To nie ma nic do zwrotu raczej podkreślenie kto jest rzeczywistym wydawcą i do kogo kasa idzie najpierw.
Skąd ta zmiana?
Teorię mam w sumie jedną i myślę, że z dużym prawdopodobieństwem właściwą.
Plan był taki, że wydawcą od początku do końca jest PSH i do PSH płynie kasa. Ale jednocześnie Playway chciał zapewnić Tribe darmowy marketing u siebie na Steam Community Page itd., a żeby móc na swojej stronie na Steam promowac Tribe musial widnieć jako wydawca.
I oto cała tajemnica moim zdaniem - chodziło o zwiększenie widoczności Tribe w zasadzie zerowym kosztem. Teraz skoro już minęło dość czasu od premiery to PSH jest jako wydawca, bo jest wydawcą faktycznym.
Moim zdaniem to dobre info, bo potwierdza to co wszyscy przypuszczali, że Playway nie zgadnia nic z Tribe, tylko kasa od razu płynie do Polyslash.
Jest to też istotne z innego powodu. To PSH rozdziela wobec tego kasę między wszystkie strony, czyli też daje kasę Baked i Space Boat. Niby to tylko detal, ale nie do końca, bo w przepływach pieniężnych całe środki (włącznie z udziałem ww. spółek) będą trafiać do PSH czyli będą widnieć po stronie przychodów od strony księgowej. A to też bdb info.
Na ten moment sprzedali około 24 tysięcy sztuk gry zakładając że po potrąceniu prowizji steam wychodzi niecałe 80 zł za kopie to w kasie powinno być 1.8 miliona złotych
100% kasy trafia najpierw do PSH, potem u PSH zostaje 50%, a reszte rozdziela zgodnie z umową między Baked i Space Boat - wiadomo to od dawna.
Z kopii jest około 45 PLN jak może być 80 skoro gra mniej więcej tyle kosztuje na Steam?
Wiadomo też, że pierwsze 500 tys PLN trafia do PSH i podział (50/30/20) jest dopiero od kwoty powyżej.
Na ten moment sprzedaż to około 24 tys sztuk czyli przychód łączny z gry ok. 1,1 miliona, całkowity budżet produkcyjny to 1,5 miliona, wiec do zwrotu blisko. Ile wyłożył z tego 1,5 miliona PSH to dokładnie nie wiem, 300 tys. wyłożył Baked, więc PSH nie więcej niż 1,2 z tego wynika.
Marketing 500 tysięcy (nie wliczam do kosztu wyprodukowania gry).
Przychód 1,5 miliona (zwrot kosztów produkcji) przy ok. 33 tysiącach kopii.
Zwrot z marketingiem przy ok. 44 tys kopii.
Do tego oczywiście gra nie wyszła jeszcze na konsole gdzie sprzeda się moim zdaniem cn. drugie tyle co na PC.
Zatem gra na pewno się zwróci i zarobi nieźle, myślę, że w najgorszym razie czysty zysk dla PSH to będzie 2 miliony (kap 6 milionów) licząc od premiery do końca przyszłego roku, aczkolwiek zważywszy na konsole i coop oraz Epic (w sumie powinni też na GOG wrzucić) myślę, że może być sporo lepiej, ale nie chcę już tutaj jakichś hurra-optymistycznych scenariuszy rysować, wolę podejście mocno asekuracyjne. Więc jeśli na PC sprzeda się do końca roku 45.000 (jak pisał prezes) to mamy zwrot z marketingiem. Potem cała sprzedaż z PC to czysty zysk.
Konsole - konwersja to bardzo niski koszt, góra 200 tys. moim zdaniem. Sprzedaż w rok spokojnie 60-70 tys na konsolach (liczę na więcej).
Więc do wykręcenia bardzo ładny zysk i 2024 będzie najlepszym w historii spółki moim zdaniem.