aktywów węglowych ze spółek. Dopiero jak już będzie wszystko przygotowane to MAP poinformuje co urzędnicy wymyślili. Tauron posiada 15 bloków węglowych każdy o mocy 200 MW które to bloki raczej nigdy nie będą rentowne. Oprócz tych bloków Tauron posiada jeszcze w Jaworznie "nowoczesny" blok 910 MW który może być rentowny oraz blok 460 MW w Łagiszy który także może być rentowny. Te starocie 200MW najlepiej zamknąć jak najszybciej no ale górnicy protestują i pracownicy tych bloków zombie także protestują. Żeby te 15 bloków mogło istnieć to znów trzeba przygotować się na gigantyczne remonty bardzo kosztowne. Wiadomo, że na OZE będzie o wiele mniej pieniędzy w takim razie. Tauron liczy na wsparcie ze strony Państwa. Tak to z grubsza wygląda. Nie za ciekawie. Każdy wie jak wygląda utylizacja w Polsce niebezpiecznych odpadów. Pożar wysypiska śmieci. Jedyna skuteczna reforma energetyki Taurona to wysadzić te bloki węglowe i to byłaby najlepsza wiadomość jaka mogła by zaistnieć. Jestem gotów się założyć, że skarb państwa ani myśli finansować remonty starych bloków węglowych w portfolio Taurona. Kto za to zapłaci? No Tauron oczywiście :) Jak ktoś ma jakieś obiekcje, że Państwo weźmie na siebie koszty remontów tych staroci to proponuję otrzeźwieć.
No to jak Tauron nie dostanie kasy od Państwa na utrzymanie bloków w gotowości w ramach rezerwy mocy no to je zamknie, ludzi zwolni i tyle. Pracownicy będą mieć tyle do powiedzenia co ci aktualnie w PKP Cargo. Ten rząd toleruje takie cięcia bez problemu. To nie socjalistyczny PiS, który kazał kupić Tauronowi Brzeszcze. Zatem albo dopłaty do bloków albo ich likwidacja i zwolnienie ludzi. Zarówno w jednym jak i drugim przypadku na plus dla Taurona.
Dokładnie tak plus energetyka jest krytyczna dla Państwa, a jest coraz ważniejsza i bez sprawnej energetyki nie będzie się dało w ogóle rozwijać jako Państwo przy tak szybkim rozwoju technologii. Także to będzie jeden z tych sektorów który po prostu będzie musiał być doinwestowany tak samo jak i sektor ochrony zdrowia.
Nie wiesz o czym mówisz....z tych 15 tylko 3-4 bloki nie warte są utrzymania pod względem finansowym....reszta jest rentowna, dlatego na produkcji prądu jeszcze jakoś TW zarabia.
Ja twierdzę, że Tauron co roku może generować ok. 1zł zysku netto na akcję....pytanie kiedy się tym podzielą?
Transek to sam nie wie czego chce, raz mówi by trzymać długoterminowe, następnie by sportować itp.
Trzeba robić odwrotnie jak pisze i sukces mamy murowany.
Papier jest mocno zaleszczony krótkodystansowcami takimi jak Trabant, którzy przebierają nogami po 10 groszowym ruchu w górę a po 20tu rzucają się do sprzedaży. Jeszcze ich trochę jest na tych poziomach. Kilka podbić w górę wysokim kapitałem i się wytrzepią do reszty. Duży kapitał nie jest głupi. Uderza przez chwilę, podniesie kurs i odpuszcza. Leszczyna taka jak Trabant się zlatuje, wysypują z kieszeni co mają na opadającym po wystrzale kursie i za jakiś czas kolejna większa porcja wpada do kieszeni grubego za kolejnym uderzeniem. Cierpliwości. Odwirują i odpalą. Na wyższych poziomach już nie wejdą.
Dnia 2024-07-11 o godz. 01:22 ~Xxxx napisał(a): > Nie wiesz o czym mówisz....z tych 15 tylko 3-4 bloki nie warte są utrzymania pod względem finansowym....reszta jest rentowna, dlatego na produkcji prądu jeszcze jakoś TW zarabia. > > Ja twierdzę, że Tauron co roku może generować ok. 1zł zysku netto na akcję....pytanie kiedy się tym podzielą?
Ja wiem co piszę, bo powtarzam za tym co napisał MAP :) Wszystkie 15 bloków nie przynosi strat bo funkcjonuje w ramach rynku mocy a to wsparcie kończy się w przyszłym roku chyba. Bez wsparcia te bloki będą przynosić straty. Natomiast na teraz jest problem kosztownych remontów tych bloków gdyby miały one jakoś funkcjonować dalej. Jakby miały być one zamknięte to jakiekolwiek remonty na setki milionów złotych to wywalenie pieniędzy w błoto zupełnie jak w przypadku węglarek PKP Cargo na remonty których zarząd wydał grube miliony a teraz stoją na bocznicach a firma ma trudności ze skompletowaniem pieniędzy na wypłaty dla załogi. Tauron zadaje pytania w ministerstwie o plany albo podjęte przedsięwzięcia a w komunikatach spółki nic nie ma. Jakby nie interpelacja to nikt o niczym się nie dowie i Tauron staje się bardziej ryzykowną spółką ze względu na brak komunikacji.