REKLAMA

Lasek: Powstanie nowa polska linia lotnicza, która zasili CPK

2024-07-10 17:10, akt.2024-07-10 17:20
publikacja
2024-07-10 17:10
aktualizacja
2024-07-10 17:20

Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek widzi szanse przed odrębną linią lotniczą do obsługi cargo - pisze w środę portal WNP.PL.

Lasek: Powstanie nowa polska linia lotnicza, która zasili CPK
Lasek: Powstanie nowa polska linia lotnicza, która zasili CPK
fot. Thiago B Trevisan / / Shutterstock

"Na potrzeby tego projektu (CPK - PAP) Zjednoczona Prawica stworzyła mit: albo cargo w CPK, albo śmierć. Bez CPK miało nie być rozwoju cargo w Polsce – powiedział wiceminister infrastruktury cytowany przez portal.

Jak przekonuje, że samo uruchomienie lotniska CPK nie spowoduje, że skokowo w Polsce wzrośnie tonaż ładunków.

"Cargo lotnicze powinniśmy rozwijać, ale mówmy o realnych liczbach i możliwościach. Może powinna się pojawić nasza linia, która specjalizowałaby się w obsłudze tego rynku? Z własnymi samolotami i obsługą. Na potrzeby lotów takimi frachtowcami można by już teraz wykorzystywać infrastrukturę m.in. lotniska w Katowicach. All cargo ma swoje zalety - takie samoloty mogą latać tam, gdzie nie wykonuje się rejsów z pasażerami" - argumentował wiceszef resortu.

Lasek nie wykluczył wyodrębnienia ze struktur narodowego przewoźnika LOT-u Cargo jako osobnej linii lotniczej. Dodał, że decyzja musi być jeszcze poparta analizą biznesową.

"Dlaczego mamy czekać z rozwojem cargo do otwarcia lotniska w Baranowie? Przecież to nie jest warunek, by ten segment się u nas rozwinął z sukcesem. Powinniśmy już wcześniej pomyśleć o tym, by na tym rynku wypracować mocniejszą pozycję właśnie przy pomocy własnych samolotów all cargo. Katowice, z racji dostępu do największych firm przemysłowych w kraju, są dobrym miejscem, by to wypróbować" – zaznaczył Lasek w rozmowie z WNP.PL. 

Lasek mówił też o zwiększeniu przepustowości lotniska Modlin

Plan rozbudowy lotniska Warszawa-Modlin zakłada wzrost jego przepustowości do 5 mln pasażerów rocznie - poinformował podczas środowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

"Lotnisko w Modlinie, które było przez ostatnie lata hamowane w rozwoju, przez co stało się zakładnikiem jednego z operatorów, nie mogło konkurować na rynku, w związku z czym, spółka podjęła decyzję o rozbudowie tego lotniska jako lotniska niskokosztowego, czyli zapewniającego dostęp dla pasażerów bardziej wrażliwych cenowo. Planowana jest rozbudowa tego lotniska do przepustowości 5 mln pasażerów z możliwością rozbudowy dalszej" - powiedział Lasek.

Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin znajduje się 37 km od centrum Warszawy, w pobliżu drogi ekspresowej S7 i linii kolejowej Warszawa-Modlin. Lotnisko obsługuje m.in. regularne rejsy Ryanaira. Lotnisko w Modlinie w ubiegłym roku odprawiło 3,4 mln pasażerów.

Lasek poinformował również, że w tym roku liczba pasażerów obsłużonych na warszawskim Lotnisku Chopina przekroczy 20 mln, a Kraków Airport obsłuży ponad 10 mln pasażerów.

"Graniczna przepustowość Lotniska Chopina to jest około 22 mln pasażerów. 20 mln pasażerów rocznie zostanie zapewne przekroczone w tym roku" - powiedział Lasek.

Dodał, że gdyby w roku 2019 nie wstrzymało dokończenia modernizacji warszawskiego portu, to obecnie jego przepustowość wynosiłaby 26 mln pasażerów.

Pełnomocnik poinformował też, że drugie co wielkości lotnisko w Polsce, port w Krakowie, może przekroczyć w tym roku barierę 10 mln obsłużonych pasażerów.

"Lotnisko w Krakowie, jest to drugie lotnisko, jeżeli chodzi o obsługę ruchu pasażerskiego w Polsce. W zeszłym roku niespełna 10 mln pasażerów, w tym roku niewykluczone, raczej pewne, bo kolejne rekordy są bite, że będzie to przekroczone 10 mln pasażerów" - powiedział Lasek.

Lotnisko Chopina, największy port lotniczy w Polsce, w 2023 r. obsłużyło 18,5 mln pasażerów.

Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym. W zeszłym roku lotnisko osiągnęło rekordowy wynik, obsługując ponad 9,4 mln podróżnych.(PAP)

pif/ drag/ pel/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (21)

dodaj komentarz
velazquez
„Lasek nie wykluczył wyodrębnienia ze struktur narodowego przewoźnika LOT-u Cargo jako osobnej linii lotniczej. Dodał, że decyzja musi być jeszcze poparta analizą biznesową.”

Ja bym wolał, aby pan minister wychodził do mediów z taką propozycją, gdy „analiza biznesowa” już będzie gotowa, a nie przed…
Poza tym kto w/w analizy
„Lasek nie wykluczył wyodrębnienia ze struktur narodowego przewoźnika LOT-u Cargo jako osobnej linii lotniczej. Dodał, że decyzja musi być jeszcze poparta analizą biznesową.”

Ja bym wolał, aby pan minister wychodził do mediów z taką propozycją, gdy „analiza biznesowa” już będzie gotowa, a nie przed…
Poza tym kto w/w analizy miałby robić? Te same „renomowane” podmioty, które wyłaniano w ramach przetargów na audyty zewnętrzne w CPK, aby je później unieważniać?

Poza tym, po co osłabiać głównego przewoźnika i rezygnować z „efektów skali” wydzielając poszczególne segmenty działalności?

I najważniejsze – kto miały objąć udziały w nowej firmie?
pawblo77
Mikosz już przebiera nogami, sprzeda nieruchomości pocztowe i jest gotowy. Powstanie kolejna wydmuszka do przekrętów jak Centralwings, Eurolot i inne.
mesten
Znowu sa nieświadomi, że linie lotnicze to jeden z najbardziej konkurencyjnych i najtrudniejszych biznesów. Luftchansa dostała 6 miliadrów EUR od niemieckiego podatnika na przetrwanie, czyli zysk z istnienia takiej linii jest żaden tylko koszty. Nie wspominając o wrażliwości na ceny paliwa.
drabio
Dobry kierunek, jeżeli dobrze zaplanują i nie spieprzą biznesu kolesiostwem duża szansa na powodzenie. Raczej szukałbym możliwości w partnerstwie publiczno-prywatnym
katzpodola
Prezesem zostanie Józef Bąk z domu Tusk, a wice Kasia Cudna
jas2
Będzie się nazywała "OLT Express"?
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
jas2
Niech nikt w Polsce nie odważy się, (po to, żeby ułatwić życie innym, by zapewnić komuś innemu większe zyski), blokować inwestycji, które my powinniśmy zrealizować w Polsce, bo w istocie to się kwalifikuje na zdradę stanu. Co do tego nie mam wątpliwości" - podkreślił Andrzej Duda.
yypan
Pasada dla Józefa Bąka? Słup niemiecki w akcji...
kobiety_na_traktory
A Niemcy już wyrazili zgodę na to ? Co na to Lufthansa

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki