REKLAMA

VRG spodziewa się mocnego II kwartału, podtrzymuje cele na 2022 r. (wywiad)

2022-05-20 12:16
publikacja
2022-05-20 12:16

Grupa VRG spodziewa się mocnego drugiego kwartału, podtrzymuje tegoroczny cel dwucyfrowego wzrostu sprzedaży i poprawy marży - poinformowali PAP Biznes przedstawiciele spółki. W najbliższych dniach zarząd przedstawi rekomendację co do podziału zysku za 2021 rok, zgodną z nową polityką dywidendową.

"Spodziewamy się mocnego drugiego kwartału. W kwietniu był on znacząco lepszy rdr z powodu niskiej bazy wynikającej z lockdownu w zeszłym roku. W maju także widzimy wzrosty sprzedaży i poprawę marży procentowej. To nas uprawnia do myślenia optymistycznego o drugiej połowie maja i o czerwcu. Widzimy również, że nasza kolekcja wiosna-lato jest dobrze odbierana. Konsumenci, mimo sytuacji makroekonomicznej, są skłonni robić zakupy" - powiedział PAP Biznes wiceprezes VRG Michał Zimnicki.

Według wstępnych danych skonsolidowane przychody VRG w kwietniu tego roku wyniosły 108,5 mln zł, co oznacza wzrost o 206,1 proc. rdr. Marża ze sprzedaży wyniosła 57,2 proc. i była wyższa rdr o 11,5 pp.

VRG podała, że sprzedaż grupy w dniach od 1 do 17 maja wzrosła o 15,6 proc. rdr do 59,7 mln zł, a realizowana marża wyniosła w tym okresie 59,4 proc., czyli poprawiła się o 2,9 pp. rdr.

"Spodziewamy się dobrych wyników sprzedażowych i finansowych w drugim kwartale. Dynamika segmentu odzieżowego przyspiesza, a bardzo dobre wyniki sprzedaży w segmencie jubilerskim się utrzymują" - powiedział PAP Biznes prezes Janusz Płocica.

Jak poinformował, od początku drugiego kwartału udział segmentu odzieżowego w całej sprzedaży grupy i dynamika wzrostu są znacząco wyższe niż w pierwszych miesiącach tego roku.

"Już od początku roku, a szczególnie od kwietnia, obserwujemy wzmocnienie sprzedaży odzieży formalnej. Po zniesieniu restrykcji covidowych klienci wracają do normalności i celebracji spotkań, imprez okolicznościowych, poszukują więc też bardziej eleganckich ubrań oraz biżuterii. Śluby, komunie, matury to dobry dla nas okres sprzedażowy w obu segmentach. Pomaga nam też dobra pogoda" - powiedziała wiceprezeska Marta Fryzowska.

Grupa VRG podtrzymała, że jej przychody w 2022 r. powinny wzrosnąć dwucyfrowo rdr. Zarząd zakłada również dalszą poprawę marży procentowej brutto w stosunku do 2021 r. ze względu na trwającą optymalizację działań promocyjnych.

"Podtrzymujemy cel osiągnięcia w tym roku dwucyfrowego wzrostu sprzedaży i poprawy marży" - powiedział wiceprezes Michał Zimnicki.

W I kwartale przychody ze sprzedaży grupy wyniosły 243,8 mln zł i były o 42 proc. wyższe rdr. Marża brutto na sprzedaży wzrosła o 3,1 p.p. do 50,5 proc. EBITDA wyniosła 32,6 mln zł i była wyższa o 21,8 mln zł niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Grupa odnotowała stratę netto na poziomie 2,9 mln zł w porównaniu do 18,6 mln zł straty rok wcześniej. Pierwszy kwartał to sezonowo najsłabszy kwartał w całym roku.

"Pierwszy kwartał był znacząco lepszy rok do roku pod względem wyników, choć baza z ubiegłego roku była niska z powodu trwającej pandemii. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że poprawiliśmy sprzedaż także w porównaniu do 2019 roku, czyli okresu przedpandemicznego. W I kwartale pomogła nam dywersyfikacja biznesu, bo mieliśmy utrzymującą się wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży w segmencie jubilerskim, która pokrywała mniejszą dynamikę wzrostu w segmencie odzieżowym" - powiedział prezes Płocica.

Jak wskazał prezes, w tym roku widać dwa główne ryzyka wynikające z wysokiej inflacji.

"Po pierwsze, jest pytanie, czy klient nie straci chęci do zakupów w związku z perspektywą spadku siły nabywczej pieniądza. W naszych segmentach rynku ważnym elementem w portfolio produktowym są produkty związane z obowiązkowymi wydarzeniami w życiu społecznym: praca, egzaminy, uroczystości. One sprzyjają zakupom. Wysoka inflacja sprzyja też zakupom w segmencie jubilerskim, klienci traktują kupowanie biżuterii i luksusowych zegarków jako sposób na ochronę kapitału" - powiedział Płocica.

"Po drugie, rosną koszty wewnątrz firmy. Pracujemy nad optymalizacją marży. Ona rośnie z miesiąca na miesiąc, pomimo wzrostu kosztów. Baza porównawcza była niska, ale też to efekt naszych działań wynikających z inicjatyw strategicznych. Będziemy także korzystać z dźwigni operacyjnej i efektu skali" - dodał prezes.

Marta Fryzowska poinformowała, że spółka chce wyłączyć masowe zarządzanie promocją kolekcji.

"Preferujemy punktowe rabaty. Już po pierwszych miesiącach takich działań widać, że pierwsza marża wzrasta" - powiedziała wiceprezeska.

Jak poinformowała, spółka ma na tę chwilę opanowaną sytuację wokół łańcucha dostaw.

"Sprawdzamy terminowość dostaw kolekcji sezonu jesień-zima 2022 i wiosna-lato 2023. Dajemy sobie bufor na ewentualne opóźnienia w transporcie. Pomaga nam w tym prowadzona przez nas dywersyfikacja rynków produkcji w Polsce i Europie" - powiedziała Fryzowska.

Prezes Płocica poinformował, że założenia strategiczne grupy muszą zostać zaktualizowane.

"Celem zarządu jest praca nad wzrostem wartości firmy, poprawą sprzedaży i generowanej marży. Wszelkie założenia strategiczne spółki muszą być uaktualnione i przemyślane po tym, co się wydarzyło na świecie w ostatnich 2-3 latach. Konsument jest inny niż przed pandemią i niż w trakcie pandemii. Będziemy podejmować inicjatywy strategiczne. Jedną z nich jest poprawa marż - realizowany jest zespół działań w tym zakresie, a efektem ma być co najmniej kilka mln zł korzyści rocznie" - powiedział prezes.

Dodał, że nie ma obecnie w planach akwizycji.

"Nie pracujemy aktualnie nad akwizycją czy wejściem w nowe segmenty, czy na nowe rynki. Nie znaczy to, że takie działania nie będą podejmowane w przyszłości" - powiedział.

Zarząd VRG przyjął w tym tygodniu politykę dywidendową, zakładającą coroczne rekomendowanie wypłaty w przedziale 20-70 proc. skonsolidowanego zysku netto przy założeniu, że wskaźnik dług netto/EBITDA na koniec roku obrotowego wyniesie mniej niż 2,5.

"Polityka dywidendowa jest naszym manifestem określającym, jak chcemy zarządzać spółką w następnych latach. Chcielibyśmy dzielić się zyskiem z akcjonariuszami, rekomendując corocznie dywidendę. Wysokość ma być związana z potrzebami inwestycyjnymi, gdyż chcielibyśmy inwestować w rozwój firmy i część kapitału powinna pochodzić z wygenerowanych zysków. Z drugiej strony, podaliśmy dolną granicę, by pokazać, że chcemy rekomendować dywidendę, niezależnie od tego co się będzie działo z punktu widzenia planów strategicznych. Zastrzeżeniem jest wskaźnik dług netto/EBITDA, który ma być poniżej 2,5" - powiedział prezes Płocica.

Jak poinformował, zarząd planuje w najbliższych dniach przedstawić rekomendację co do podziału zysku za 2021 rok.

"Będzie ona zgodna z ogłoszoną polityką dywidendową" - powiedział Janusz Płocica.

Na koniec pierwszego kwartału wskaźnik zadłużenia netto/ EBITDA (MSR17) wynosił 0,2x.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ ana/

Źródło:PAP Biznes

Najlepsze konta dla zwolenników nowoczesnych rozwiązań

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki