REKLAMA

ZUE przygotowuje się do przetargów w Bułgarii i Rumunii; nie wyklucza akwizycji (wywiad)

2021-12-03 12:28
publikacja
2021-12-03 12:28

ZUE wspólnie z lokalnymi partnerami przygotowuje się do złożenia ofert w postępowaniach przetargowych na rynkach bułgarskim i rumuńskim. Spółkę interesują zarówno kontrakty kolejowe, jak i miejskie - poinformował PAP Biznes prezes Wiesław Nowak. ZUE obserwuje rynek pod kątem ewentualnych akwizycji.

"Rynki zagraniczne, w tym bułgarski i rumuński obserwujemy od co najmniej dwóch lat. Te państwa są na początku swojej drogi, jeśli chodzi o pozyskiwanie funduszy unijnych, stąd pojawiają się interesujące projekty zarówno w ramach infrastruktury kolejowej, jak i miejskiej. Na razie jest ich mniej niż w Polsce, a ich wartość można porównać do naszego średniego kontraktu kolejowego. Wychodzimy jednak z założenia, że mniejsze umowy pozwolą nam nauczyć się tych rynków” – powiedział PAP Biznes Nowak.

"W tym roku zdecydowaliśmy się zainicjować proces ofertowania we wspomnianych krajach. Oferty będziemy przygotowywać wspólnie z lokalnymi partnerami, którzy lepiej znają miejscową specyfikę. Widzimy potencjał zarówno na rynku kolejowym, jak i miejskim” - dodał.

Prezes poinformował, że postępowania, które obserwuje spółka, znajdują się obecnie na etapie ogłoszenia przetargów i składania zapytań przez oferentów.

Dodał, że potencjał ZUE spotkał się z zainteresowaniem na obu rynkach.

"W krajach rozpoczynających duże programy unijne problemem są referencje miejscowych firm, które często nie mogą sprostać wymaganiom stawianym w przetargach. Liczą, że partnerzy z innych krajów UE wniosą swój know-how i doświadczenie” – powiedział Nowak.

Prezes poinformował, że w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia postępowań, ZUE będzie tworzyć struktury miejscowe adekwatne do wielkości i specyfiki realizowanych kontraktów.

Dodał, że strategia rynkowa spółki nie wyklucza poszerzenia oferty poprzez ewentualne przejęcia.

"Obserwujemy rynek, widzimy potencjał w zakresie ewentualnych akwizycji, ale jest za wcześnie na szczegóły" - skomentował Nowak.

W POLSCE BRANŻA CZEKA NA DUŻE KONTRAKTY KOLEJOWE

Prezes ZUE poinformował, że na rynku infrastruktury kolejowej w Polsce można już mówić o wojnie cenowej.

"Na rynku kolejowym pojawia się mała liczba, niedużych przetargów, które dodatkowo kończą się aukcją. Zainteresowanie nimi wykazują zarówno firmy duże, jak i małe - średnio do zamówień startuje 12-17 podmiotów. Decyduje głównie cena, wojna cenowa już trwa. My często przerywamy udział w aukcjach na dość wczesnym etapie, by chronić marże. Pozwala nam na to bezpieczny backlog” – skomentował prezes.

"Liczymy na uruchomienie finansowania inwestycji zaplanowanych przez PKP PLK. Projekty, zgodnie z deklaracją zarządu PKP PLK, czekają w gotowości. Uwolnienie środków z KPO czy nowej perspektywy unijnej pozwoli na ogłoszenie dużej liczby zleceń” – dodał.

W oczekiwaniu na odblokowanie zleceń na kolei, ZUE zwiększa w swoim portfelu udział kontraktów miejskich.

"Na tym rynku działamy od początku istnienia spółki i tu czujemy się dobrze. Obecnie jest on jeszcze stosunkowo bogaty w zlecenia, choć warto pamiętać, że wartość kontraktów jest zupełnie inna niż na rynku kolejowym. Duże kontrakty miejskie zamykają się w granicach 200 mln zł – to kwota porównywalna do średniej wielkości zlecenia kolejowego” - powiedział Nowak.

Obecny backlog ZUE ma wartość blisko 1,4 mld zł, a biorąc pod uwagę przetargi, w których oferta spółki została uznana za najkorzystniejszą, może wzrosnąć do 1,8 mld zł.

"To zapewnia nam pracę na lata 2022-2023, ale są na rynku spółki, które już cierpią na skutek wstrzymania kontraktów, jak producenci komponentów, czy spółki działające jedynie na rynku kolejowym. W branżę uderzają także: wysoka inflacja, słaby PLN, wzrost kosztów pracowniczych, czy kosztów pozyskania finansowania” – podał prezes.

Dodał, że w IV kwartale 2021 r. w ramach Grupy ZUE powinna mieć miejsce kontynuacja trendów obserwowanych w III kwartale.

"Po trudnym okresie realizacji kontraktów z lat 2016-2017, zaczynają u nas dominować projekty późniejsze, z lepszą marżą. Nie wykluczamy, że będziemy próbowali dochodzić waloryzacji kontraktów kolejowych z lat 2016-2017 w przyszłości” – skomentował Nowak.

Dodał, że większość kontraktów z lat 2016-2017 ZUE zrealizuje do końca 2022 r.

"Należy przy tym pamiętać, że ZUE w poprzednich latach sfinansowało bez zmian kapitałowych poniesione straty, utrzymując płynność. Pozwala to obecnie wchodzić w realizację nowych kontraktów w oparciu głównie o środki własne" - powiedział.

"Ponadto, w roku 2022 widoczne w przychodach i wynikach będą m.in. kontrakty miejskie, które z dużą skutecznością pozyskujemy w tym roku. Są to głównie zadania ze stosunkowo krótkim okresem realizacji, od jednego roku do 2-3 lat, o dużo mniejszym stopniu ryzyka” – dodał.

Pytany o plany inwestycyjne na rok 2022, odpowiedział: "Jeżeli chodzi o większe inwestycje sprzętowe, to usztywnia nas obecna sytuacja na rynku. Mamy plany i zabezpieczone środki na większe zakupy inwestycyjne, ale wstrzymujemy się z decyzjami, ze względu na niepewność rynku. Sukcesywnie natomiast uzupełniamy potencjał wykonawczy, adekwatny do zapotrzebowania realizowanych aktualnie kontraktów".

Po trzech kwartałach 2021 r. Grupa ZUE zanotowała przychody na poziomie 593 mln zł wobec 610,8 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 16 mln zł (wzrost o 5,6 proc. rdr), zysk operacyjny grupy sięgnął 6,5 mln zł (wzrost o 27,3 proc. rdr), a zysk netto znalazł się na poziomie 4 mln zł (wzrost o 38 proc. rdr).

Grupa ZUE to podmiot z branży budownictwa infrastruktury kolejowej i miejskiej. Głównym przedmiotem działalności grupy jest projektowanie oraz realizacja w formule generalnego wykonawstwa kompleksowych usług budowy i modernizacji linii tramwajowych oraz kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą (m.in. roboty ziemne i budowa podtorza, systemy odwadniające oraz obiekty inżynierskie i kubaturowe, w tym stacje).

Jolanta Tumulec (PAP Biznes)

jow/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tanie konta z przelewami ekspresowymi – styczeń 2022 r.

Tanie konta z przelewami ekspresowymi – styczeń 2022 r.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki