REKLAMA

Zielone światło od UOKiK dla Axla Springera?

2006-12-12 09:10
publikacja
2006-12-12 09:10
Najprawdopodobniej Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie wyrazi swego sprzeciwu wobec zakupu przez Axla Springera udziałów w telewizji Polsat, jak i przejęcia przez Bauera radia RMF FM. Jednak w najbliższym czasie możemy spodziewać się zaostrzenia przepisów antykoncentracyjnych.

Zgoda UOKiK jest ostatnim warunkiem dokonania powyższych transakcji. O ile jeszcze nie wpłynął wniosek w sprawie Polastu (jak na razie specjalny zespół prawników i finansistów bada dokumentów w celu przygotowania długoterminowej oceny spółki tzw. due – deligence, od której wyniku zależy ostateczna decyzja zapłaty 250 mln euro za 25,1 procent udziałów), to z nieoficjalnych źródeł wiadomo, że zgłoszenie Wydawnictwa Bauer dotyczące przejęcie Brokera FM, będącego właścicielem RMF FM, znajduje się już na biurku w UOKiK.

Do urzędu należy ocena czy przejmujący daną firmę w jej wyniku nie zdobywa pozycji dominującej na rynku. W tych akurat przypadkach mamy do czynienia z podmiotami, które działają w innych segmentach rynku, kiedy to wydawcy prasy wchodzą na rynek mediów elektronicznych.

Już od dawna słychać głosy, sprzeciwiające się wejściu Axla Springera do Polsatu. Zdaniem niektórych członków KRRiT dzięki temu zakupowi koncern zdobywa dominująca pozycję. Niemiecka spółka wydaje w Polsce około 20 tytułów, wśród których oprócz Faktów, Dziennika, Newsweeka czy Forbsa znajdują się także inne, należące do prasy kolorowej czy specjalistycznej. Po wejściu na rynek Dziennika udział w rynku z 20 wzrósł o kilka procent. W przypadku magazynów udział nie przekracza natomiast 8. Z kolei biorąc pod uwagę udział w rynku reklamy, zarówno gazet jak i innych wydawnictw, to w ubiegłym roku wynosił on 17 procent ( wartość jego uplasowała się na poziomie 2,37 mld zł brutto). Natomiast Polsat miał na przełomie listopada i grudnia 18, 66 procent udziałów w widowni telewizyjnej, zaś w rynku reklamy – w ubiegłym roku posiadał 28, 5 procent (wyliczeń dokonano na podstawie rzeczywistych wpływów netto). W 2006 roku dane będą podobne, gdyż podział na rynku telewizyjnym nie uległ drastycznym zmianom.

Reasumując Axel Springer kupując tylko jedną czwartą udziałów w Polsacie, uzyskałby nieco ponad 4 procent rynku telewizyjnej widowni. Gdyby więc dodać do siebie wszelkie możliwe udziały, jego obecność na rynku wyniosłaby około 32 procent. UOKiK uznaje próg 40 procent jako granicę, za którą dochodzi do zdobycia pozycji dominującej. Zdaniem ekspertów urząd nie powinien brać pod uwagę przekrojowej interpretacji rynku właściwego, tylko segmentu telewizyjnego.

Gdyby wziąć pod uwagę udział spółek w całym rynku reklamy, to także i w tym przypadku Axel Springer nie posiadałby 40 procent nawet po przejęciu całego Polsatu. Jednak taką analizę bardzo łatwo byłoby podważyć, ponieważ niemieckie wydawnictwo zajmuje się publikacją tytułów, mających duży zasięg jednak W większym stopniu opartych na sprzedaży egzemplarzy niż na reklamach.

A.W.
Na podstawie: „Gazeta Prawna”, M. Fura, „UOKiK raczej się nie sprzeciwi”
Źródło:
Tematy
Najtańsze konta osobiste z premią – listopad 2020 r.

Najtańsze konta osobiste z premią – listopad 2020 r.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki