W reklamie bezpłatnego konta nie musi być informacji o płatnej karcie

analityk Bankier.pl

Konto i karta debetowa to dwa odrębne produkty. Reklamując darmowe konto, nie trzeba mówić, że karta do konta jest obłożona dodatkowymi opłatami. Taką decyzję wydał Sąd Apelacyjny w sprawie ING Banku Śląskiego.

(fot. thinkstock / Bankier.pl)

Sprawa dotyczy wyroku z 2012 roku. UOKiK stwierdził wówczas, że reklamy Konta Direct wprowadzały konsumentów w błąd, bo ING Bank Ślaski nie informował w nich o niektórych opłatach. Zgodnie z informacjami zawartymi w reklamach przelewy przez internet i telefon miały być bezpłatne. W rzeczywistości trzeba było za nie płacić, jeśli dyspozycja zlecana była w obcej walucie. Urząd zwracał też uwagę, że w reklamie zabrakło informacji o opłacie za kartę debetową powiązaną z kontem.

SOKiK oddalił odwołanie banku i sprawa trafiła do Sądu Apelacyjnego. Ten uznał, że niedozwolony jest jedynie brak informacji o opłatach za przelewy. W ustnym uzasadnieniu uznał natomiast, że karty płatnicze są na tyle powszechne i popularne, że przeciętni konsumenci zdają sobie sprawę, że są to produkty odrębne od konta.  Sąd uznał też, że reklama w internecie ma skłonić do zapoznania się z ofertą i dlatego też wskazane są w niej tylko korzyści oferowanego produktu. W związku z częściowym uchyleniem decyzji SOKiK, obniżona została też kara finansowa nałożona na bank. Zamiast 1,3 mln zł, Śląski zapłaci 650 tys. zł.

Decyzja Sądu Apelacyjnego jest korzystna dla banków i ważna dla sektora. Gdyby sąd uznał, że karta jest produktem integralnie związanym z kontem, banki miałyby problem. Dziś większość reklamuje darmowe konta, ale nie mówi głośno o opłatach za kartę. Ta z reguły jest uzależniona od aktywności klienta. Na przykład w ING Banku Śląskim ,karta do konta kosztuje 7 zł miesięcznie, a opłaty można uniknąć, wydając za jej pomocą 300 zł. Jeśli ktoś potrzebuje karty tylko do wypłaty pensji z bankomatu, może mieć problem.

Trudno nie zgodzić się z wyrokiem sądu – karta i konto to rzeczywiście odrębne produkty. Nawet biorąc pod uwagę, że karta debetowa nie może działać bez konta, a konto bez karty staje się półproduktem. Niestety wyrok nie jest korzystny dla klientów. Zwłaszcza dla osób łatwowiernych, którzy dają się mamić reklamom, wierzą na słowo i nie czytają cenników. 

Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 14 ~al

Ponieważ wszystkie reklamy kłamią, wszystkich reklamodawcow należy obciążyc karami, najlepiej w wysokości rocznego przychodu.
W bankach uniwersalnych jest mnóstwo różnych kont.
Wszystkie są płatne za niektóre czynnosci i darmowe za inne.
Nie istnieją i nigdy nie istniały całkowicie darmowe.
Wiele opłat jest warunkowych, zaleznych od czegoś tam.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 6 ~al

Dochody z kar przeznaczyć na finansowanie partii politycznych i funkcjonariuszy.

! Odpowiedz
2 3 ~zenada

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
5 12 ~ploi

ten wyrok to kpina

! Odpowiedz
2 6 ~bolomanolo

toż to wspaniała oferta dla frankowych kredyciarzy oni umów nie czytaja podpisuja jak leci wszystko hurtem

! Odpowiedz
4 11 ~mhm

Ogólnie mógłbym się z wyrokiem zgodzić, ale uzasadnienie „karty płatnicze są na tyle powszechne i popularne, że przeciętni konsumenci zdają sobie sprawę, że są to produkty odrębne od konta” wydaje mi się absurdalne — właśnie dlatego, że karty są powszechne i popularne przez przeciętnych konsumentów są postrzegane jako nieodzowny składnik konta!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
8 2 ~zosia

o to niezle, nie wiedzialam, na szczescie moja w getin up z wyswietlaczem jest darmowa i do tego niepowtarzanie przydatna

! Odpowiedz
0 3 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
1 1 ~ityle

nie jest darmowa, kolejny kłamca

! Odpowiedz
3 6 ~ga

Skoro karta jest odrębna od konta, to jak wytłumaczyć fakt że nie da się otrzymać karty nie zakładając konta, a często także nie da się założyć konta nie biorąc karty?

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
/* (c)AdOcean 2003-2015, pulsbiznesu.bankprzyszlosci.bankier.pl.Felietony i analizy.Wiadomosci.Video */ ado.slave('adoceanmyaoxpolntpmld', {myMaster: 'anTs2_SKLYGYnUmwtyzcLsF9jG_n.p.L5oKWT_WiRFX.Y7' });

Powiadomienie o debacie

Zapisz się do newslettera przypominającego o transmisjach kolejnych debat.

WIG-BANKI -2,24% 4 179,67
2020-03-27 17:15:02
MILLENNIUM 1,42% 3,30
2020-03-27 17:00:00
HANDLOWY 0,23% 44,00
2020-03-27 17:01:50
BOS 0,70% 4,33
2020-03-27 16:28:09
GETIN 0,00% 1,02
2020-03-27 17:02:17
SANTANDER -2,13% 11,05
2020-03-27 17:00:00
IDEABANK -3,52% 1,59
2020-03-27 17:00:00
BNPPPL -1,66% 47,50
2020-03-27 17:00:03
UNICREDIT -3,98% 35,33
2020-03-27 16:03:14
ALIOR -1,81% 13,00
2020-03-27 17:04:38
INGBSK -0,77% 153,80
2020-03-27 17:00:00
MBANK -1,60% 222,00
2020-03-27 17:01:31
SANPL -2,14% 173,90
2020-03-27 17:00:41
PEKAO -2,95% 55,32
2020-03-27 17:01:02
PKOBP -3,03% 22,75
2020-03-27 17:02:15