Unia Europejska zachęca polskie MŚP do eksportowania

Państwowa polityka proeksportowa Polski od wielu lat jest krytykowana przez środowisko eksporterów. Ocena instrumentów pomocowych oferowanych do niedawna przedsiębiorcom była w dużej mierze negatywna - zarzucano nieefektywność działań i niską skuteczność doradztwa. Tymczasem korzyści odnoszone z działalności eksportowej są niekwestionowane i zdecydowanie przewyższają ryzyko wejścia na nowy rynek. Unijny Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka chce zachęcić polskich przedsiębiorców do wykorzystania swego potencjału eksportowego. W tym celu oferuje wsparcie finansowe oraz merytoryczne w ramach projektu „Paszport do eksportu”.
 
Dzięki rozszerzeniu działalności na rynki międzynarodowe zwiększa się potencjał produkcyjny przedsiębiorstwa. Obecność na rynkach międzynarodowych pozwala na dokładną analizę konkurencji, trendów obecnych w branży, zwiększa innowacyjność firmy, a przez to atrakcyjność oferowanego produktu. Eksport rozszerza bazę odbiorców i uniezależnia od wahań na rynku krajowym

Zanim eksporterzy będą w sposób kompleksowy wspomagani przez rząd , który od co najmniej 6 lat planuje utworzenie- wzorem innych krajów UE -agencji rozwoju i promocji eksportu, mogą liczyć na własne siły i środki publiczne oferowane przez Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
Paszport do eksportu

Jeśli przedsiębiorstwo zalicza się do mikro, małych lub średnich i jego eksport nie przekroczył 30% sprzedaży ogółem, może skorzystać z programu „Paszport do eksportu”. Jest to dotacja oferująca szeroki zestaw instrumentów niezbędnych do wejścia na rynek zagraniczny.

„To najlepsza w historii RP dotacja dla eksporterów, pozwala na zrefundowanie wielu kosztów, które musimy ponosić, chcąc rozpocząć lub rozwinąć eksport” - mówi Helena Cieśluk-Prezes Fundacji Rozwoju Polskiego Eksportu. Po raz pierwszy przedsiębiorcy mogą otrzymać plan marketingowy rozwoju eksportu, który przedstawia analizy sektorowe i rekomendacje strategii. Polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP nie lubią korzystać z doradztwa, często działają spontanicznie i intuicyjnie, jednak dopiero intuicja poparta informacją o wybranym rynku i konkurencji zwiększa szansę na sukces za granicą. Pochopne decyzje, niedostateczna analiza otoczenia gospodarczego, brak wiedzy na temat różnic kulturowych czy cen produktów, były najczęstszym powodem niepowodzenia na zagranicznym rynku. Przygotowanie Planu Rozwoju Eksportu,  w ramach pierwszego z dwóch etapów „Paszportu do eksportu”, ma na celu uniknięcie patowych sytuacji i dostarczenie przedsiębiorcy kompletnych danych o interesującym go rynku, w celu obrania wskazanej w PRE  strategii.  Po akceptacji PRE przez Regionalną Izbę Finansową, można otrzymać dotację na jego wdrożenie (do 50% nie więcej jednak niż 200 tys. PLN).

Jakie koszty możemy zrefundować?

Zakres pomocy jest szeroki. Przedsiębiorstwa mogą zrefundować udział w targach i misjach gospodarczych, poszukiwanie kontrahentów (opracowanie listy kontrahentów, organizacja spotkań na rynku docelowym, koszty wyjazdów służbowych, doradztwo negocjacyjne, translacyjne), usługi związane z doradztwem prawnym i finansowaniem eksportu, uzyskanie niezbędnych certyfikatów, uprawniających do wejścia na dany rynek, opracowanie wizerunku firmy i produktu (projekty etykiet, opakowań), zakup badań marketingowych, opracowanie strategii oraz szeroko pojęte koszty promocji (artykuły i reklama w mediach, katalogi, próbniki itp.).

Bardzo przydatnym instrumentem w skutecznej działalności eksportowej jest poszukiwanie kontrahentów. Wiele polskich firm, poza bieżącą działalnością, nie ma czasu na przygotowanie zestawienia potencjalnych partnerów. Badania eksporterów w UE potwierdzają, iż pomoc w identyfikacji i wskazaniu przyszłych kontrahentów jest najbardziej efektywną formą wsparcia. Projekt stwarza możliwość uzyskania całościowej usługi łącznie z umówieniem spotkań za granicą z wyselekcjonowanymi przez zewnętrzną firmę partnerami handlowymi.
FRPE zaprasza zainteresowanych do uczestnictwa w programie „Paszport do Eksportu”, służąc wsparciem merytorycznym i możliwością polecenia odpowiednich instytucji, pomagających przebrnąć przez etap przygotowywania Planu Rozwoju Eksportu.

Kolejna runda aplikacyjna potrwa w dniach 20.09-08.10.2010r. Więcej informacji pod adresem www.frpe.org.pl lub www.oppenexpo.pl.
Źródło: Informacja prasowa

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne