REKLAMA

PKP Cargo przewiduje wzrost przychodów grupy w 2021 roku

2021-06-23 11:06
publikacja
2021-06-23 11:06
PKP Cargo przewiduje wzrost przychodów grupy w 2021 roku
PKP Cargo przewiduje wzrost przychodów grupy w 2021 roku
/ PKP

PKP Cargo przewiduje wzrost przychodów grupy w 2021 roku, jeśli pozytywne tendencje w przewozach towarowych utrzymają się do końca bieżącego roku - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Czesław Warsewicz.

"Obecnie widać stopniową odbudowę rynku przewozowego w związku z ożywieniem gospodarczym w Polsce i Europie. W kwietniu grupa PKP CARGO osiągnęła 45-proc. udział w rynku pod względem pracy przewozowej, to najlepszy wynik od października 2019 roku. Silną pozycję pokazaliśmy w zakresie przewozów masowych, czyli węgla i kruszyw. W ciągu czterech miesięcy mieliśmy większe przewozy węgla niż rok temu i liczymy, że ta tendencja utrzyma się do końca roku. Od marca widzimy duży wzrost przewozu kruszyw dla inwestycji drogowych. Tak dużej dynamiki nie obserwujemy w przypadku przewozów intermodalnych, ale trzeba pamiętać, że pandemia nie dotknęła tak mocno tego segmentu rynku" - powiedział prezes.

"Jeśli pozytywne tendencje w przewozach towarów, które obecnie obserwujemy, utrzymają się do końca 2021 roku, znajdzie to odzwierciedlenie we wzroście poziomu przychodów grupy" - dodał.

Skonsolidowane przychody PKP Cargo z tytułu umów z klientami w ubiegłym roku zmniejszyły się do 4.075,6 mln zł z 4.781,6 mln zł w 2019 roku. PKP Cargo w 2020 roku przewiozło 84,6 mln ton towarów, co oznacza spadek rdr o 14,1 proc. Przewieziona masa towarowa w ubiegłym roku zmniejszyła się do 93,6 mln ton z 108,6 mln ton w 2019 roku.

Przychody PKP Cargo w pierwszym kwartale 2021 roku z tytułu umów z klientami spadły o 3,8 proc. do 996 mln zł.

W ciągu czterech miesięcy 2021 roku przewozy grupy PKP Cargo wzrosły o 8,2 proc. rdr do 29 mln ton. Praca przewozowa zrealizowana przez grupę zwiększyła się o 6,7 proc. rdr do 7,3 mld tkm.

W 2021 roku pozytywnie do wyników grupy może kontrybuować sprzedaż wagonów na złom, ze względu na wysokie ceny stali.

"Aktualnie mamy 55 tys. wagonów, ale stan techniczny części z nich powoduje, że nie nadają się do remontu – zostaną przeznaczone do utylizacji. Będziemy ogłaszać przetargi na ich sprzedaż na złom" - powiedział Warsewicz, nie precyzując ile wagonów i kiedy zostanie zezłomowanych.

Najbardziej popularne wagony do przewożenia węgla, zwane węglarkami, ważą ok. 20 ton.

PKP Cargo prowadzi obecnie prace nad rewizją strategii grupy na lata 2019-2023.

"Analizujemy założenia strategii grupy PKP Cargo, bo była ona tworzona w zupełnie innej rzeczywistości. Główne kierunki zostaną utrzymane, ale pewne cele, czas dojścia do nich mogą zostać zmodyfikowane. Trudno w tym momencie mówić o szczegółach, musimy zobaczyć, jak ukształtuje się rynek pocovidowy" - powiedział Warsewicz.

Strategia grupy PKP Cargo na lata 2019-2023 zakłada osiągnięcie pozycji nr 1 w obszarze "Trójmorza" i na trasach Nowego Jedwabnego Szlaku na obszarze Unii Europejskiej pod względem pracy przewozowej oraz przewiezionej masy do 2023 roku i wzmacnianie pozycji w latach 2023-2038 oraz 65-proc. udział w polskim rynku towarowych przewozów kolejowych do 2023 roku mierzony pracą przewozową.

PKP Cargo chce także zwiększać zaangażowanie w przewozach intermodalnych i z przewoźnika stać się operatorem logistycznym, który świadczy usługę "od drzwi do drzwi".

Według strategii na lata 2019-2023 grupa PKP Cargo zakłada, że od 2019 roku coroczny zysk netto będzie na poziomie minimum 5 proc. przychodów, a od 2023 roku - minimum 8 proc. przychodów.

Prezes powiedział w środę, że na razie grupa nie ma wybranych celów akwizycyjnych.

"Na rynku krajowym skupiamy się na wzrośnie organicznym. Ekspansja zagraniczna, zwłaszcza w przewozach intermodalnych, jest jednym z elementów naszej strategii. Na razie nie mamy też sprecyzowanych celów akwizycyjnych na innych rynkach, obserwujemy je w nowej rzeczywistości popandemicznej" - powiedział.

W październiku 2020 roku PKP Cargo odstąpiło od zakupu udziałów w spółce PU Hatrans, która jest organizatorem połączeń kolejowych Łódź - Chengdu - Xiamen w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku.

W grudniu 2018 roku grupa przejęła słoweńskiego przewoźnika kolejowego Primol-Rail, w 2014 roku PKP Cargo kupiło Advanced World Transport (AWT), drugiego co do wielkości kolejowego przewoźnika towarowego w Czechach.

Warsewicz: Całkowity koszt inwestycji w uruchomienie produkcji wagonów towarowych przez PKP Cargo wyniesie kilkadziesiąt mln zł

"W ostatnich dniach zakupiliśmy ruchomości i nieruchomości po Fabryce Wagonów w Gniewczynie za 27 mln zł netto. (...) W Gniewczynie chcemy uruchomić początkowo jedną linię produkcyjną, potem kolejne. Musimy doposażyć linie produkcyjne i kupić podzespoły oraz komponenty do produkcji. Cała inwestycja powinna wynieść najwyżej kilkadziesiąt milionów złotych" - powiedział prezes.

"Jeśli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem, szacujemy, że na przełomie 2022/2023 roku wyprodukujemy pierwsze wagony. W pierwszym roku rozruchowym zakładamy produkcję kilkuset wagonów, potem liczymy na zwiększenie mocy produkcyjnych. Wielkość produkcji uzależniona będzie od naszego zapotrzebowania i ewentualnej możliwości sprzedaży wagonów innym przewoźnikom" - dodał.

Warsewicz wyjaśnił, że decyzja odnośnie uruchomienia własnej produkcji wagonów towarowych wynika z przyczyn ekonomicznych i regulacyjnych.

"Nowoczesne wagony są lżejsze, zabierają więcej ładunków, zużywają mniej energii, co powoduje, że koszt jednostkowy przewozu towarów jest niższy od kilkunastu do kilkudziesięciu procent w stosunku do transportów wykonywanych przy wykorzystaniu wagonów będących aktualnie we flotach różnych przewoźników. Dzięki nowym wagonom moglibyśmy być bardziej konkurencyjni i osiągać większą rentowność przewozów" - powiedział.

"Poza powodem ekonomicznym istotne są też unijne przepisy regulacyjne, które wymuszają na nas inwestycje taborowe, czyli m.in. konieczność dokonania najpóźniej do 2036 roku wymiany wstawek hamulcowych na tzw. ciche, kompozytowe. Niektóre kraje, takie jak Niemcy i Szwajcaria, już wprowadziły te regulacje. Kolejnym wymogiem, który wynika z unijnych przepisów i ma obowiązywać od 2040 roku, jest automatyczne sprzęganie wagonów" - dodał.

Prezes zapowiedział, że grupę czeka systematyczna wymiana wagonów – w perspektywie 20 lat dotyczyć będzie kilkunastu tysięcy wagonów. Projekt uruchomienia własnej produkcji ma ruszyć z partnerem branżowym.

PKP Cargo informowało wcześniej, że projekt wznowienia produkcji w Gniewczynie planuje prowadzić we współpracy z Wagonami Świdnica, które należą do grupy Greenbrier.

Modernizacja taboru stanowi większość wydatków inwestycyjnych polskiej grupy.

Warsewicz podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi obniżania inwestycji w relacji do poziomu EBITDA.

"Nadal będziemy dążyć do tego, by nakłady inwestycyjne nie przekroczyły 0,8 EBITDA. W ubiegłym roku nie udało się tego celu osiągnąć" - powiedział.

W 2019 roku wskaźnik inwestycji do EBITDA wyniósł 1,6x, a w 2020 roku było to około 1,3x.

Grupa PKP Cargo w I kwartale poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 211 mln zł, tj. mniejsze o 2,5 proc. rdr. EBITDA wzrosła w tym czasie o 16 proc. rdr do 104,4 mln zł.

Grupa planuje zezłomowanie wagonów, które nie nadają się już do remontu.

"Aktualnie mamy 55 tys. wagonów, ale stan techniczny części z nich powoduje, że nie nadają się do remontu – zostaną przeznaczone do utylizacji. Będziemy ogłaszać przetargi na ich sprzedaż na złom" - poinformował Warsewicz, nie precyzując ile wagonów i kiedy zostanie zezłomowanych.

Najbardziej popularne wagony do przewożenia węgla, zwane węglarkami, ważą ok. 20 ton.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ mfm/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Temperatura skacze, nagroda wzrasta! Otwórz konto i odbierz nawet 350 zł!

Temperatura skacze, nagroda wzrasta! Otwórz konto i odbierz nawet 350 zł!

Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
koszalek2021
Szkoda, że zleceń jest więcej niż sił do pracy, a naczelnicy i dyrektorzy tylko każą ukrywać braki kadrowe żądając od organizatorów i dyspozytury niemożliwego. Choć z drugiej strony kto przyjdzie pracować w manewrach za 1800zł?

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki