• hehe Autor: ~Wolf [83.29.172.*]
    Ile to już lat będzie jak ta spółka negocjuje ten aneks? I jakie plany na przyszłość? Chyba tylko zarząd wie - zero komunikacji -.-
  • Re: hehe Autor: zakar [141.0.13.*]
    Tyle ile będzie trzeba... a na razie...

    O procesie cyfryzacji polskiej kolei rozmawiamy z Piotrem Kubickim, Członkiem Zarządu ds. Transformacji Cyfrowej w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.

    Raport Najwyższej Izby Kontroli mówi wprost: cyfryzacja polskiej kolei do roku 2023 to mit. Po zmianie zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe to Panu powierzono transformację cyfrową kolei. Na jakim etapie przejął Pan ten projekt?
    Piotr Kubicki: Koleje w Europie zmierzają w kierunku pełnej cyfryzacji systemów. Dzisiaj pociągi to jeżdżące serwerownie, naszpikowane telemechaniką i tematyką. A co z infrastrukturą? Do końca roku 2023 polska kolej nie znała pojęcia „cyfryzacja”. Zaczęliśmy ten projekt budować od nowa w 2024, ponieważ zwyczajnie go nie było. Nasi poprzednicy zabrali się za coś, czego nie potrafili doprowadzić do końca, a wręcz projekt uśmiercili, mówię tu o GSMR. Mieliśmy okazję, by wsiąść do pociągu zmierzającego w stronę Europy systemów cyfrowych. Zamiast tego staliśmy kilka lat na stacji.

    Jakie macie oczekiwania wobec branży, podczas procesu kolejowej transformacji cyfrowej?

    Branża musi rozmawiać ze sobą jednym językiem – językiem cyfrowym. Musimy podejmować działania zmierzające w tym samym kierunku. Należy wspólnie opracować plan ciągłości cyfryzacji, by ułatwić tę komunikację. Mam na myśli szczególnie PKP PLK S.A, przewoźników i instytucje nadzorujące. Niezmiernie cieszy mnie pomoc w temacie przyspieszenia budowy systemu GSM-R i FRMCS otrzymaną od Krzysztofa Dyla, Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, oraz od prof. Marka Pawlika z Instytut Kolejnictwa.

    Damy radę dogonić Europę? O przegonieniu na tę chwilę chyba nie ma co mówić?
    Wracamy do koncepcji budowania systemu GSM-R „naprawdę”. To musi nastąpić już wkrótce – bo bez niego nie będzie ETCS 2. Zabudowany GSM-R jest podstawową warstwą transmisyjną dla zakodowanej łączności cyfrowej transmisji danych dla ETCS 2. Aktualnie polska kolej korzysta w łączności z systemu VHF. W połowie roku 2023 mieliśmy namacalny przykład, że system ten można bez problemu podsłuchać i zaatakować.

    Proces formalno-prawny pozyskania przez operatora telefonii komórkowej miejsca pod maszt trwa od 12 do 18 miesięcy. W branży kolejowej pozyskanie takiego miejsca trwa od 25 do 36 miesięcy.

    Musimy postawić system GSMR, planujemy FRMCS, dodatkowo wynajmiemy nasze maszty operatorom sieci komórkowych, by w przyszłości to oni udostępnili nam swoje dla FRMCS. Tak już dzieje w Europie i na świecie.

    Warto zadać sobie pytanie, dlaczego ta cyfryzacja jest tak ważna? Aby było bezpiecznie. Aby nie zamknąć kolei w granicach państwa i otworzyć się na inne kraje UE i poza nią myślę tutaj o Ukrainie. Aby nie wymieniać maszynistów pociągów międzynarodowych na stacjach granicznych. W końcu, aby dokonać skoku technologicznego, dzięki któremu dogonimy Europę, i nasi przewoźnicy będą mogli pojechać do Berlina, Pragi, Bratysławy, Wiednia czy Rygi.
  • Re: hehe Autor: ~Wolf [83.29.172.*]
    Spoko, dla porównania Mirbud tylko w maju 2024 podpisał umowy na 1 mld złotych :D Zdaje sobie sprawę że to inna kategoria podobnej branży ale mimo wszystko, gdzie te wygrane przetargi - jaki plan na przyszłość?
  • Re: hehe Autor: zakar [141.0.13.*]
    Wolf zmieniaj też IP jak chcesz w kółko pytać i to samo.
  • Re: hehe Autor: ~rania [46.112.112.*]
    Nabrać robót (mirbud) to jedno, a nie przesadzić to drugie, trzeba nabrać kwalifikowanych fachowców, sprzętu itd. bo inaczej będzie rozgrzebane kilka robót, niedotrzymane terminy i kary za to ..
  • Re: hehe Autor: ~Killer [5.173.214.*]
    Dlatego Compremum nie przesadza. Nie mają sprzętu ani fachowców to nie biorą nowych tematów
  • Re: hehe Autor: ~pozbud [188.146.108.*]
    3 lata temu analizowałem pozbud i mirbud. Wybrałem pozbud... omamili mnie fabryka i innymi perspektywami. Gdzie teraz są Mirki a gdzie pozbud?. Ch... bombki strzelił
  • Re: hehe Autor: ~Dziki [5.185.83.*]
    To jest właśnie polska giełda, Compremum które pokazywało kosmiczne wyniki zamiast wystrzelić zaczęło się osuwać. Natomiast Mirbud, który pokazał słabe wyniki i chwali się tylko dużym portflem zapierdziula w górę.
  • Re: hehe Autor: zakar [82.145.221.*]
    Firma która potrafi zarobić 25 mln rocznie jest warta niecałe 90 mln zł brawo !!
  • Re: hehe Autor: ~Marek [213.25.24.*]
    Mirbut powtarzalnie potrafi zarobić cztery razy więcej, więc nie wiem skąd to porównanie.... i te brawa.
  • Re: hehe Autor: ~Parkiet [82.214.130.*]
    Dnia 2024-06-21 o godz. 10:43 zakar napisał(a):
    > Firma która potrafi zarobić 25 mln rocznie jest warta niecałe 90 mln zł brawo !!

    Jest warta mniej niż 1,30 Pln.
[x]
COMPREMUM 14,81% 0,93 2025-10-03 17:00:00
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.