Wideokonferencje i telepresence - komunikacja biznesowa na czas kryzysu

Paraliż komunikacyjny, który nastąpił po wybuchu islandzkiego wulkanu Eyjafjallajokull przyniósł ogromne straty światowej gospodarce. Spadek zysków zanotowały branże: turystyczna (biura podróży), samochodowa (przymusowe wstrzymanie produkcji), spożywcza i wiele innych.

Ograniczenie ruchu lotniczego nad Europą miało również swoje konsekwencje w ogólnym biznesowym wymiarze. Do skutku nie doszło wiele ważnych spotkań, przedstawiciele firm utknęli na wiele godzin a nawet dni na lotniskach w obcych krajach, zaplanowane transakcje nie zostały sfinalizowane na czas. Straty poniesione w wyniku powyższych okoliczności trudno przeliczyć w tej chwili na wymierne sumy. Pozostaje pytanie, jak zminimalizować ryzyko strat związanych z wyjątkowymi, trudnymi do przewidzenia sytuacjami w przyszłości.

Z pomocą instytucjom przychodzi nowoczesna technologia w postaci systemów wideokonferencyjnych i telepresence, oferujących nową jakość współpracy biznesowej przy zupełnie nowym podejściu do obecnych metod prowadzenia interesów.

Telepresence łączy w sobie szybkość i wydajność komunikacji telefonicznej z zaletami spotkań osobistych, przy jednoczesnej niezależności od niesprzyjających czynników zewnętrznych takich jak warunki atmosferyczne, opóźnienia lotów i wiele innych. Kluczową zaletą systemów telepresence jest również realizm oraz możliwość dynamicznej komunikacji, której nie zapewniają inne technologie komunikacyjne. Pojawienie się Internetu oraz zmiany w światowej logistyce w ciągu ostatnich 20 lub 30 lat sprawiły, że prowadzenie interesów na skalę globalną stałą się realną koniecznością dla większości firm. Obecnie większość spółek przekazuje prowadzenie istotnych procesów biznesowych – takich jak np. składowanie materiałów lub organizacja zaplecza – innym podmiotom lub też przenosi je za granicę.

Globalne rozprzestrzenianie się struktur biznesowych przyczynia się do znacznego wzrostu zapotrzebowania na metody komunikacji na duże odległości, zazwyczaj z firmami nie połączonymi z naszą siecią komunikacyjną. Na  obecnym etapie rozwoju światowej gospodarki pracownicy jednej firmy coraz częściej są zmuszeni skontaktować się z pracownikami innych firm w innych krajach, strefach czasowych lub nawet na innej półkuli, a tradycyjne metody komunikacji (telefon, e-mail oraz komunikator internetowy) osiągnęły już kres swoich możliwości.

Anna Janas, Chanel Marketing Manager na Europę na Europę Wschodnią i Centralną firmy TANDBERG, producenta systemów telepresence i wideokonferencji, wyjaśnia: „To proste — technologia wideo i telepresence pomaga ograniczyć podróże biznesowe Ponadto przedsiębiorstwa, które korzystają z systemów komunikacji wideo zyskują możliwość obniżenia kosztów, zwiększenia produktywności, szybszego podejmowania decyzji oraz lepszej współpracy. Jest to możliwe, ponieważ najnowsze technologie telepresence i wideokonferencji zapewniają wrażenie przebywania w tym samym pomieszczeniu i tworzą trójwymiarowe wizerunki wszystkich stron biorących udział w połączeniu. Podróżowanie w interesach przestaje być koniecznością, ponieważ systemy tego typu zapewniają możliwość nawiązywania pomiędzy pracownikami połączenia wideo w wysokiej rozdzielczości— przy biurku, w sali konferencyjnej, w podróży i w domu”.

Zalety wideokonferencji oraz telepresence dostrzegły już środowiska, w których bezpośrednie spotkania oraz szybkość podejmowania decyzji  mają ogromne znaczenie: z systemów komunikacji wideo korzystają politycy, banki, środowiska naukowe i akademickie oraz sektor przemysłowy. W wyniku przeprowadzonych kalkulacji coraz więcej przedstawicieli firm rozumie, że inwestycja w system wideokonferencyjny czy telepresence zwróci się w postaci oszczędności wydatków ponoszonych na podróże  biznesowe czy odzyskanych efektywnych godzin marnowanych dotychczas przez pracowników podczas odpraw i oczekiwania na lotniskach.

Firma Vodafone dzięki stosowaniu komunikacji wideo ograniczyła liczbę podróży służbowych o 25% w czasie 2 lat, osiągając wielomilionowe oszczędności. Firma Volkswagen wykorzystała technologię wideo do przeszkolenia ponad 200 przedstawicielstw handlowych w zakresie najnowszych technik naprawy, ograniczając w ten sposób koszt wysłania na szkolenia lokalnych techników. W rezultacie skrócono czas napraw o 50%, a wydatki na podróże i komunikację obniżono o 30%. Ogólnie dzięki technologii wideo producent samochodów skrócił czas oczekiwania na skomplikowane naprawy o 300%.

Producenci systemów wideokonferencyjnych oraz telepresence oferują szerokie spectrum rozwiązań, które można dostosować do specyfiki prowadzonej działalności i do potrzeb komunikacyjnych firmy. Jakość oferowanych systemów wideokonferencyjnych pozwala na odbywanie spotkań w wysokiej rozdzielczości oraz jednoczesnego prezentowania na ekranie dokumentów, prezentacji czy obiektów.

Aby zachęcić firmy do przetestowania zalet komunikacji wideo firma TANDBERG uruchomiła międzynarodowy program Fly Free umożliwiający firmom i organizacjom bezpłatne odbycie spotkania bez potrzeby lotu. Firmy i organizacje biorące udział w programie mogą bezpłatnie testować najwyższej jakości systemy do wideokonferencji mając możliwość połączenia z kimkolwiek chcą w 27 krajach na świecie (http://www.tandbergapac.com/flyfree/en/)

Coraz bardziej powszechne stają się również usługi typu IAAS (Infastructure as a Service), które nie wymagają od firmy instalacji infrastruktury niezbędnej do korzystania z systemu wideokonferencji, pozwalając korzystać z zalet tego typu komunikacji bez potrzeby przejmowania się technicznymi szczegółami. Jest to usługa oferowana w modelu Cloud computing opartym na użytkowaniu usług dostarczanych przez zewnętrzne organizacje.
Skorzystanie z możliwości jakie oferuje komunikacja wideo i Cloud computing wydaje się być zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż pozostawienie własnych interesów chmurze pyłu wulkanicznego.

Schemat sieci dla systemów telepresence

Marta Szymaniak
/ MANEJO PR
 
Źródło: Informacja prasowa

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj

Kalendarium przedsiębiorcy

  • Podatnicy podatku akcyzowego rozliczają akcyzę.

    Rozliczenie podatku od towarów i usług za poprzedni miesiąc - VAT 7.

  • Składkę na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne odprowadzają jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze.

    Termin uiszczenia podatku dochodowego od podatników rozliczających się w formie karty podatkowej.

    Termin wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego pobranego od wpłaconych w poprzednim miesiącu dochodów z udziałów w zysku. Termin złożenia deklaracji oraz wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od zagranicznych osób prawnych, czyli osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terenie Polski.

  • Termin przekazania sprawozdania do systemu INTRASTAT, za poprzedni miesiąc kalendarzowy, gdy realizowano transakcje wewnątrzwspólnotowe podlegające obciążeniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

    Termin płatności składek oraz złożenia deklaracji przez pracodawców zatrudniających pracowników.

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.