Wybory w USA: dlaczego Amerykanie głosują we wtorek?

Wybory prezydenckie w USA od 1845 r. odbywają się co cztery lata w pierwszy wtorek po pierwszym poniedziałku listopada. Amerykanie wybierają wtedy także 1/3 składu Kongresu. Dlaczego mieszkańcy USA idą do urn w środku tygodnia?

Dlaczego Amerykanie wybierają prezydenta we wtorek?
Dlaczego Amerykanie wybierają prezydenta we wtorek? (fot. Dominick Reuter / FORUM)

- Głosowanie we wtorki wynika z uwarunkowań historycznych. Na początku państwowości amerykańskiej społeczeństwo, zwłaszcza na Południu, zajmowało się uprawą roli i wokół tego toczyło się życie codzienne. Z drugiej strony w niedziele chodziło się do kościoła, a komisje wyborcze były często ulokowane daleko od miejsca zamieszkania wyborców. Żeby dotrzeć do komisji i oddać swój głos, musieli oni długo jechać i długo wracać, a termin wyborów nie mógł kolidować z niedzielnymi obowiązkami religijnymi. Dlatego wybrano wtorki i tak już zostało aż do dziś – tłumaczy profesor Paweł Laidler, amerykanista z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

- Amerykanie nie raz dowodzili, że tradycja jest dla nich niezwykle istotną wartością, mimo że współcześnie o wiele trudniej jest głosować w środku tygodnia pracy. To, że w USA prezydenta wybiera się w pierwszy wtorek po pierwszym poniedziałku listopada, jest szczegółowo zapisane w prawie – dodaje Laidler.

W USA głosować można pod warunkiem wcześniejszej rejestracji. W tym roku zarejestrowało się 146 milionów z 219 milionów Amerykanów, które mają prawo wyborcze. Pierwsze lokale wyborcze na wschodnim wybrzeżu zostaną otwarte o godz. 12:00 czasu polskiego, zaś jako ostatnie – o godz. 6:00 naszego czasu - zamkną się lokale na Alasce.

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
5 6 ~LOLKOL

To nie do końca tak. Głosować bez rejestracji mogą też..... NIE LEGALNI IMIGRANCI !

! Odpowiedz
5 22 ~koleś_kolesia

...( Żeby dotrzeć do komisji i oddać swój głos, musieli oni długo jechać i długo wracać, a termin wyborów nie mógł kolidować z niedzielnymi obowiązkami religijnymi.)...

no to u nas by się dopiero działo. kłótnia na kilka pokoleń.

! Odpowiedz
2 82 ~Adam

O roli końskiej dupy w rozwoju cywilizacji

Wbrew pozorom w poniższym tekście nie ma ani słowa o byłym ministrze edukacji narodowej i dlatego tym bardziej warto go przeczytać...

Czy oświadczenie — "Zawsze tak to robimy” nie budzi w Tobie jakiejś wątpliwości?

1. Amerykański standard szerokości torów kolejowych (odstępu szyn) wynosi 4 stopy, 8.5 cala. Prawda, że to dziwaczna liczba? A czy wiesz dlaczego taki właśnie standard się stosuje?

2. Ponieważ w ten sposób buduje się linie kolejowe w Anglii, a właśnie angielscy przybysze budowali amerykańskie linie kolejowe. Dlaczego jednak Anglicy budowali je właśnie tak?

3. Ponieważ pierwsze linie kolejowe, budowali ci sami ludzie, którzy budowali wcześniej linie tramwajowe, a tam właśnie stosowano ten standard. Dlaczego jednak stosowano tam ten standard?
4. Ponieważ ludzie, którzy budowali linie tramwajowe, używali tych samych szablonów i narzędzi, jakich używali przy budowie wagonów tramwajowych, które miały taki odstęp kół. W porządku! Ale dlaczego wagony miały taki właśnie dziwaczny odstęp kół?

5. No cóż, gdyby próbowali zastosować jakiś inny rozstęp, łamali by pewną starą zasadę budowy dalekobieżnych dróg angielskich, ponieważ mają one taki właśnie odstęp kolein na koła. Któż to budował te starodawne drogi z koleinami?

6. Pierwsze dalekobieżne drogi w Europie (i Anglii) zbudowało Imperium Rzymskie dla swoich legionów. Drogi te są w użyciu dotychczas. Ale skąd te koleiny?

7. Pierwotne koleiny uformowały rzymskie rydwany wojenne; każdy inny użytkownik tych dróg musiał się dostosować do nich, gdyż inaczej uszkodziłby koła swoich pojazdów. Ponieważ rydwany były wykonywane dla Imperium Rzymskiego, były one wszystkie do siebie podobne jeśli idzie o rozstęp kół. Jak widać amerykański standard odstępu szyn kolejowych: 4 stopy i 8.5 cala, pochodzi od parametrów technicznych rzymskich rydwanów bojowych. A biurokracja jest wieczna.

A więc następnym razem, kiedy dostaniecie do ręki jakąś dokumentację techniczną i zaczniecie podejrzewać, że może ona mieć coś wspólnego z końską dupą, będziecie mieli całkowitą rację, ponieważ rzymskie rydwany wojenne były konstruowane tak, aby ich szerokość była dostosowana do sumarycznej szerokości zadów dwu koni bojowych.

A teraz małe rozwinięcie tematu...

Kiedy spoglądacie na kosmiczny wahadłowiec na stanowisku startowym, widzicie dwie duże rakiety startowe przymocowane po bokach głównego zbiornika paliwa. Są to rakiety na paliwo stałe, w skrócie: SRB, produkowane w firmie Thiokol, w Utah, w U.S.A. Inżynierowie, którzy projektowali SRB woleliby, aby były one nieco grubsze, ale... SRB transportuje się z wytwórni na stanowisko startowe koleją. Tak się złożyło, że linia kolejowa biegnie na pewnym odcinku przez tunel wydrążony w górze. Rakiety muszą się zmieścić w tym tunelu. Tunel jest tylko odrobinę szerszy niż linia kolejowa, a linia ta, jak już wiecie, ma szerokość dwu końskich tyłków.

Tak więc jeden z głównych szczegółów konstrukcyjnych kosmicznego wahadłowca, być może najbardziej nowoczesnego systemu transportowego na świecie, został zdeterminowany ponad dwa tysiące lat temu przez szerokość końskiej dupy.

A wy nadal myślicie, że nazwanie kogoś końską dupą jest dla niego ujmą...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 3 ~as

Świetne :)

! Odpowiedz
0 1 ~piotrek

ale Ty masz wiedzę...
xD

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 4 ~stefan

Dobry tekst. Był kiedyś opublikowany w czasopiśmie Wiedza i Życie.

! Odpowiedz
11 9 ~zez

Haha, "najwspanialszy" kraj na świecie i "wytłumaczenie" - dwieście lat temu coś się tak robiło i dlatego tak zostało i MUSI tak być cały czas.

! Odpowiedz
8 49 ~bankowiec

I dlatego oni są dziś tam, gdzie są, a my daleko za nimi...

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,2% IV 2019
PKB rdr 4,7% I kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,9% III 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 057,82 zł V 2019
Produkcja przemysłowa rdr 9,2% IV 2019

Znajdź profil