Wild: Pod koniec września ma być znana lokalizacja CPK

W ostatnim tygodniu września br. ma zostać ogłoszony program inwestycji dotyczący budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z jego lokalizacją - poinformował w czwartek PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

(YAY Foto)

Wild potwierdził wcześniejsze wypowiedzi wicepremiera Mateusza Morawieckiego, który w rozmowie z PAP informował, że decyzję odnośnie lokalizacji CPK poznamy pod koniec września.

Pytany o lokalizację CPK, powiedział, że "jednym z podstawowych założeń programu, nad którym pracuje, jest integracja Warszawy i Łodzi".

Wild dodał, że jeszcze przed ogłoszeniem opinii publicznej lokalizacji CPK, wcześniej zatwierdzić musi ją jeszcze rząd. Poinformował ponadto, że trwają prace nad specustawą, która ma przyspieszyć inwestycje związane z budową CPK.

"Równolegle nad pracami nad koncepcją, która zostanie przyjęta przez rząd - mam nadzieję w najbliższych dniach - toczą się prace nad specustawą, która przyspieszy procesy inwestycyjne i usprawni tam, gdzie to tylko możliwe, wszystkie konieczne procesy związane z tą inwestycją" - powiedział Wild. Jak dodał, żeby proces inwestycyjny przebiegał bez zakłóceń, ta specustawa powinna wejść do końca roku.

Pytany o model finansowania powiedział, że "wszystko wskazuje na to, że do momentu, w którym ostateczne decyzje odnośnie finansowania będą musiały zostać podjęte, dzieli nas jeszcze przeszło rok". "Dlatego też, wszystko wskazuje na to, że będziemy chcieli zostawić sobie maksymalną elastyczność w tym zakresie" - powiedział.

Również w czwartek, podczas Forum Lotniczego 2017 zorganizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR Wild mówił, że budowa CPK jest konieczna m.in. z powodu problemów z przepustowością na warszawskim Lotnisku Chopina, które według prognoz "nasilą się w okolicach 2019 i 2020 r.".

Jak tłumaczył, to było "spustem", który sprawił, że należało podjąć decyzję o lokalizacji nowego lotniska. "Nie byłoby to rozsądne nie skorzystać z dorobku zgromadzonych już analiz, ponieważ rynek rzeczywiście rozwija się bardzo dynamicznie. Powody, dla których wszystkie dotychczasowe raporty skłaniały się już do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, w świetle nowych faktów - czyli w świetle tego, że przebijamy prognozy - okazują się zbyt konserwatywne" - wskazał.

Jak mówił, budowa CPK jest związana nie tylko z transportem lotniczym, ale także kolejowym, "co wiąże się z istotnymi zmianami w ramach sektora kolei".

Według wicepremiera Morawieckiego, projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest "kluczową decyzją infrastrukturalną w najbliższych 10 latach". Jak mówił, inwestycja może kosztować nawet ponad 30 mld zł.

Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów - to o 24 proc. więcej, niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina to 20 mln osób rocznie.

Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że polskie porty lotnicze w ubiegłym roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów - o 12 proc. więcej niż w 2015 r. Według prognoz w roku 2030 będzie to 60 mln podróżnych.

Adamczyk: CPK ma szansę być jednym z "najważniejszych portów w Europie"

"Polski rząd chce wykorzystać szanse, jakie tkwią w potencjale polskiej gospodarki, w potencjale polskiego społeczeństwa, w dynamicznie rozwijającej się gospodarce. Dlatego przygotowujemy Centralny Portu Komunikacyjny" - powiedział w czwartek Adamczyk podczas otwarcia Forum Lotniczego 2017, zorganizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Jak podkreślił, CPK "powstaje od podstaw". "Daje nam szansę zagospodarowania przestrzeni w samym porcie, ale również wokół niego, czyli takiego skonfigurowania elementów infrastruktury komunikacyjnej, które pozwoli stworzyć hub komunikacyjny, jakim będzie CPK" - powiedział.

W jego ocenie, CPK ma szansę być "jednym z najważniejszych portów w Europie". "Dzięki jego położeniu - co będzie jego atutem - unikniemy wszystkich problemów związanych m.in. z oddziaływaniem transportu lotniczego, w szczególności na środowisko. Ponadto nie będzie ono uciążliwe dla mieszkańców" - dodał.

Minister podkreślił, że budowa CPK związana jest nie tylko z obecnością na nim PLL LOT i rozwojem narodowego przewoźnika, ale także powinna być związana z koleją dużych prędkości. "Koleje dużych prędkości, uważam, powinny być - jeżeli decyzja o ich budowie zapadnie - dużym wzmocnieniem CPK" - powiedział.

Jak mówił, nim powstanie CPK, należy zapewnić przepustowość na największym lotnisku w Polsce, czyli warszawskim Lotnisku Chopina.

"Mówiąc o CPK, nie można zapomnieć o regionalnych portach lotniczych. Mają one dziś potencjał. Wykorzystaliśmy fundusze unijne. Porty regionalne w wielu regionach stały się ważnym graczem na rynku" - podkreślił szef MIB.

aop/ pad/ skr/ je/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
8 5 2kbb

Te programy inwestycyjne pokazują na jakim początkowym etapie rozwoju jest jeszcze Polska.
Jeszcze wiele lat będziemy płacić "haracze" podatkowe i inne za finansowanie rozwoju dróg i infrastruktury....Nie będzie łatwo i tylko pozostaje się modlić aby Polska rozwijała się bez przeszkód po 4 % rocznie. Tylko wtedy wystarczy kasy na te wszystkie pomysły.... Po małych modyfikacjach Katowice Pyrzowice jest przygotowany do rozbudowy i w tym miejscu może powstać taki port . Jednak warszawskie urzędasy będą naciskać na bliskość Warszawki....

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
6 9 ronin59

Integracją Łodzi i Warszawy zajmowałem się już dużo wcześniej mając dziewczynę z Łodzi samemu mieszkając w Warszawie. Muszę przyznać, że było to na pewno tańsze, skuteczniejsze i przyjemniejsze niż Budowa CPK.

! Odpowiedz
48 5 jarekzbyszek

Za twórców CPK jeszcze zajmie się prokurator. PIS nie będzie kradł wiecznie.

! Odpowiedz
2 11 antypropaganda

Rozumiem taki punkt widzenia. CPK jest niekorzystny ekonomicznie dla Niemców bo przejmie część ruchu który idzie przez Monachium i Frankfurt. Stąd jak widać, reprezentanci interesu Niemieckiego znów próbują działać propagandowo.

! Odpowiedz

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,1% X 2017
PKB rdr 4,7% III kw. 2017
Stopa bezrobocia 6,6% X 2017
Przeciętne wynagrodzenie 4 574,35 zł X 2017
Produkcja przemysłowa rdr 4,3% IX 2017

Znajdź profil

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl