Zakupy z AliExpress – cło, VAT i ochrona kupujących

redaktor Bankier.pl

Kiedy należy zapłacić cło, a kiedy VAT? Co zrobić, gdy naszą przesyłkę zatrzymano na odprawie celnej? Produkty o jakiej wartości są zwolnione z dodatkowych opłat? W artykule odpowiadamy na najczęstsze wątpliwości kupujących na AliExpress.com.

Z raportu „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że zagraniczne portale specjalizujące się w e-zakupach rosną w siłę. Badani przynajmniej raz w życiu skorzystali z następujących serwisów: eBay (25%), Amazon (11%) oraz AliExpress (7%). Liczba polskich klientów ostatniej z wymienionych stron www stale rośnie, a z nią – świadomość zakupów. Pisaliśmy już o tym, jak robić zakupy na AliExpress, tym razem omawiamy najczęstsze problemy związane z zakupami na AliExpress.

(FORUM)

Zakupy z AliExpress – o bezpieczeństwie i zapobieganiu

Na portalu AliExpress funkcjonuje program ochrony kupujących – dlatego też należy zwrócić uwagę, czy dany sprzedawca do niego przystąpił. Polega on na tym, że dopóki nie poinformujemy serwisu o otrzymaniu towaru, sprzedający nie dostanie naszych pieniędzy (AliExpress pełni tutaj rolę pośrednika, który „zamraża” pieniądze na czas dostawy). Natomiast w przypadku, gdy produkt okaże się niesatysfakcjonujący – otrzymamy pełny lub częściowy zwrot poniesionych wydatków.

Jeżeli zamówiony produkt nie dotarł w wyznaczonym czasie lub nie jest zgodny z opisem zawartym na aukcji, należy:

  1. Skontaktować się ze sprzedawcą i poinformować go o swoich uwagach.
  2. Otworzyć spór (opcja dostępna w serwisie), aby otrzymać zwrot pieniędzy (w przypadku gdy sprzedający nie rozwiązał naszego problemu).
  3. Rozszerzyć spór i włączyć do niego AliExpress, który oceni sytuację i spełni rolę mediatora.

Co można zrobić, aby uniknąć nieuczciwych sprzedających i kupić to, czego potrzebujemy? Po pierwsze, zwracamy uwagę na główne menu (od niedawna funkcjonuje polska wersja serwisu) i ustawiamy następujące elementy:

  1. Dostarcz do Polski
  2. Darmowa dostawa (większość produktów obejmuje darmowa dostawa, jednak należy na to zwrócić uwagę, bo niekiedy koszty przesyłki przewyższają koszt produktu)
  3. Tylko jeden element – wybieramy tę opcję, jeżeli nie zależy nam na zakupach hurtowych
(Aliexpress.com)

Warto zwrócić uwagę na podstawowe dane o sprzedawcy, czyli górny pasek nad aukcją – ile lat dany sklep funkcjonuje na AliExpress, ile ma pozytywnych komentarzy i jaką ma rangę (diamenty). Dodatkowo można przejść na stronę sklepu i przeczytać komentarze do innych aukcji sprzedającego.

(Aliexpress.com)

Opinie o sprzedawcy też są nie bez znaczenia – należy sprawdzić, ile pozytywnych komentarzy ma sprzedający, w komentarzach do transakcji można poszukać zdjęć kupujących, sprawdzić, czego dotyczyły negatywne opinie.

(Aliexpress.com)

Jeżeli wybraliśmy już produkt, który spełnia nasze oczekiwania oraz pochodzi z zaufanego sklepu, możemy zamówić towar. Kupując na AliExpress, nie trzeba posiadać konta walutowego, po wprowadzeniu w ubiegłym roku funkcji Przelewy24, klienci z Polski mogą w prosty sposób opłacić zakupy. Kwota „koszyka” zostaje przemnożona przez aktualny kurs dolara i nie dopłacamy za przewalutowanie (chyba że wybierzemy metodę płatności kartą debetową).

Czytaj dalej: Zakupy z Aliexpress – czy muszę opłacić VAT i cło?

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 4 ~Max

Albercik.... to działa ;)

! Odpowiedz
0 52 ~rikoooo

Allegro powinno wziąć przykład z Aliexpressu. Tam ochrona kupujących naprawdę dział w przeciwieństwie do Allegro.
Na allegro trzeba zgłosić fakt na policję, potem nieuczciwy sprzedający musi dostać wyrok a dopiero na końcu łaskawie allegro kiwnie palcem, przechodziłem to niestety

! Odpowiedz
0 29 ~xx

allegro - to takie opoznione w rozwoju dziecko w stosunku do ebay i innych

! Odpowiedz
0 12 ~Fred

Ja wogole jestem w szoku ze 20 lat po konkurencji Allegro w koncu wprowadzilo platnoci kartami. Rewolucja na skale kraju normalnie. 2014 rok przeszedl do historii dla tej firmy.

! Odpowiedz
0 9 ~phbolo

też to przechodziłem- allegro to porażka; tymbardziej że oszuści wykorzystują pewne luki - allegro o tym wie ale ma to gdzieś...bo to klient traci a oni tak czy owak mają prowizję od sprzedaży

! Odpowiedz
8 3 machina

noooo... potwierdzam. gorzej z ochroną kupujących. podam na moim przykładzie. zamówiłem towar. czekałem prawie miesiąc, starałem się monitorować, gdzie jest moja paczka, ale linki odsyłały mnie do chińskich stron i nie miałem pojęcia co tam jest napisane. po miesiącu piszę do sprzedawcy, gdzie moja paczka. chińczyki słabo znają angielski, więc nie zdziwiło mnie milczenie. napisałem kilka razy, ostatnim razem z informacją, że ma 5 dni na odpowiedź, w przeciwnym razie składam wniosek o zwrot kasy. zero odzewu. zażądałem zwrotu kasy. kasę otrzymałem. tydzień później przyszła paczka. teraz mam i towar i kasę. kasy gościowi nie oddałem (gdyby odpowiadał na moje wiadomości, to napisałbym do niego, ale nie zależało mi aż tak bardzo, aby przekonać się, czy nauczył się już angielskiego). i to jest trend wspólny dla aliexpress, ebay i inne tego typu. skupiają się na ochronie kupujących kosztem sprzedających.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 7 ~doradca odpowiada machina

Czyli jak znasz angielski to masz towar i kasę.A może by tak wprowadzić język angielski jako drugi urzędowy w naszym kraju?I mamy dobrobyt.

! Odpowiedz
32 4 ~rei

Ogólnie z mojego doświadczenia sami oszuści liczący na to ze nie będziemy się spierać o niezgodność towaru z umowa...

! Odpowiedz
24 2 ~Misza

Potwierdzam. Rozlkad oszusci/uczciwi na tym portalu to 40/60% wiec bardzo duzo. Folie na ekran mozna zamowic ale absolutnie nic drozszego (chyba ze lubisz topic swoje ciezko zarobione pieniadze).

! Odpowiedz
0 18 ~zed odpowiada ~Misza

o, chłopcy sprzedający na allegro się odezwali :))

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl