REKLAMA

UOKiK: reklama Vectry "Wszystko za 10 zł" wprowadzała w błąd

2017-02-08 10:18
publikacja
2017-02-08 10:18

"Wszystko za 10 zł". Tym hasłem spółka Vectra reklamowała swoją ofertę. W rzeczywistości atrakcyjna cena obowiązywała tylko przez ograniczony czas, a potem klienci musieli płacić znacznie więcej. Przedsiębiorca dobrowolnie zobowiązał się do udzielenia rekompensaty konsumentom, którzy skorzystali z promocji.

fot. Andrzej Bogacz / / FORUM

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w grudniu 2015 r. w związku ze stałym monitorowaniem przez UOKiK przekazów reklamowych. Spółka Vectra jest ogólnopolskim przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Świadczy m.in. usługi dostępu do telewizji kablowej, internetu i telefonii stacjonarnej. Od września do grudnia 2015 r. przedsiębiorca prowadził kampanię reklamową "Wszystko za 10 zł". Reklamy telewizyjne, radiowe i internetowe, a także m. in. billboardy, ulotki, banery na budynkach wyraźnie informowały, że spółka oferuję każdą z usług za 10 zł.
Przykładem może być 30-sekundowa reklama radiowa. Na początku aktor powtarza kilkanaście razy „10 złotych”. Następnie lektor mówi: Wszystko w Vectrze masz za dychę! Telewizja, 182 kanały z nagrywarką, Internet – 150 megabitów, rozmowy bez limitu, filmy i seriale na komórce i tablecie. Odwiedź najbliższy salon lub zadzwoń.

Tymczasem postępowanie przeprowadzone przez UOKiK wykazało, że spółka nie informowała, że reklamowana cena obowiązywała jedynie przez 2 lub 3 miesiące w umowach podpisywanych na np. rok, 18 miesięcy lub dwa lata. Po zakończeniu okresu promocyjnego koszty poszczególnych usług były wyższe.

Zdaniem urzędu reklamy stosowane przez Vectrę mogły wprowadzać konsumentów w błąd.  – Sposób prezentacji oferty był jednoznaczny i w żaden sposób nie wskazywał na istnienie dodatkowych, mniej korzystnych warunków niż 10 zł za każdą z usług. Dlatego Działania Vectry mogły spowodować, że konsument podjął decyzję o zainteresowaniu się jej ofertą, a w konsekwencji podpisał umowę, czego mógłby nie zrobić gdyby miał prawdziwe informacje – mówi Prezes UOKiK Marek Niechciał.

W trakcie postępowania spółka dobrowolnie zobowiązała się do udzielenia rekompensaty wszystkim byłym i obecnym abonentom, którzy skorzystali z promocji "Wszystko za 10 zł".

  • Obecni klienci – będą mogli otrzymać na 3 miesiące dodatkowy pakiet do każdej usługi, z której korzystają (pakiet premium do telewizji, zwiększenie transmisji danych do internetu stacjonarnego, dodatkowe minuty do telefonii stacjonarnej lub mobilnej (wraz z kartą SIM), dodatkowy pakiet Internetu mobilnego wraz z kartą SIM) lub uzyskać rabat 10 zł przez 3 miesiące na każdą z nich. Spółka będzie musiała wysłać pismo do swoich klientów, w którym m. in. poinformuje ich o możliwych rekompensatach oraz terminie na podjęcie decyzji. Jeżeli nie dokonają wyboru – zostanie im przyznana pierwsza z propozycji, czyli dodatkowe pakiety.
  • Byli abonenci – otrzymają 30 zł za każdą usługę, którą zakupili w ramach promocji. Oni również zostaną o tym poinformowani stosownym pismem.

Ponadto spółka trzykrotnie wyemituje w telewizji co najmniej 15-sekundowe oświadczenie, w którym poinformuje, że reklamy stosowane w kampanii Wszystko za 10 zł mogły wprowadzać konsumentów w błąd.
Decyzja jest prawomocna. Vectra będzie miała obowiązek złożenia sprawozdania z wykonanego zobowiązania.

Źródło:
Tematy
Otwórz Konto Mój Biznes i zyskaj nawet 1800 zł

Otwórz Konto Mój Biznes i zyskaj nawet 1800 zł

Komentarze (12)

dodaj komentarz
~komarwar
Dobrze,że w ogóle wreszcie zajęli się kłamliwymi i wprowadzającymi w błąd reklamami.Tyle,że skoro reklamowali to powinnj zostać zmuszeni do świadczenia usług za 10 złotych do końca podpisanych umów ,a nie zniżki 30 złotowej.
~komarwar
Dobrze,że w ogóle wreszcie zajęli się kłamliwymi i wprowadzającymi w błąd reklamami.Tyle,że skoro reklamowali<
~gdfsgds
"Byli abonenci – otrzymają 30 zł "
buhahaha. Przy umowie na conajmniej 18 m-cy orżneli ich penwie na kilka stówek. A teraz oddadzą 30 zł. Buhahaha. To zacheta to dalszej kradzieży
~xx
a operatorzy komorkowi?
tez maja "nielimitowane rozmowy DO WSZYSTKICH"...
ale dziwnym trafem jakosc "wszyscy" nie zaliczaja sie do "wszystkich"...
~hg
Kiedy zaczna karać polityków za kłamstwa wyborcze? Ile milionów konsumentów na tym traci? a W tym kraju można naobiecywać a potem sie wyprzeć i co nam po wyborach zrobicie.
~onn
w tym przypadku Klienci powinni do końca umowy płacić 10 zł miesięcznie, tak jak było w reklamie, dodatkowo powinna być prewencyjnie kara i to solidna
~prezio
vectra i wszystko wiadomo, kto miał z nimi choć raz do czynienia wie co to za pseudo firma
~azet
Powinni dostać nakaz stosowania ceny 10 zł przez cały okres zawartych umów.
~wd123456
Jak rozumiem Vectra na tym nie straci. W najgorszym przypadku - przy umowie na 12 m-cy zyska 90 zł a straci 30. Per saldo zyskuje 60 zł od każdego konsumenta.
Pogratulować UOKiK-owi i jego ochrony konsumenta.

Powiązane: UOKiK karze nieuczciwe firmy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki