Ursus wygrał gigantyczny przetarg na autobusy elektryczne

Oferta konsorcjum Ursusa okazała się najkorzystniejszą w zamówieniu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju na realizację gigantycznego przetargu na opracowanie i stworzenie ponad tysiąca autobusów elektrycznych. Jego wartość to ponad 3 mld zł brutto. 

Ursus zgarnia gigantyczny kontrakt na autobusy elektryczne
Ursus zgarnia gigantyczny kontrakt na autobusy elektryczne (fot. Jacek Szydlowski / FORUM)

[Aktualizacja 20.02 g. 10:36] Na środowej sesji akcje Ursusa drożeją o 92,8 proc. We wtorek Ursus zyskał zaś 30 proc. W sumie więc w reakcji na komunikat wartość spółki uległa przeszło podwojeniu. 

Zgodnie z informacją z NCBiR oferta Konsorcjum, w skład którego wchodzi m.in. Ursus oraz jego spółka zależna Ursus Bus, została uznana za najkorzystniejszą. - Oferta Konsorcjum obejmuje realizację zamówienia za łączną sumę (...) 3.119.959.500 zł brutto (2.536.550.000 zł netto) - czytamy w komunikacie. 

Zamówienie publiczne stworzone z inicjatywy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju to - jak czytamy na stronie NCBiR - odpowiedź na potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego. Celem jest zakup i zasilenie floty kilkudziesięciu polskich miast nawet ponad 1000 autobusów nowej generacji. Zamówienie dotyczyło zarówno opracowania projektu, jak i jego realizacji oraz wdrożenia. Kwota 3,1 mld zł, którą może zgarnąć Ursus, jest sumą wypłat za realizację wszystkich tych etapów. Wszystkie fazy projektu powinny zostać zrealizowane do 31 grudnia 2023 roku.

Kliknij, by przejść do notowań
Kliknij, by przejść do notowań (Bankier.pl)

Akcjonariusze zareagowali na ten komunikat entuzjastycznie, notowania spółki wystrzeliły w górę. Przypomnijmy jednak, że najkorzystniejsza oferta nie oznacza jeszcze podpisu pod umową. Dopiero ten będzie oznaczał, że przetarg padł łupem konsorcjum Ursusa. Z drugiej strony NCBiR - jeżeli chce zrealizować projekt - nie ma obecnie alternatyw. Na placu boju pozostał sam Ursus. 

Autosan i Politechnika Śląska odpadli z rywalizacji

Przypomnijmy, że pierwsze rozstrzygnięcia we wspomnianym przetargu miały miejsce już w grudniu. Wówczas NCBiR wybrał trzech - czyli de facto wszystkich, którzy się zgłosili - potencjalnych wykonawców. Ci otrzymali pieniądze na realizację fazy projektowej (Ursusowi przypadło 22,4 mln zł), następnie zaś - przed rozpoczęciem fazy wdrożeniowej - NCBiR miał dokonać ponownego wyboru.

Rywalami Ursusa byli Autosan i Politechnika Śląska (Volvo i Solaris, mimo wstępnego zainteresowania, zrezygnowali z udziału w walce). Co ciekawe Ursus wcale nie był faworytem, najwięcej punktów (na 138 możliwych) w pierwszej fazie zebrała bowiem politechnika (74). Ursus był drugi ze sporą stratą (63,2), stawkę zamykał zaś Autosan (48,5). Okazało się jednak, że oferty Autosana i Politechniki Śląskiej nie spełniają warunków zawartych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Ursus je spełnił, jego oferta pozostała więc jako jedyna w przetargu. Ursus zwyciężył zatem, ponieważ wykruszyli się konkurenci, a nie dlatego, że jego oferta była najlepsza spośród wielu. Skreślone podmioty mają 10 dni na odwołanie.

Łyżka dziegciu

Trzeba sobie bowiem jasno powiedzieć, że oferta Ursusa ma jednak mankamenty. Pokazuje je ocena z pierwszej fazy przetargu. 63,2 na 138 możliwych punktów to nie jest powalający wynik. Szczególnie, jeżeli spojrzeć na elementy, za które Ursus otrzymał punkty. 30 pkt. (czyli maksymalna pula) przypadła spółce za plan prac B+R, czyli de facto wstępny etap. Kolejne 13,5 na 15 pkt Ursus otrzymał za cenę. W pozostałych - jakościowych - kategoriach konsorcjum zebrało ledwie 19,7 na 93 możliwych punktów. Za bilans energetyczny pojazdu Ursus zebrał ledwie 8 z 28 punktów. Za jakość personelu 4,7 na 16 punktów. I w końcu za innowacyjność ledwie 7 na 49 punktów. Nie wróży to najlepiej jakości produktu Ursusa, warto jednak podkreślić, że NCBiR, który odrzucił przecież ze względu na niezgodność z wymogami dwie oferty, Ursusa nie skreślił.

Póki co jednak też nie wybrał. Dodatkowo, nawet jak umowa zostanie podpisana, najpierw musi powstać swego rodzaju prototyp, który będzie testowany i ewentualnie w kolejnej fazie nastąpi realizacja największej części zamówienia. Na tej drodze można się kilkukrotnie potknąć, szczególnie jeżeli wrócimy tutaj do kwestii opisanej w powyższym akapicie jakości. Warto także przypomnieć Solarisa, który miał sporo obiekcji do samej formy przetargu.

Ursus Bus na wylocie?

Warto także przypomnieć, że Ursus wstępnie planował się pożegnać z będącą częścią konsorcjum spółką Ursus Bus. W styczniu - a więc już po wstępnych wynikach przetargu NCBiR - grupa informowała, że zawarła ze spółką PG Energy Capital Management warunkową umowę sprzedaży wszystkich będących w posiadaniu Ursusa (77,3 proc.) akcji Ursus Bus za łączną kwotę 34-34,5 mln zł.

- Realizacja umowy odbędzie się jednak pod kilkoma warunkami, których spełnienie musi nastąpić do 31 marca 2019 roku. Podstawowy to przedłożenie przez Ursusa zgody sędziego komisarza na sprzedaż akcji Ursus Bus, a także otrzymanie zgody mBanku na zawarcie umowy przejęcia długu, na podstawie której kupujący przejmie całe zadłużenie Ursusa wobec tego banku (czym zostanie rozliczona cena akcji). Jeden z warunków mówi też o tym, że kupujący ma pozyskać nie mniej niż 40 mln zł na finansowanie działalności Ursus Bus - pisaliśmy wówczas.

Problemy finansowe, słabość operacyjna i ogromne zadłużenie sprawiło, że spółka musiała uciec przed wierzycielami pod skrzydła sądu. 7 listopada 2018 roku na mocy postanowienia Sądu Rejonowego w Lublinie ruszyło przyspieszone postępowanie układowe. Stąd też jednym z warunków w umowie jest zgoda komisarza, który de facto wspólnie z zarządem decyduje teraz o dalszych losach spółki. Problemy Ursusa widać także na wykresie giełdowym, dzisiejsze gwałtowne wzrosty bowiem pozwalają jedynie na częściowe odrobienie poniesionych wcześniej mocnych strat. 

Adam Torchała

Źródło:
Firmy:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
19 22 antek10

Jeden autobus wychodzi za 3 mln. To chyba klamki bedą za złota (jak i cała reszta).

! Odpowiedz
37 16 grzegorzkubik

No i jak? Da się? Pomyślcie ile zarobili ci co kupili za 1,40 zł a i obecni zarobią bo dzisiejszy kurs jaki by nie był na koniec sesji to tylko początek. Lecimy na 10 zł za akcję na początek a sądzę, że i 20 zł nie powinno być niespodzianką.

! Odpowiedz
21 17 grzegorzkubik

Za kilka miesięcy nikogo nie zdziwi 6 zł za papier.

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
3 7 adambaginski

A na koniec 2023 roku bankrut....

! Odpowiedz
21 32 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
6 6 alik234

Czego się dzisiaj nażarłeś trollu ? Weź na uspokojenie !

! Odpowiedz
6 6 alik234

Tym tekstem, to na SGH zrobiłbyś chyba od razu habilitację ? !

! Odpowiedz
6 6 karbinadel

Śmieszny jest gościu, psioczący na kapitalistycznych krwiopijców z Zachodu i jednocześnie wyzywający innych od marksistów :)

! Odpowiedz
28 37 2kbb

USA mogą wprowadzić wkrótce cła na niemieckie samochody... Wszystko wskazuje na to że Trump będzie prezydentem w Stanach kolejną kadencję i wojna handlowa w Świecie będzie kontynuowana.... W takich warunkach zmniejszonego eksportu z Niemiec ucierpi także polski przemysł poddostawców. Ruch z produkcją 1000 autobusów elektrycznych Ursusa jest świetnym strzałem w 10-tkę. Jeżeli nawet nie będą one tak dobre jak najlepsze dzisiaj produkowane autobusy elektryczne w Świecie to będą mimo to spełniać co najmniej 80 % wymagań od najlepszych... Ten ruch pomoże Polsce zbudować nowoczesny przemysł i docelowo opłaci się wszystkim.... To szczekanie tutaj na forum i plucie na polski Rząd pokazuje tylko jakie spustoszenie w polskim społeczeństwie zrobiła czerwona hołota z Moskwy przez okres Okupacji Sowieckiej w Polsce....

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
12 12 alik234

Jeszcze nic nie wiadomo co z kontraktem i co z Ursusem ! Autosan po reanimowaniu przez tandem Macierewicz - Kaczyński też miał odpalić, ba, nawet produkować elektryki ! O co ja się zapytuję tych pisowskich managerów ?

! Odpowiedz
2 4 karbinadel

Sam jesteś najlepszym przykładem tego "jakie spustoszenie w polskim społeczeństwie zrobiła czerwona hołota z Moskwy przez okres Okupacji Sowieckiej w Polsce...."

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
45 50 trybuch

Ursus firma kant jeszcze nie raz podatnicy bedą ładować pieniądze jak PiS będzie rządził.

! Odpowiedz
7 23 jaguar_61

po rządach PO stoi w Częstochowie drugi rok 39 autobusów (jeden się spalił) hybrydowych gazowo-elektrycznych....

! Odpowiedz
27 64 domisie

Takiej polityki brakowało. Jak mamy gonić zachód jak tylko od nich kupujemy. Jak tu zaczniemy wydawać to może pierwsze autobusy będą kiepskie drugie takie słabe ale już przy kolejnym przetargu to wyprzedza zachodnia konkurencję bo inżynierów mamy tylko nie mieli co robić

! Odpowiedz
31 39 bialy_kruk

Czy Ursus ma takie moce przerobowe żeby wywiązać się z umowy?
Watpie.

! Odpowiedz
43 34 kaczka-po-smolensku

Ursus został przejęty przez J.P .Morgan za 20 mln zł ,teraz to podatnicy sponsoruja Żydów,zresztą docelowo tak będzie ze wszystkim.

! Odpowiedz
5 39 domisie

Dlaczego kłamiesz. Sprawdż jakie spółki maja ta spółkę i się przekonaj

! Odpowiedz
1 2 kaczka-po-smolensku odpowiada domisie

https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/ursus-bus-na-sprzedaz-za-34-mln-zl-kupi-go-byly-bankowiec-60458.html

! Odpowiedz
2 16 areoplan89

30% ? słabo, na kenijczyków wyciągnęli chyba z 60 jak pamiętam.Tak czy inaczej zniszczona ursusa a kurs będzie zmierzał do źródła.

! Odpowiedz
26 38 search

Info po to by wyjsc z papiera i by kolesie z zarzadu mogli jeszcze 2 -3 lata porzadzic w firemce.
Przeciez ta spolka nie jest inowacyjna, a technologie to oni moga murzyna sprzedawac

! Odpowiedz
19 22 jes

Każdy podatnik zbuduje autobus ale to Ursus na tym zarobi.

! Odpowiedz
21 26 dzwon12

Lepiej by kots z zagranicy zarobil?

! Odpowiedz
9 35 karbinadel odpowiada dzwon12

Akurat autobusów naprawdę dużo produkuje się w Polsce, również elektrycznych. Jednym z liderów branży jest firma Solaris - ma tylko tę "wadę", że jest prywatna

! Odpowiedz
24 28 czerwony_wiewior odpowiada karbinadel

"Volvo i Solaris, mimo wstępnego zainteresowania, zrezygnowali z udziału w walce" - czyli zapewne przetarg był tak ustawiony, żeby prawdziwym producentom oferta się nie opłacała. Ursus zapewne i tak nie dotrzyma ceny (o ile w ogóle coś wyprodukuje), ale decyzją Biura Politycznego KC sprawę się jakoś załatwi. Tylko publicystycznej kasy żal

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
32 57 karbinadel

Słabo zakamuflowana forma państwowej dotacji - za pieniądze wydarte z gardła dobrze działającym polskim przedsiębiorcom

! Odpowiedz
34 38 grzegorzkubik

Czekamy na solidny ruch w Kosmos. Ursus nasz innowator elektro-mobilności.

! Odpowiedz
94 97 misafi

Bawi mnie to socjalistyczne myślenie komitetu partyjnego PiS, że wystarczy rzucić worek pieniędzy i sukces gwarantowany. Dzisiaj dajemy 3 mld i cyk będziemy robić autobusy elektryczne, wczoraj była informacja o tym, że energetyka da 4 mld i cyk będziemy drugą Teslą, wcześniej Kurski dostał 1,3 mld i cyk TVP staje się drugim BBC. To jednak chyba tak nie działa ale z punktu widzenia towarzyszy z PiS jest się teraz do czego przyssać.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
13 27 dzwon12

TO wszedzie na swiecie tak wlasnie dziala!

! Odpowiedz
5 3 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
37 77 jiira

Taaaa, ciekawe, czy beda w stanie cos zbudowac w realu a nie w ppt.

! Odpowiedz
36 84 carlito1

Trzymajcie się z daleka od tego gniota.... wygrał ? to fajnie ! ale znowu nie zrobi i kary zeżrą zyski

! Odpowiedz
URSUS 0,59% 1,71
2019-03-22 17:03:50
WIG -1,44% 60 097,10
2019-03-22 17:05:00
WIG20 -1,69% 2 319,10
2019-03-22 17:15:00
WIG30 -1,61% 2 669,43
2019-03-22 17:15:00
MWIG40 -0,95% 4 238,99
2019-03-22 17:04:45
DAX -1,61% 11 364,17
2019-03-22 17:37:00
NASDAQ -2,50% 7 642,67
2019-03-22 21:03:00
SP500 -1,90% 2 800,71
2019-03-22 21:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.