Wild: Na powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego skorzysta wiele branż

2019-08-17 08:00
publikacja
2019-08-17 08:00

Realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego wpłynie korzystnie na rozwój wielu branż - m.in. budowlanej, B+R i finansowej - ocenia pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Jego zdaniem zmiany obejmą też LOT, PAŻP, PKP PLK i PKP Intercity.

/ fot. Marek Wiśniewski / Puls Biznesu

"Wytężony wysiłek czeka nie tylko branżę budowlaną, ale również sektor B+R oraz sektor finansowy. Stawką, poza pokaźnym zyskiem, jest konkurencyjność polskich podmiotów na globalnym rynku" - powiedział PAP Wild. Dodał, że zmiany obejmą podmioty sfery publicznej, a także rynkowe.

"Branża budowlana musi przygotować się do realizacji niemałych zamówień związanych z CPK. Skala programu uzasadnia inwestycje w najnowocześniejsze technologie, przyspieszające prace oraz obniżające koszty" - wskazał. Zaznaczył jednocześnie, że aby polscy przedsiębiorcy mogli brać udział w tym wyścigu, konieczne jest stworzenie dla nich atrakcyjnych warunków dla inwestycji technologicznych.

Podmioty, które nie dostosują się do nowych reguł, w najlepszym przypadku utracą swoją szansę na poprawienie pozycji konkurencyjnej; w najgorszym - utracą pozycję rynkową na rzecz bardziej aktywnych podmiotów, a w skrajnym – wypadną z rynku - wskazał Wild.

Wild uważa, że zmiany dotkną m.in. PAŻP, LOT, PKP PLK czy PKP Intercity.

"Na przykład Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musi całkowicie na nowo wytyczyć szlaki powietrzne nad Polską. Nowe szlaki muszą uwzględnić skokowy wzrost ruchu lotniczego oraz przejęcie istotnej części ruchu z Europy Zachodniej" - tłumaczył.

W przypadku LOT-u chodzi o to, że potrzebuje on Centralnego Portu Komunikacyjnego do dalszego rozwoje, ale CPK z kolei potrzebuje silnego narodowego przewoźnika.

"Bardzo ważną rolę odegra też przewoźnik kolejowy. Przewoźnik, który będzie w stanie wykorzystać potencjał sieci kolejowej, ma niepowtarzalną szansę zdobycia przewagi konkurencyjnej. Dzięki CPK będzie miał szansę wyprzedzić konkurencję i ugruntować swoją pozycję na europejskim rynku" - powiedział Wild.

Zaznaczył jednocześnie, że to wymaga inwestycji w tabor, który nie tylko może poruszać się z prędkością nawet 250 km/h, ale także zaoferować pasażerom odprawę bagażową w pociągu. Równocześnie firmy logistyczne mogą mieć nowy rodzaj usługi – dostarczanie przesyłek z CPK do największych miast w Polsce w czasie nieporównanie krótszym niż za pomocą komunikacji drogowej. Jak wskazał, PKP Intercity będzie musiało uruchomić np. nową siatkę połączeń.

"Jeśli chodzi o firmy logistyczne, to te, które chcą wygrać, muszą przygotować się do stworzenia i zarządzania takimi systemami dystrybucji, które w najlepszy sposób wykorzystają powstanie jednego multimodalnego +centrum+ zapewniającego możliwość integracji ruchu lotniczego, kolejowego i drogowego w jednym miejscu oraz możliwość transportu kolejowego w czasie do 2,5 godziny do największych miast Polski" - wyjaśnił.

Zdaniem Wilda także PKP PLK muszą być gotowe do zarządzania systemem, w którym większość kolejowego ruchu dalekobieżnego przechodzić będzie przez CPK.

"Taki system musi być niezawodny. Spółka PLK musi zostać wyposażona w narzędzia do jeszcze sprawniejszego zarządzania ruchem kolejowym" - dodał.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Jak otrzymać nawet 1500 zł od Alior Banku + 200 zł od Bankier.pl SPRAWDŹ!

Jak otrzymać nawet 1500 zł od Alior Banku + 200 zł od Bankier.pl SPRAWDŹ!

Komentarze (9)

dodaj komentarz
marianpazdzioch
Kolejna wielka budowla socjalizmu. Co może pójść nie tak?
langdon25
CPK:
Cześć Prezesowi Kaczyńskiemu
jarekzbyszek
Mowa trawa. Na tej bajce żerują tylko PISiewicze. Wypłacają sobie pensje z naszych podatków.
histeryk
Do tej pory to o tym CPK tylko mówią. No i skąd wezmą na to pieniądze? To 15% naszych oszczędności emerytalnych, które ukradną na w przyszłym i kolejnym roku, wystarczy zaledwie na uratowanie budżetu przed katastrofą.
znawca_inwestor
Będę się bał latać, jeszcze zbudują w nieodpowiednim miejscu, ptaki wlecą do silnika i katastrofa murowana
karbinadel
Miejmy nadzieję, że skończy się tak jak z budową elektrowni atomowej za poprzedniego rządu - czyli starty ograniczą się tylko do opłacenia tłustych posadek dla kolesi w fazie projektu
histeryk
Poprzedni rząd zrobił więcej dla wybudowania elektrowni jądrowej niż obecny, który już cztery lata tylko siedzi na stołkach (stworzonych przez poprzedni rząd) i w tej sprawie nie robi nic.
misafi
Na powstaniu CPK to zarobi Wild i banda PiSowskich Misiewiczów, która przyklei się do tego projektu pozorując działania PRowe, marketingowe, promocyjne, komunikacyjne itd. Tam gdzie najłatwiej udawać, ze cos sie umie.

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki