Wild: Z nowego portu "Solidarność" do większości miast w 2-2,5 godz. koleją

Z Centralnego Portu Komunikacyjnego "Solidarność" do większości największych polskich miast dojedziemy koleją w 2-2,5 godziny - powiedział w piątek pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

(fot. Łukasz Dejnarowicz / FORUM)

Wild podkreślił, że całe przedsięwzięcie zakłada, że port "Solidarność" jest sercem nowego systemu transportowego. "Wraz z budową portu mogą być przeprowadzone określone inwestycje kolejowe" - powiedział Wild w piątek w RMF FM. Budowa kolei dużych prędkości między Łodzią a Warszawą należy do istoty koncepcji.

"To kiedy dojedziemy do poszczególnych miast koleją z portu "Solidarność", "zależy od tego, jaki priorytet będą miały poszczególne inwestycje" - przyznał Wild. "Na dzisiaj stawiamy dwie granice - jedna to 2027 r. - port "Solidarność" zostanie otwarty, druga to 2035 r. - to wówczas zostaną wprowadzone również całkiem nowe trasy kolejowe, które umożliwią podróżowanie z prędkością 200-250 km na godz." - dodał.

Dodał, że sposób, w jaki chcemy "osiągnąć prędkości umożliwiające dostanie się do największych polskich miast w 2-2,5 godz. jest jeszcze przed nami". Wild przyznał, że podróż do "Szczecina, jak i Koszalina potrwa 3 godz. 20 minut, 3 godz. 30 minut." Dodał, że w przypadku tych miast "to jest czas, który jest dopuszczalny".

"Gdy mówimy o kolejach dużych prędkości, rozumiemy zazwyczaj przez to francuskie TGV, mknące z prędkością 350 km na godz. Chciałbym podkreślić, do realizacji tego zamierzenia (CPK - PAP) nie jest konieczna budowa kolei tak dużych prędkości, nie jest konieczna budowa całkiem nowych szlaków kolejowych. Konieczne jest uzupełnienie obecnej sieci kolejowej i następnie taka jej modernizacja, aby była możliwość osiągnięcia prędkości na poziomie 200-250 km na godz." - powiedział.

Port lotniczy "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł, jego budowa ma potrwać 10 lat. Jak mówił Wild, przedstawiając koncepcję CPK, pierwszy samolot ma odlecieć z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r.

Najbliższe dwa lata mają być okresem przygotowawczym do inwestycji. Zgodnie z przyjętym w kwietniu rozporządzeniem w tej sprawie CPK ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym.

Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów - to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina wynosi 20 mln osób rocznie. (PAP)

autor: Mariusz Polit

edytor: Sonia Sobczyk

mp/ son/ skr/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
3 2 konick

Jaki to centralny port lotniczy jak nie jest w centrum Polski. Lipa.
Ciekawe kto ma dużo ziemi 40 km od Warszawy w gminie Baranów. Spory hajs można zrobić.

! Odpowiedz
7 6 jarekzbyszek

Drugie Możejki Kaczyński nam szykuje. A jak Rosjanie zabronią latać nad Syberią naszemu LOTowi w ramach dobrosąsiedzkich stosunków to będziemy w czarnej d.... Znowu polski podatnik zapłaci za głupotę pisiorów.

! Odpowiedz
6 3 bamboocza2

Po co wydawać miliardy zamiast rozbudować istniejące lotnisko Wrocław ma praktycznie nie używane lotnisk CARGO obok nowego lotniska które też jest zaprojektowane do rozbudowy.
Oszczędzoną kasę można by wykorzystać lepiej

! Odpowiedz
3 4 jendreka

Polska to nie Chiny, więc żaden z wymienionych warunków i terminów nie zostanie spełniony.

! Odpowiedz
19 19 danny_fizz

Centralne Planowanie Komuchów i Kryzys Wielkiej Prędkości

! Odpowiedz
18 18 pjb

Gdyby CPL był bliżej Łodzi i pomiędzy A2 i S8 to dojadz do wszystkich Polskich dużych miast byłby w 2 godziny !!! Nie zapominajmy przez kilka lat budowy będziemy mieć horror komunikacyjny na A2. Jest to jedyny dojazd do inwestycji. Już dziś najważniejsza autostrada w Polsce zapchana jest do granic możliwości. Setki ciężarówek dziennie z materiałami budowlanymi to TRAGEDIA i KOMUNIKACYNY HORROR na lata !!!!
Wybór Baranowa to porażka, żadnych aktualnych badań (zgodnie z info od Ministra w trakcie wywiadu w radiu), bo są jakieś stare kilkuletnie badania. To dziecinada i harcerstwo by planować wydatki rzędu 35 miliardów i nie mieć aktualnych badań !!!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
7 18 luminat2

Ta wypowiedź wskazuje, że nie masz aktualnych badań od psychologa.

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl