Chińska firma Cosco Shipping spodziewa się teraz, że zysk netto w pierwszym półroczu wzrośnie do 5,7 miliarda dolarów z 139 milionów zysku zarobionego w pierwszej połowie 2020 roku
Dnia 2021-07-21 o godz. 13:47 ~uni napisał(a): > https://www.gospodarkamorska.pl/rynek-frachtowy-i-czarterowy-pnie-sie-w-gore-analiza-rynku-frachtowego-i-czarterowego-tygodnie-25-282021-59990
Współpraca w zakresie transportu morskiego oraz w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) to główne tematy rozmowy wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka z prezesem Głównego Zarządu Transportu Królestwa Arabii Saudyjskiej, Rumaihem AL Rumaihm. Podczas rozmowy, która odbyła się w formie wideokonferencji 20 lipca 2021 r., omówiono także stan wymiany towarowej drogą morską pomiędzy krajami.
Dzięki dostępowi do Morza Bałtyckiego i dużym portom (Port Gdańsk, Port Gdynia oraz zespół portów Szczecin-Świnoujście), Polska jest ważnym ogniwem transportu morskiego w skali regionu. Trend wzrostowy konkurencyjności polskich portów będzie się umacniał, tym bardziej, że przeprowadzono w ostatnim czasie ważne inwestycje infrastrukturalne oraz poprawiono dostęp kolejowy i drogowy do portów. Planowane są również inne projekty, takie jak Port Centralny w Gdańsku, Port Zewnętrzny w Gdyni i głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.
- We wszystkich polskich portach morskich przeładunki w ciągu roku oscylują w granicach 100 mln ton towarów. Uzasadnione jest więc podejmowanie działań na rzecz rozwoju połączeń, w tym z Arabią Saudyjską. W przypadku morskiej wymiany handlowej pomiędzy Polską a Arabią Saudyjską powinna ona odbywać się z bezpośrednim wykorzystaniem naszych portów - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Podczas rozmowy omówiono możliwość współpracy obu krajów w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), wyspecjalizowanej organizacji Narodów Zjednoczonych i jednocześnie najważniejszej organizacji międzynarodowej w obszarze spraw morskich. IMO zajmuje się głównie kwestiami związanymi z bezpieczeństwem na morzu oraz zapobieganiem zanieczyszczenia środowiska przez statki. Polska na przestrzeni lat wniosła znaczący wkład w rozwój prawodawstwa oraz rozwiązań tworzonych na forum IMO. Polscy eksperci regularnie biorą udział w pracach komitetów, podkomitetów i grup roboczych. Polska i Arabia Saudyjska kandydują do Rady IMO, organu wykonawczego Organizacji.
Poruszone zostały także kwestie dotyczące edukacji morskiej, w szczególności, współpracy pomiędzy armatorami oraz uczelniami w zakresie odbywania praktyk morskich oraz wsparcia marynarzy.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)