Większy fragment z e-wydania Wprost
W ten weekend gamingowe emocje podgrzewać będą finały turnieju Intel Extreme Masters Katowice 2023. E-sport świetnie radzi sobie jednak nie tylko jako widowisko, ale też jako szybko rosnący biznes. Adrian Kostrzębski z ESL Polska tłumaczy nam, jak marki pokochały e-sport.
Jakie marki wiążą się obecnie z e-sportem? Można się zaskoczyć?
Można, ponieważ grono naszych partnerów biznesowych to niekoniecznie firmy, które przychodzą jako pierwsze na myśl w kontekście relacji z e-sportem. ESL współpracował między innymi z marką Mercedes-Benz, która postanowiła odkryć przed światem swój nowy samochód właśnie podczas turnieju gamingowego. Co więcej, najbardziej wartościowy zawodnik tych zawodów otrzymał na własność właśnie to auto.
Bliską relację zbudowaliśmy np. z marką napojów energetycznych Monster, która od wielu lat jest związana z gamingiem i e-sportem. Z mniej oczywistych współprac – partnerem IEM jest także DHL, czyli znane przedsiębiorstwo zajmujące się przewozem przesyłek. Historycznie współpracę prowadziliśmy też z rozpoznawalnymi spółkami takimi jak Totalizator Sportowy czy Bank Credit Agricole.
Ciekawym przykładem jest sponsor Intel Extreme Masters 2023 – US Air Force. Turniej toczy się w Katowicach, ale jest absolutnie globalnym wydarzeniem. Zaowocowało to kampanią zachęcającą graczy, zwykle dość uzdolnionych technicznie, do służby i pracy dla amerykańskiego lotnictwa.
Osoby nieśledzące e-sportu często mogą się zdziwić, jak wiele innych marek chce się wiązać z gamingiem. W Polsce nawet osoby spoza branży zaciekawiły kampanie spółek spożywczych, takich jak Tarczyński czy
Sokołów. Wiązali się z nami również producenci piwa bezalkoholowego i alkoholowego.
E-sport wspierają też już nawet marki modowe premium. W Polsce była to na przykład Vistula. Tymczasem dom mody Gucci niedawno przeprowadził projekt Gucci Gaming Academy, w którym wzięło udział m.in. dwóch Polaków.
To bardzo ciekawa inicjatywa, polegająca na wsparciu młodych talentów e-sportowych. Zawodnicy muszą dziś być gotowi nie tylko do gry na najwyższym poziomie, ale też przygotować się mentalnie i fizycznie. Do tego obecnie oczekuje się od nich profesjonalnego zachowania przed kamerą i budowania własnej marki oraz wizerunku. Gucci postanowiło wyszkolić obiecujących graczy naprawdę wieloaspektowo.
Podsumowując, obecnie bardzo wiele spółek z najróżniejszych branż uważa e-sport za doskonały sposób reklamy. Dzięki wydarzeniom oraz turniejom gamingowym mogą bowiem trafić do nowej dla marki i dość atrakcyjnej grupy odbiorców.
Czemu fani gier wideo, e-sportu są tak atrakcyjni dla firm? Co jest w nas takiego niezwykłego?
Myślę, że dużą rolę gra tu silne zaangażowanie kibiców. Wszyscy wiemy, jak działają obecnie reklamy w telewizji. Nużą nas i raczej nikt ich już nie słucha – zmieniamy kanał, jak tylko je widzimy. Tymczasem fani e-sportu są mocno zainteresowani rozgrywkami. Średni czas oglądalności transmisji z rozgrywek IEM Katowice 2022 to 62 minuty, czyli bardzo długo w porównaniu z innymi mediami.
Gracze mają też atrakcyjne cechy demograficzne, które czasem ciężko uchwycić w tradycyjnej kampanii marketingowej. To przeważająco mężczyźni, w przedziale wiekowym 16-25, choć często zarabiający już własne pieniądze.