Opóźnianie w spełnianiu świadczeń pieniężnych wobec kontrahentów - to główny zarzut, jaki prezes UOKiK wysunął wobec trzech spółek: Agata, Bricoman Polska i Silan Transport & Logistics. Za tworzenie zatorów płatniczych firmy słono zapłacą.


Jak poinformowano w komunikacie, na mocy przepisów obowiązujących do początku grudnia 2022 r., Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dziewięć decyzji, w których stwierdził nadmierne opóźnianie się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych przez przedsiębiorców. Oznacza to – przekazano – że każdy z nich w ciągu trzech badanych miesięcy opóźniał się z płatnościami na rzecz swoich kontrahentów na sumę ponad 5 mln zł.
Pierwsza decyzja dotyczy spółki Agata, właściciela sieci salonów meblowych, za opóźnienia wobec 797 kontrahentów, z czego największa kwota opóźnień wyniosła prawie 5 mln zł – wskazano. Prezes UOKiK nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 476 tys. zł.
Druga decyzja – przekazano – dotyczy spółki Bricoman Polska, prowadzącej sieć hurtowni budowlano-remontowych, za opłaty po terminie względem 614 kontrahentów. Największa suma opóźnień – zwrócono uwagę – w stosunku do jednego z kontrahentów wyniosła ponad 1,2 mln zł. W tym przypadku wysokość kary wyniosła ponad 280 tys. zł.
Urząd poinformował, że trzecia kara, na ponad 200 tys. zł, została nałożona na spółkę Silvan Transport & Logistics za niedotrzymanie terminów świadczeń pieniężnych na rzecz ponad 3 tys. kontrahentów. Największa suma opóźnień wyniosła ponad 1,2 mln zł. – oświadczono.

Podatkowy rozkład jazdy i wskaźniki kadrowo-płacowe na 2023. Ściąga dla przedsiębiorcy
Od stycznia 2023 r. zmieniły się wskaźniki kadrowo-płacowe. Prezentujemy najważniejsze zmiany. I zachęcamy do pobrania pliku pdf. Pobierz e-book bezpłatnie lub kup za 20 zł.
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl
Wobec sześciu spółek: Osadkowski, Wialan Langer i Wiatr, Nagel, Adampol, IKEA Industry Poland i Sokołów, Prezes UOKiK został zobligowany do odstąpienia od wymierzenia kary pieniężnej, ponieważ w badanym okresie były one ofiarą zatorów płatniczych – zwrócono uwagę. W toku postępowań ustalono, że w badanym okresie suma świadczeń pieniężnych otrzymanych przez te spółki po terminie była wyższa niż wygenerowany przez nie zator płatniczy – stwierdził Urząd.
Jak dodano, pod koniec ubiegłego roku weszła w życie nowelizacja przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Zapowiedziano, że w 2023 r. na podstawie zmienionych przepisów Prezes UOKiK podejmie kolejne działania w obszarze walki z zatorami płatniczymi.
"Znowelizowane przepisy pozwolą usprawnić prowadzenie kolejnych postępowań oraz – poprzez nowy mechanizm sankcyjny – zwiększyć presję na terminowe i uczciwe rozliczanie się dużych przedsiębiorców z ich kontrahentami" – powiedział, cytowany w informacji, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Wyjaśniono, że w ramach nowych kompetencji Prezes Urzędu będzie mógł również podejmować tzw. działania miękkie, kierując do przedsiębiorców wezwania do zmiany praktyk płatniczych. Dostając tego rodzaju sygnał, przedsiębiorca będzie miał możliwość niezwłocznej poprawy kultury płatniczej w stosunku do swoich kontrahentów, unikając w ten sposób postępowania i sankcji finansowej za generowanie zatorów płatniczych – stwierdzono. (PAP)
Bricoman Polska złożyła odwołanie od nałożonej przez UOKiK kary za opóźnianie się w płatnościach
Spółka Bricoman Polska złożyła odwołanie od decyzji Prezesa UOKiK w sprawie kary finansowej nałożonej za nadmierne opóźnianie się w spełnianiu świadczeń pieniężnych wobec kontrahentów – poinformowała w czwartek PAP firma.
"Bricoman Polska sp. z o.o. złożyła odwołanie od decyzji Prezesa UOKiK w sprawie nałożonej kary pieniężnej za nadmierne opóźnianie się w płatnościach" – poinformowała w czwartek PAP spółka Bricoman Polska.
Odpowiadając na zarzuty Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, firma prowadząca sieć hurtowni budowlanych przekazała, że decyzja Prezesa UOKiK "w pełni nie uwzględnia zasadnego stanowiska i wyjaśnień Bricoman Polska sp. z o.o. w tej sprawie".
ra/ mmu/