Wyczerpują się możliwości rozwoju polskiego eksportu opierającego się na niskich kosztach [Opinia PIE]

Wyczerpują się możliwości rozwoju polskiego eksportu opierającego się na niskich kosztach wytwarzania, wynikających z taniej siły roboczej - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

"Obecnie o przewadze konkurencyjnej firm na rynkach zagranicznych rzadziej niż w 2016 r. decydują niskie koszty pracy. Oznacza to, że wyczerpują się możliwości rozwoju przez te firmy eksportu opierającego się na niskich kosztach wytwarzania, wynikających z relatywnie taniej siły roboczej. Nieuchronnie nadchodzi czas, w którym wiele polskich firm, aby eksportować, będzie musiało mieć w ofercie towary wyróżniające się na tle konkurencji m.in. wyższą jakością i innowacyjnością" - napisano.

Zwiększenie znaczenia konkurencji pozacenowej w polskim eksporcie sprzyjałoby, według PIE, nie tylko uzyskiwaniu przez polskie firmy wyższych cen na rynkach zagranicznych, ale też większej dywersyfikacji geograficznej eksportu.

"Następowałoby to dzięki zwiększeniu możliwości ekspansji na odległe rynki zwłaszcza wysokiej jakości dóbr finalnych, w których eksporcie koszty transportu nie mają tak dużego znaczenia, jak w przypadku towarów konkurujących niską ceną. Ważnym argumentem przemawiającym za koniecznością promocji tej metody konkurowania jest wyczerpywanie się możliwości rywalizacji niską ceną ze względu na rosnące w Polsce zwłaszcza koszty pracy i energii oraz zaostrzającą się konkurencję na rynkach zagranicznych" - dodano.

W ocenie PIE kluczem do rozszerzenia w polskim eksporcie skali konkurencji pozacenowej jest przede wszystkim poprawa innowacyjności firm i oferowanych przez nie towarów. W związku z tym konieczne byłoby szersze ich wsparcie w tym obszarze przez państwo, aby częściej chciały i mogły konkurować metodami pozacenowymi. W tym zakresie PIE rekomenduje m.in.:

  • zwiększenie nakładów krajowych na B+R;
  • szersze wsparcie inwestycji na B+R i innowacje w sektorze przedsiębiorstw - pozyskiwanie inwestorów zagranicznych w sektorach wysokiej i średniowysokiej techniki, zainteresowanych prowadzeniem działalności w obszarze B+R i współpracą z polskimi instytucjami badawczymi i przedsiębiorstwami, zwłaszcza przez PAIH;
  • promowanie przez państwo innowacji produktowych, kluczowych z punktu widzenia rozwoju konkurencji pozacenowej;
  • ukierunkowanie finansowych i promocyjnych instrumentów wspierania eksportu stosowanych m.in. przez Ministerstwo Rozwoju i Polski Fundusz Rozwoju, zwłaszcza na branże i firmy oferujące towary innowacyjne.

tus/ ana/

Źródło: PAP Biznes

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 4,4% I 2020
PKB rdr 3,1% IV kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,5% I 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 282,8 zł I 2020
Produkcja przemysłowa rdr 1,1% I 2020

Znajdź profil