Forum Giełda +Dodaj wątek

Światowe imperium Boryszewa

Zgłoś do moderatora
DZIENNIK GAZETA PRAWNA 08.09.2010


Światowe imperium Boryszewa

OKAZYJNE ZAKUPY - Roman Karkosik wierzy, że branża motoryzacyjna szybko otrząśnie się po ostatnich przejściach. Dlatego postawił na inwestycje w firmy, które w kryzysie nie dały sobie rady, a dysponują wielkim potencjałem produkcyjnym

Kryzys na rynku motoryzacyjnym zachęcił znanego polskiego biznesmana do wyprawy na zagraniczne zakupy. Kontrolowany przez niego Boryszew już kupił włoskie Maflow i planuje kolejne akwizycje.

Zagranicznym przejęciem producent najpopularniejszego wśród polskich kierowców płynu do chłodnic Borygo rozszerzył również swoją działalność o zaawansowane technologicznie przewody do klimatyzacji, układów hamulcowych, aktywnego zawieszenia oraz wspomagania kierownicy.

Maflow posiada w tym segmencie 20-proc. udział w europejskim rynku. Jednak przez ograniczone zamówienia od koncernów motoryzacyjnych w czasie kryzysu zmuszony został w 2009 r. ogłosić upadłość. Po kilku miesiącach negocjacji z syndykiem i oczekiwania na zgody na przejęcie ze strony Komisji Europejskiej oraz włoskiego rządu Roman Karkosik w końcu postawił na swoim. 6 lipca tego roku kupił nie tylko trzy zakłady w Polsce, ale też trzy zakłady we Włoszech oraz spółki w Chinach, Japonii i Brazylii. Przejęcie kosztowało notowaną na warszawskiej giełdzie spółkę około 100 mln zł, a jedna trzecia tej kwoty przypadła na zakłady zagraniczne. Ale dzięki temu Boryszew stał się niemal globalnym imperium motoryzacyjnym.

Jednak czy w czasach kryzysu motoryzacyjnego, który doprowadził przecież do upadku Maflow, a który wciąż się jeszcze nie skończył, Romanowi Karkosikowi uda się wskrzesić upadłą bądź co bądź spółkę. On sam nie ma wątpliwości, że tak będzie. – Branża motoryzacyjna zdecydowanie podnosi się po bardzo trudnym dla niej okresie – twierdzi.

Przypomina, że to segment niezwykle wyjątkowy, traktowany przez większość państw jako symbol kondycji gospodarczej. Nic dziwnego, bo sektor ten zatrudnia bezpośrednio około 2,3 mln osób,a wraz z kooperantami branża motoryzacyjna daje w Europie 10 mln miejsc pracy. – Patrząc na ogromne pakiety pomocy dla spółek motoryzacyjnych, uruchamiane programy, których celem jest stymulacja sprzedaży oraz odradzający się coraz śmielej popyt, jestem spokojny o przyszłość tej branży – mówi Karkosik.

Inna sprawa, że – jak twierdzi – Maflow jest nieco innym przypadkiem. – Są ofiarami własnego sukcesu i zbyt dynamicznego rozwoju finansowanego z pożyczonych środków. Mają ogromny potencjał, który właściwie wykorzystany przyniesie szybko wymierne efekty – uważa.

Jednak Radał Orłowski z firmy AutomotiveSuppliers.pl, która monitoruje krajowy rynek motoryzacyjny, twierdzi, że Maflow wymaga restrukturyzacji. – Może nie polski oddział, ale włoski na pewno. O kondycji spółek w Chinach, Japonii i Brazylii wiadomo niewiele – mówi Orłowski.

Z jak dużymi cięciami trzeba będzie się liczyć? – Pewna zmiana w modelu funkcjonowania grupy jest niewątpliwie potrzebna. Pewne struktury trzeba uprościć, zredukować koszty – mówi Karkosik. Szczegółowy plan już został przedstawiony włoskim partnerom i – jak twierdzi Karkosik – był jednym z czynników, który zdecydował o przyjęciu oferty Boryszewa.

Przypomina, że Boryszew z powodzeniem przeprowadzał już podobne działania restrukturyzacyjne. – Mamy duże doświadczenie, które na pewno zostanie właściwie wykorzystane w czasie optymalizacji struktury przejętych spółek, a kondycja firm w Chinach, Japonii i Brazylii jest nam znana. Kupiliśmy najbardziej perspektywiczne spółki grupy Maslow – zapewnia właściciel Boryszewa. Według niego są one niezwykle ważne nie tylko z punktu widzenia posiadanych kontraktów – pozwolą mu również na rozwinięcie sprzedaży w kluczowych dla nas rejonach.

– Otwarcie nowych rynków, bezpośredni dostęp do największych producentów samochodów na świecie, pozycja głównego dostawcy dla wielu z nich to tylko niektóre z atutów inwestycji – wymienia.

W ujęciu liczbowym to między innymi wzrost przychodów grupy o 30 – 40 proc. oraz zatrudnienia do poziomu 6,5 tys. osób. W 2009 r. przychody Maflow wyniosły ponad 800 mln zł, zaś zatrudnienie – ponad 2,5 tys. osób.

Ale być może te parametry wkrótce znowu wzrosną. Kilkanaście dni temu giełdowa spółka poinformowała, że prowadzić due diligence w kolejnej zagranicznej spółce. Nieoficjalnie wiadomo, że jest to włoska Cablelettra, spółka, która – podobnie jak jeszcze niedawno Maflow – jest w stanie upadłości od 2009 r.

Cablelettra to producent wiązek przewodów do samochodów, a do jego największych odbiorców należy grupa Fiat. Firma ma 16 fabryk. Oprócz Polski w Chinach, Brazylii, Tunezji oraz we Włoszech.

źródło: http://www.gazetaprawna.pl/

Treści na Forum Bankier.pl (Forum) publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją.

Bonnier Business (Polska) Sp.z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl artykułów 12 i 15 Rozporządzenia MAR (market abuse regulation). Złamanie zakazu manipulacji jest zagrożone odpowiedzialnością karną.

Zamieszczanie na Forum propozycji konkretnych decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do instrumentu finansowego może stanowić rekomendację w rozumieniu przepisów Rozporządzenia MAR. Sporządzanie i rozpowszechnianie rekomendacji bez zachowania wymogów prawnych podlega odpowiedzialności administracyjnej.

Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.

[x]
BORYSZEW 4,06% 5,64 2025-09-05 16:44:36
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.