Warszawa chce uzyskać z UE ponad 4 mld zł na inwestycje transportowe

Warszawa wystąpi o łącznie ponad 4 mld zł dofinansowania z UE na cztery inwestycje drogowe oraz rozbudowę II linii metra - zapowiedziała w poniedziałek premier Ewa Kopacz na wspólnym briefingu prasowym z prezydent Warszawy Hanną Gronkiewicz-Waltz.

(YAY Foto)

Kopacz poinformowała, że prezydent Warszawy podpisała i skierowała już do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju deklarację dotyczącą przygotowania wniosków o dofinansowanie w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2014-20 sześciu warszawskich inwestycji transportowych: czterech inwestycji drogowych oraz dwóch związanych z rozbudową metra. Łącznie miasto będzie się starało o ponad 4 mld zł unijnego dofinansowania na te inwestycje.

W deklaracji - poinformowała Kopacz - jest mowa m.in. o rozbudowie drugiej linii metra zarówno w kierunku wschodnim, jak i zachodnim. Zapowiedziała też, że niedługo zintegrowany transport miejski będzie łączył nie tylko warszawskie dzielnice, ale również miejscowości podwarszawskie ze stolicą.

Premier podkreślała, że Warszawa to miasto, które "w sposób szczególny lideruje w pozyskiwaniu środków europejskich". Zaznaczyła, że w poprzednim unijnym budżecie w latach 2007-2013 stolica otrzymała ponad 8 mld zł. "To są olbrzymie pieniądze, które przełożyły się na dobre inwestycje" - oceniła Kopacz.

Według niej dzisiaj "dobra energia mieszkańców Warszawy musi współpracować z działaniami rządu i samorządu po to, by przełożyła się na bardzo konkretne działania, ale też konkretne pomysły".

Premier przekonywała, że nowa perspektywa finansowa w UE jest szansą dla Warszawy. "Szczególnie jest szansą, kiedy ma takiego prezydenta, bo dzięki działaniom pani prezydent i jej wiceprezydentów, Warszawa została uznana jako zintegrowany węzeł drogowy. A więc wszystkie inwestycje, które będą czynione tutaj w infrastrukturę drogową, będą oczywiście w powiązaniu już z ciągiem dróg ekspresowych, ale również z ciągiem tych nowych dróg ekspresowych, które będą w przyszłości budowane" - powiedziała szefowa rządu.

Prezydent Warszawy poinformowała, że deklarację wysłała do MIR w piątek. "To jest moje zobowiązanie, że zaprogramujemy tak te wszystkie projekty, aby można było uzyskać te środki" - podkreśliła. Zaznaczyła, że 4 mld zł, o które będzie się starała Warszawa, to ponad jedna trzecia rocznego budżetu stolicy. Jak zaznaczyła, dofinansowanie to przyznawane jest w trybie pozakonkursowym.

Wyjaśniła, że chodzi o kontynuację rozbudowy linii metra, tzw. II i III etap. Planowany poziom dofinansowania II etapu to 68 proc., ponad 1,9 mld zł. Z kolei na III etap stolica chce uzyskać z UE dofinansowanie na poziomie 63 proc., ponad 1,6 mld zł.

W II etapie ma zostać wybudowane w kierunku zachodnim (od Ronda Daszyńskiego) 3,4 km podziemnej kolei. Planowane są trzy stacje o roboczych nazwach: "Wolska" umiejscowiona w pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; "Moczydło" pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny; "Księcia Janusza" pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza.

Ponadto w kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) w ramach II etapu powstanie ponad 3 km trasy. Robocze nazwy planowanych stacji to: "Szwedzka" pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; "Targówek 1" w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. Ossowskiego oraz "Targówek 2" w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.

Z kolei w ramach III etapu rozbudowy drugiej linii metra mają powstać dwie stacje w kierunku zachodnim o roboczych nazwach "Wola Park" i "Powstańców Śląskich" oraz trzy stacje w kierunku północno-wschodnim: "Zacisze", "Kondratowicza" oraz Bródno".

Pozostałe inwestycje, których dotyczy deklaracja to: modernizacja ciągu ul. Marsa, ul. Żołnierskiej aż do granic miasta (ponad 308 mln zł dofinansowania); przebudowa ul. Młynarskiej na odcinku ul. Taśmowa do ul. Rzymowskiego (dofinansowanie ponad 71 mln zł), przebudowa ul. Wał Miedzeszyński do planowanego węzła z trasą ekspresową S2 (dofinansowanie ponad 46 mln zł) oraz przebudowa ciągu ulic: Marywilska, Czołowa, Polnych Kwiatów na odcinku Trasa Toruńska-ul. Mehoffera. (dofinansowania ponad 93 mln zł).

Gronkiewicz-Waltz podkreśliła, że poziom unijnego dofinansowania tych czterech inwestycji drogowych ma wynosić 85 proc. (PAP)

mzk/ ann/ malk/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 2 ~Waldi

W-wa dostanie pożyczkę , czyli cały naród będzie spłacał za stolicę .

! Odpowiedz
2 1 ~kosogłos

Nie po raz pierwszy zresztą.

! Odpowiedz
2 0 ~Księgowy

Przedwyborcze Obiecanki Ewy i Hanki?

! Odpowiedz
1 3 ~Dżejms

Jest trzy mld do ukradzenia. Tzn inwestycje będą baaaardzo kosztowne.

! Odpowiedz
0 7 ~Bronek_i_HGW

Żyjemy w złotych czasach dla Warszawy.

! Odpowiedz
7 3 ~spec

Wywalić gronkiewicz.. Po co nam drogi? 2 linia metra za to powstałaby 2 razy szybciej. Warszawa powinna postawić na tańszy transport publiczny, bilety 2 razy zdrożały, a ropa 2 razy ztaniała

! Odpowiedz
2 2 ~qaz

Ale glupota jak widac panuje po wieki.

! Odpowiedz
10 2 ~ziutek

a ile zalatwil prezydent warszawy Lech Kaczynski?

! Odpowiedz
3 4 ~qaz

Swoim kilkaset stolkow zalatwil... jak rowniez zalatwil wszystkie przetargi - szybkim cieciem.

! Odpowiedz
1 1 ~ech

Np nie sprzedał olbrzymiego, nawet jak na europejską skalę przedsiębiorstwa jakim był SPEC (energetyka cieplna , elektrociepłownia itd), które było kurą znoszącą złote jajka. Dzięki PO teraz te jajka składa dla Francuzów.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,6% XI 2019
PKB rdr 3,9% III kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,0% X 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 213,27 zł X 2019
Produkcja przemysłowa rdr 3,5% X 2019

Znajdź profil