Według firmy analitycznej OAG najbardziej popularne trasy lotnicze na świecie w 2024 roku w większości przebiegały w Azji i dotyczyły lotów krajowych. Na jednej z tras oferowano dziennie blisko 39 tys. miejsc w samolotach. Z europejskich lotnisk najwięcej miejsc na trasach międzynarodowych oferowały połączenia Londynu z Nowym Jorkiem i Dubajem, a w ujęciu krajowym Barcelony z Majorką.


Official Airline Guide (OAG), która jest światowym liderem w dziedzinie dostawy danych dla branży lotniczej, w swoim raporcie opisuje najbardziej popularne połączenia lotnicze na świecie. Według metodologii rankingu „najbardziej ruchliwe trasy lotnicze” są definiowane jako te, które mają największą liczbę zaplanowanych miejsc na pokładach samolotów w danym roku. Dane dotyczą lotów w obu kierunkach – informuje OAG.
Trasa Hongkong - Tajwan wygrywa
Według zestawienia za 2024 r. połączeniem oferującym najwięcej miejsc na trasie międzynarodowej była trasa Hongkong-Tajpej z 6,78 mln miejsc. To awans na 1. miejsce, bo w 2023 roku była ona na miejscu trzecim. Liderem rankingu - połączenie między lotniskami specjalnego regionu administracyjnego Chińskiej Republiki Ludowe i stolicy Republiki Chińskiej - było jednak w 2019 roku, ostatnim przed pandemią Covid-19, która zachwiała światową branżą lotniczą.


W stosunku do 2019 r. liczba miejsc na trasie Hongkong-Tajpej pozostała o 15% niższa niż przed pandemią. Podobnie było jeszcze na trzech trasach z czołowej dziesiątki „najbardziej ruchliwych tras lotniczych świata”. Jednak połączenie Kair–Dżudda z ok. 5,5 mln miejsc, zaliczyło wzrost o 62% w stosunku do 2019 r. i o 14% względem 2023 r. Z kolei numer trzy w rankingu, czyli trasa Seul (Incheon) - Tokio (Narita) oferowało aż o 68% i 30% więcej miejsc względem odpowiednio 2019 r. i 2023 r.
Globalne ujęcie pokazuje dominację azjatyckiej populacji nad resztą świata. Na 10.miejscu w tym zestawieniu znalazło się jedno połączenie akcentem europejskim i amerykańskim. Na trasie między lotniskami New York (JFK) i London (Heathrow) oferowano nieco ponad 4 mln miejsc, czyli o 3% więcej rdr.
Dane przedstawione przez OAG obejmują tylko 10 najbardziej popularnych tras, ale raport umożliwia także sprawdzenie Top10 dla każdego regionu. Najbardziej ruchliwe międzynarodowe trasy z Europą to poza połączeniem Londynu z Nowym Jorkiem, także trasa Londyn (Heathrow) - Dubaj (3,155 mln miejsc), Rzym (Fiumicino) – Madryt (2,41 mln miejsc), oraz Dublin – Londyn (Heathrow) (2,355 mln miejsc). W pierwszej dziesiątce nie było żadnego połączenia z polskim lotniskiem.


Krajowe loty najbardziej popularne
O wiele większą popularnością cieszyły się jednak trasy krajowe. Najbardziej ruchliwa trasa na świecie znajduje się w Korei Południowej, łącząc Seul z wyspą Dżedżu. Według OAG w 2024 r. na trasie dostępnych było około 14,2 mln miejsc, co daje około 39 000 miejsc dziennie. To i tak mniej o 19% w stosunku do 2019 r.


Trasa między lotniskiem Chitose na Hokkaido a Tokio (Haneda) była drugą co do wielkości trasą krajową na świecie, z liczbą miejsc wynoszącą 11,9 miliona - podobnym wynikiem jak w 2023. Największy wzrost w pierwszej dziesiątce, była trasa z Dżuddy do Rijadu, na której przepustowość w 2024 r. wzrosła o 10% w porównaniu z rokiem 2023.
Jeśli natomiast chodzi o trasy krajowe w Europie, to dominuje połączenie Barcelony z Majorką (Palma), które oferowało ponad 2,869 mln miejsc. Połączenie turystycznej Antalyai z lotniskiem w Stambule oferowało 2,719 mln miejsc i zajęło drugie miejsce. Podium uzupełniła tym razem trasa z Madrytu na Majorkę z 2,565 mln miejsc. W pierwszej dziesiątce najbardziej ruchliwych lotów krajowych w Europie nie było połączenia między polskimi miastami.


Na podstawie szczegółowych danych można zauważyć wysoką pozycję tras w Azji Wschodniej takich jak Seul – Tokio, Seul – Osaka, oraz Kuala Lumpur – Singapur, które zajmują czołowe pozycje w rankingach. Widoczny jest wzrost ruchu na trasach pomiędzy Koreą, Japonią i resztą Azji Południowo-Wschodniej i wysoka konkurencja na trasach między stolicami regionu. Większość najbardziej popularnych tras międzynarodowych w Afryce zaczyna się lub kończy w Kairze. Z kolei Dubaj to ważny węzłe przesiadkowy z wieloma połączeniami z lotniskami w regionie i poza nim. Niektóre trasy (np. Hongkong - Tajpej, Bangkok - Hongkong) odnotowały spadki w liczbie miejsc w porównaniu z 2019 rokiem. W większości jednak powróciły do poziomów sprzed pandemii.
Michał Kubicki