W ciągu minionych pięciu lat udział sprzedaży online w Europie Środkowo-Wschodniej wzrósł do 15 proc., a za cztery lata wyniesie 20 proc. – wynika z prognoz CBRE. W regionie liderami zakupów online są Polska i Czechy, a w 2026 r. udział rynku e-commerce w tych krajach może sięgnąć niemal jednej czwartej.


"Udział zakupów online w handlu w regionie CEE rośnie systematycznie od wielu lat. Pandemia była impulsem, który jeszcze go przyspieszył i który będzie nadawał tempo także przez kolejne lata. Kategoriami najczęściej kupowanymi w internecie są elektronika, zajmująca 14 proc. rynku oraz ubrania i obuwie, które obejmują 10 proc. wszystkich zakupów. Pomijając pandemiczny rok 2020, cały czas rozwijają się także zakupy stacjonarne i prognozy dla tego rynku również są optymistyczne. Największą kategorią produktów kupowanych w tradycyjnych sklepach jest żywność. Jej obecny udział w regionie CEE wynosi 59 proc. i jest jedną z tych, które rosną najszybciej, razem z elektroniką oraz pielęgnacją zdrowia i urody" – ocenia Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE w CBRE.
Jak podano, tylko w latach 2016-2021 udział e-commerce wzrósł o 9 pp. – z 6 proc. do 15 proc., a do 2026 roku może objąć nawet jedną piątą sektora handlowego. Wzrosty dotyczą niemal wszystkich kategorii produktów, ale w ostatnich pięciu latach najszybciej urosła sprzedaż żywności i napojów.
"Jej udział w całym sektorze e-commerce był wcześniej znikomy, a na koniec 2021 roku zajmował już 5 proc. rynku. Swoją obecność wyraźniej zaczęły zaznaczać także zabawki i gry oraz produkty do domu, obejmujące 1-2 proc. wszystkich zakupów" - dodano. (PAP Biznes)
doa/ gor/

























































