W reklamie bezpłatnego konta nie musi być informacji o płatnej karcie

analityk Bankier.pl

Konto i karta debetowa to dwa odrębne produkty. Reklamując darmowe konto, nie trzeba mówić, że karta do konta jest obłożona dodatkowymi opłatami. Taką decyzję wydał Sąd Apelacyjny w sprawie ING Banku Śląskiego.

(fot. thinkstock / Bankier.pl)

Sprawa dotyczy wyroku z 2012 roku. UOKiK stwierdził wówczas, że reklamy Konta Direct wprowadzały konsumentów w błąd, bo ING Bank Ślaski nie informował w nich o niektórych opłatach. Zgodnie z informacjami zawartymi w reklamach przelewy przez internet i telefon miały być bezpłatne. W rzeczywistości trzeba było za nie płacić, jeśli dyspozycja zlecana była w obcej walucie. Urząd zwracał też uwagę, że w reklamie zabrakło informacji o opłacie za kartę debetową powiązaną z kontem.

SOKiK oddalił odwołanie banku i sprawa trafiła do Sądu Apelacyjnego. Ten uznał, że niedozwolony jest jedynie brak informacji o opłatach za przelewy. W ustnym uzasadnieniu uznał natomiast, że karty płatnicze są na tyle powszechne i popularne, że przeciętni konsumenci zdają sobie sprawę, że są to produkty odrębne od konta.  Sąd uznał też, że reklama w internecie ma skłonić do zapoznania się z ofertą i dlatego też wskazane są w niej tylko korzyści oferowanego produktu. W związku z częściowym uchyleniem decyzji SOKiK, obniżona została też kara finansowa nałożona na bank. Zamiast 1,3 mln zł, Śląski zapłaci 650 tys. zł.

Decyzja Sądu Apelacyjnego jest korzystna dla banków i ważna dla sektora. Gdyby sąd uznał, że karta jest produktem integralnie związanym z kontem, banki miałyby problem. Dziś większość reklamuje darmowe konta, ale nie mówi głośno o opłatach za kartę. Ta z reguły jest uzależniona od aktywności klienta. Na przykład w ING Banku Śląskim ,karta do konta kosztuje 7 zł miesięcznie, a opłaty można uniknąć, wydając za jej pomocą 300 zł. Jeśli ktoś potrzebuje karty tylko do wypłaty pensji z bankomatu, może mieć problem.

Trudno nie zgodzić się z wyrokiem sądu – karta i konto to rzeczywiście odrębne produkty. Nawet biorąc pod uwagę, że karta debetowa nie może działać bez konta, a konto bez karty staje się półproduktem. Niestety wyrok nie jest korzystny dla klientów. Zwłaszcza dla osób łatwowiernych, którzy dają się mamić reklamom, wierzą na słowo i nie czytają cenników. 

Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 3 ~wrógreklamiarzy

w reklamy nie wierze. obchodze szerokim łukiem produkty nachalnie reklamowane. produkty dobre nie wymagają nachalnej reklamy. trzeba MYŚLEĆ a nie wierzyć w tv ireklamy

! Odpowiedz
3 2 ~Dniel

Jak ktoś ma za dużo kasy może całkiem fajne lokaty założyć
i jeszcze dostać kasę za założenie, można poczytać tu: http://okazieinernetowe.pl

! Odpowiedz
3 6 ~ga

Skoro karta jest odrębna od konta, to jak wytłumaczyć fakt że nie da się otrzymać karty nie zakładając konta, a często także nie da się założyć konta nie biorąc karty?

! Odpowiedz
0 0 ~gowiec

ale jak dostaniesz kartę to możesz ją zastrzec - i wtedy jej nie ma i opłaty też nie

! Odpowiedz
8 2 ~zosia

o to niezle, nie wiedzialam, na szczescie moja w getin up z wyswietlaczem jest darmowa i do tego niepowtarzanie przydatna

! Odpowiedz
0 3 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
1 1 ~ityle

nie jest darmowa, kolejny kłamca

! Odpowiedz
4 11 ~mhm

Ogólnie mógłbym się z wyrokiem zgodzić, ale uzasadnienie „karty płatnicze są na tyle powszechne i popularne, że przeciętni konsumenci zdają sobie sprawę, że są to produkty odrębne od konta” wydaje mi się absurdalne — właśnie dlatego, że karty są powszechne i popularne przez przeciętnych konsumentów są postrzegane jako nieodzowny składnik konta!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 6 ~bolomanolo

toż to wspaniała oferta dla frankowych kredyciarzy oni umów nie czytaja podpisuja jak leci wszystko hurtem

! Odpowiedz
5 12 ~ploi

ten wyrok to kpina

! Odpowiedz
2 3 ~zenada

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
2 14 ~al

Ponieważ wszystkie reklamy kłamią, wszystkich reklamodawcow należy obciążyc karami, najlepiej w wysokości rocznego przychodu.
W bankach uniwersalnych jest mnóstwo różnych kont.
Wszystkie są płatne za niektóre czynnosci i darmowe za inne.
Nie istnieją i nigdy nie istniały całkowicie darmowe.
Wiele opłat jest warunkowych, zaleznych od czegoś tam.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 6 ~al

Dochody z kar przeznaczyć na finansowanie partii politycznych i funkcjonariuszy.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
/* (c)AdOcean 2003-2015, pulsbiznesu.bankprzyszlosci.bankier.pl.Felietony i analizy.Wiadomosci.Video */ ado.slave('adoceanmyaoxpolntpmld', {myMaster: 'anTs2_SKLYGYnUmwtyzcLsF9jG_n.p.L5oKWT_WiRFX.Y7' });

Powiadomienie o debacie

Zapisz się do newslettera przypominającego o transmisjach kolejnych debat.

WIG-BANKI -1,68% 4 084,81
2020-04-01 11:14:00
MILLENNIUM 0,50% 3,24
2020-04-01 11:11:38
BNPPPL 0,21% 48,40
2020-04-01 10:28:33
IDEABANK 0,13% 1,55
2020-04-01 10:59:33
SANTANDER -3,32% 9,83
2020-04-01 11:13:23
BOS -0,69% 4,30
2020-04-01 11:12:24
GETIN -3,67% 1,02
2020-04-01 11:11:43
HANDLOWY -0,24% 41,90
2020-04-01 11:14:06
UNICREDIT -2,18% 32,28
2020-03-31 16:08:03
ALIOR -1,20% 12,72
2020-04-01 11:14:34
MBANK -1,44% 218,60
2020-04-01 11:13:06
INGBSK -1,21% 147,00
2020-04-01 11:10:21
PEKAO -1,89% 55,08
2020-04-01 11:13:44
SANPL -3,63% 167,20
2020-04-01 11:13:19
PKOBP -1,72% 22,23
2020-04-01 11:14:54