Szanowni Państwo,
poniżej przedstawiam najważniejsze działania zrealizowane przez podmioty z grupy Prefa
oraz podmioty powiązane, w ciągu ostatnich trzech miesięcy.
Zachowanie ciągłości działania Prefa Group SA
Pomimo znaczących problemów, z jakimi mierzy się spółka Prefa Group SA oraz podmioty
powiązane wspierające działalność lub wchodzące w skład grupy, została zachowana ciągłość
administracyjna oraz formalna, aby było możliwe uporządkowanie spraw grupy,
w szczególności dotyczących doprowadzenia inwestycji do stanu pozwalającego na ich
komercjalizację. Ograniczenia wynikające ze znaczącego zmniejszenia zasobów kapitału
ludzkiego pracującego w strukturach grupy, warunkują czas konieczny do pojawienia się
mierzalnych efektów tych działań, których co zrozumiałe w Państwa oczekiwaniu, rezultatem
powinno być sformułowanie propozycji spłaty zobowiązań i w konsekwencji jej realizacja.
Poszczególne obszary operacyjne grupy rozpoczynają proces powrotu do prowadzonej
działalności, opierając się o sukcesywne odtworzenie zasobów zgodne zarówno z możliwością
operacyjną aktywizacji tych obszarów, jak i bieżącą zdolnością do poniesienia kosztów z tym
związanych.
Mając na uwadze możliwie najmniejsze powiększanie bieżących obciążeń, działalność spółek
operacyjnych jest obecnie odtwarzana w oparciu o podmioty zewnętrzne, dlatego powstają
jedynie koszty dedykowane poszczególnym inwestycjom, bez ponoszenia kosztów stałych.
Mowa tu w szczególności o działalności projektowej, wykonawczej oraz pośrednictwie
sprzedaży.
Prefabrykacja
Wyjątek w tym obszarze stanowi działalność produkcyjna, w przypadku której odtwarzany jest
obecne stan załogi oraz rozpoczęły się po niemal roku przerwy, pierwsze prace
przygotowawcze do realizacji zlecenia wykonania i montażu stanów surowych dwóch
budynków wielorodzinnych.
Powrót do działalności produkcyjnej był możliwy zarówno dzięki wypracowaniu porozumienia
z właścicielami dzierżawionego terenu, jak i zaangażowaniu nowych wspólników. W tym celu
została zawiązana spółka Prefabrykacja Luboń Sp. z o.o., której największym udziałowcem
pozostaje spółka Prefa Bud Sp. z o.o. Sp. k.
W spółce tej podjęło zatrudnienie pięciu pracowników, obecnie trwają prace rozbiórkowe na
działce gruntu, na której będą wznoszone budynki wielorodzinne, w marcu będą realizowane
przez zewnętrzną firmę prace wyburzeniowe hali murowanej oraz kolejno prace ziemne. Na
tym etapie rozpocznie się już proces produkcji elementów prefabrykowanych, aby móc
rozpocząć montaż konstrukcji żelbetowej w kwietniu b.r.
Dzięki zaangażowaniu nowych wspólników, spłacone zostały zobowiązania spółki Prefa Bud
Sp. z o.o. Sp. k. wobec podmiotu, od którego dzierżawiony jest grunt oraz wynajmowana hala
oraz zawarta została umowa najmu ze spółka Prefabrykacja Luboń Sp. z o.o., na kolejne dwa
lata.
W najbliższym czasie planowana jest spłata Wierzyciela hipotecznego, na rzecz którego
obciążony jest grunt w Kleszczewie, co pozwoli na rozpoczęcie realizacji budowy zakładu
prefabrykacji. Zgodnie z przyjętym założeniem, budowa powinna zakończyć się przed końcem
roku 2025, aby płynnie przenieść produkcję z lubońskiego zakładu.
Analizowane są obecnie kolejne zapytania ofertowe, w celu zapewnienia odpowiedniego
obłożenia fabryki. W najbliższym czasie planowana jest również kontynuacja budowy budynku
BH4, dla inwestycji Mikroapartamenty Luboń.
Mikroapartamenty Luboń
Osiągnięte porozumienie z Wierzycielem hipotecznym pozwoliło na przygotowanie tej
inwestycji do kontynuacji jej realizacji. W szczególności, zostały powzięte ustalenia w kierunku
ograniczenia wysokości odsetek, określenia warunków wydawania promes przy zawieraniu
umów sprzedaży lokali , a także określenia warunków umorzenia postępowania
egzekucyjnego z nieruchomości oraz powrotu własności 50% udziałów na rzecz Prefa Group
SA, po spłacie zobowiązania.
Przystąpienie do porozumienia było możliwe dzięki przystąpieniu do spółki nowych
udziałowców, którzy zdecydowali się spłacić częściowo zobowiązanie wobec wierzyciela
hipotecznego.
Obecnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac wykonawczych, których początek jest
datowany na marzec b.r.
Spółka prowadzi działania w zakresie prezentacji oferty również w kierunku sprzedaży
hurtowej, została również podjęta współpraca z zewnętrznym biurem sprzedaży mieszkań.
Apartamenty nad Wartą etap II
Spółka uzyskała informacje o pozytywnym odbiorze technicznym zgłoszonego etapu 50%
prac, jednak z uwagi na udzielone przez sąd zabezpieczenie w postaci zakazu zbywania
i obciążania nieruchomości, etap nie został formalnie odebrany.
Spółka uzyskała uzasadnienia wydanego postanowienia oraz sporządziła zażalenia, w celu
uchylenia udzielonego przez sąd zabezpieczenia i w konsekwencji możliwości kontynuowania
inwestycji – w tej chwili oczekujemy na decyzję sądu w zakresie uchylenia zabezpieczenia
oraz decyzję banku w zakresie zwalniania środków na rzecz podwykonawców oraz Wierzycieli
hipotecznych zgodnie z promesą, z mieszkań już objętych umowami deweloperskimi, których
w ocenie spółki przedmiotowe zabezpieczenie nie dotyczy.
W zakresie pozostałych inwestycji stanowiących aktywa portfelowe grupy, również
prowadzone są działania mające na celu uregulowanie stanu obciążeń nieruchomości w taki
sposób, aby o ile jest to ekonomicznie uzasadnione, możliwe było kontynuowanie inwestycji,
korzystając ze sprzyjających obecnie trendów rynkowych obrazujących wzrost cen mieszkań.
Działalność wykonawcza
W związku z terminami rozpoczęcia prac dla trzech wskazanych wyżej inwestycji, grupa
zamierza oprzeć współpracę zewnętrznym kierownikiem budowy oraz inspektorem nadzoru.
Początek współpracy nastąpi w marcu, w oparciu o opisane wyżej inwestycje, rozpoczynając
od montażu stanów surowych w ramach realizacji zlecenia zewnętrznego oraz dokończenia
inwestycji Mikroapartamenty Luboń. W ramach powrotu na budowy przy kolejnych
inwestycjach grupa nie wyklucza działalności generalnego wykonawstwa inwestycji, ale w
oparciu o podmioty zewnętrzne, w rozumieniu kierowania budową, nadzoru oraz wsparcia
inżynierskiego. W zakresie współpracy z podwykonawcami, z uwagi na konieczność
dokończenia prac, jak i uregulowania zaległych zobowiązań, również propozycja w tym
zakresie zostanie skierowana w pierwszej kolejności do dotychczas współpracujących z grupą
podmiotów, kryterium ostatecznego wyboru dostawcy usług lub materiału będą zasady
rynkowe.
Działalność projektowa
W związku z ponownym otwarciem działalności produkcyjnej, spółka ustaliła również warunki
współpracy w formule zlecenia zewnętrznego z konstruktorami, dla wykonania rysunków
wykonawczych konstrukcji oraz rysunków warsztatowych. W zakresie prac architektonicznych
dla projektowania nowych obiektów, spółka zamierza korzystać w ramach potrzeb ze wsparcia
architektów również w formule zlecenia zewnętrznego, jednak w obu przypadkach ze
wskazaniem osób wykonujących wcześniej prace projektowe.
Księgowość
Spółki grupy Prefa ponownie podjęły współpracę z biurem które prowadziło księgowość do
roku 2021. Sukcesywnie przygotowywane są zaległe sprawozdania finansowe za rok 2022,
w tym sprawozdanie jednostkowe Prefa Group SA jest wykonane, czeka na opinię biegłego
rewidenta.
W związku z powyższym oraz z wdrażaną strategia firmy oparta o współpracę z zewnętrznymi
podmiotami, zrezygnowano z wewnętrznego działu księgowego, opierając współpracę
w ramach jednego podmiotu zewnętrznego.
Spółka deklaruje gotowość współpracy z Wierzycielami w każdym obszarze, w szczególności
przy formułowaniu harmonogramu oraz sposobie spłat zobowiązań oraz współpracy przy
odbudowie możliwości finansowych, jak i operacyjnych.
Zarząd przymusowy
Przekazuję Państwu również informację, iż na wniosek Wierzyciela spółki, na podstawie
postanowienia Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 26 stycznia 2024 r. ustanowiono zarząd
przymusowy nad spółką Prefa Group SA oraz ustanowiono zarządcę tymczasowego w osobie
kwalifikowanego doradcy restrukturyzacyjnego Jana Hambury.
Jakub Suchanek
W tylu częściach bo nie mieściło się w jednym poście
Nasuwają się pytania:
1. Czy policzona została rentowność inwestycji deweloperskich Mikroapartamenty Luboń i Apartamenty nad Wartą 2 (przychody minus koszty budowy minus koszty finansowania)? Po tak długim czasie może się okazać, że wynik na tych inwestycjach będzie ujemny ze względu na narosłe koszty finansowe.
2. W jaki sposób Prefabrykacja Luboń ma być rentowna skoro działająca na tym samym majątku i w tym samym modelu biznesowym Prefa Bud przynosiła wg danych z eKRS straty (5 mln zł straty za 2021r.).?
Ogólnie mail Wizjonera jest taki jak zwykle czyli dużo ładnych słów. A dotychczasowa praktyka rozmijała się z zapowiedziami.
teraz proszę o merytoryczną analizę tego mejla/postu/notatki przez ludzi na naszym forum.
Już zaczął Stryjek rzetelnie.
Skąd w ogóle jest ten tekst i czy jest prawdziwy?
Tutaj jest tyle rzeczy merytorycznych i istotnych dla spółki i akcjonariuszy, że zgodnie z przepisami powinno to być opublikowane jako espi, bo gdyby ktoś tego tutaj NIE wkleił i NIE upowszechnił, to podchodziło by to pod nieuprawniony dostęp do poufnych informacji istotnych, celem osiągnięcia korzyści, i zaszkodziło prawnie dwóm osobom.
Chcę zauważyć, że niezależnie czy projektanci, księgowa i inne osoby będą na etatach w Prefie Group czy outsourcingowane na zewnątrz, trzeba im zapłacić. Więc zapowiedziany przez Wizjonera outsourcing nie jest wcale cudowną receptą na postawienie spółki na nogi.
"Druga perełka", "jest nadzieja, że nie zbankrutuje", "zamiast do Tajlandii lecimy w kosmos", "wiatr przegoni czarne chmury", "może spadniemy na 4 łapy", "jest światełko w tunelu" - czyli stara śpiewka ludzi od Wielkiego Wizjonera. He he
Dnia 2024-02-28 o godz. 16:27 ~Ola napisał(a): > W końcu coś oficjalnie wiemy, chyba pozytywne informacje, może spadniemy na 4 łapy, jest światełko w tunelu..
Dnia 2024-02-28 o godz. 18:26 ~Ola napisał(a): > Hej:)Ktoś tu prowadzi rejestr moich powiedzonek?Może jeszcze coś podrzucę, żeby było w czym wybierać:)
Nie takie znowu ogólniki, Prezes przedstawia jednak jakiś plan działań na najbliższe miesiące.To napawa bardzo ostrożnym optymizmem, zakładając, że to prawda.
Co masz na myśli pisząc o "planie działań"? Może "sprzedaż hurtową" mieszkań (część 3 wpisu @Janusza)? Przecież o sprzedaży hurtowej Wizjoner opowiada od dwóch lat i żadnej sprzedaży hurtowej nie było. A teraz nagle miałby się zdarzyć cud? Tego typu bajki to nie jest żaden "plan".
Wizjoner zapowiada, że biuro rachunkowe sporządzi sprawozdanie finansowe Prefy Group za 2022r. a audytor je zweryfikuje. Tylko Wizjoner tradycyjnie zapomniał dodać skąd Prefa Group weźmie na to kasę. Moim zdaniem ten mail Wizjonera to takie samo pustosłowie jakie Wizjoner produkował w przeszłości. Różnica jest tylko taka, że teraz mamy dowody na to, że za pięknymi słówkami Wizjonera kryje się zgrzebna rzeczywistość.