REKLAMA

BM mBanku: TIM powinien utrzymać mocną dodatnią dynamikę sprzedaży w '21

2021-06-16 16:46
publikacja
2021-06-16 16:46
BM mBanku: TIM powinien utrzymać mocną dodatnią dynamikę sprzedaży w '21
BM mBanku: TIM powinien utrzymać mocną dodatnią dynamikę sprzedaży w '21
fot. Robert Gardzinski / / FORUM

Przed spółką TIM są dobre perspektywy - zarówno jeśli chodzi o spółkę-matkę, jak i logistyczną spółkę 3LP - ocenił w rozmowie z PAP Biznes analityk BM mBanku Piotr Poniatowski. Zagrożeniem dla grupy może być spowolnienie i spadek dynamiki przychodów, ale - zdaniem analityka - w 2021 r. TIM powinien utrzymać mocną dodatnią dynamikę sprzedaży.

"TIM notował pozytywne dynamiki przez cały 2020 rok, nie można więc mówić, że tegoroczne wzrosty są efektem niskiej bazy. Oczekuję, że mocne dodatnie dynamiki sprzedaży utrzymają się w całym 2021 r. i TIM będzie raportował bardzo dobre wyniki finansowe. Biorąc pod uwagę miesięczne raporty, wyniki drugiego kwartału powinny być na wysokim poziomie" – powiedział analityk BM mBanku Piotr Poniatowski.

Według szacunków, w okresie styczeń-maj 2021 r. spółka odnotowała 464,6 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 29,3 proc. rdr. W marcu sprzedaż w ujęciu miesięcznym przekroczyła po raz pierwszy 100 mln zł (wzrosła 35,5 proc. rdr do 106,5 mln zł). Poziom powyżej 100 mln zł spółka odnotowała także w kwietniu (wzrost o 49,7 proc. do 101 mln zł) oraz maju (wzrost o 33,4 proc. do 101,5 mln zł).

"W tym roku ten trend wzrostów przychodów jest kontynuowany i odmrażanie gospodarki nie wpływa negatywnie na realizowaną przez TIM sprzedaż. Raportowane co miesiąc dane pokazują, że bardzo pozytywne momentum jest utrzymywane" – dodał Poniatowski.

Analityk pozytywnie ocenił perspektywy dla TIM wskazując, że już w zeszłym roku spółka odnotowała dobre wyniki, a jej przychody wzrosły w związku z rozwojem sprzedaży internetowej oraz zmianą w nawykach konsumentów na rynku, na którym się obraca, czyli instalatorów, monterów, resellerów.

Dodał, że TIM dobrze przygotował się do tych zmian i częstszego dokonywania przez klientów zakupów przez internet. W 2013 r. spółka zdecydowała się na zmianę modelu działania i postawienie na handel online, który odpowiada obecnie za ok. 70 proc. przychodów.

Do grupy, poza spółką-matką, należy także 3LP, która realizuje zamówienia dla TIM, ale i innych podmiotów takich jak Ikea czy Oponeo.

W ocenie Poniatowskiego, trudno porównywać spółki tworzące grupę, ale możliwość większej dynamiki wzrostu biznesu ma obecnie działająca na rynku logistycznym spółka 3LP, która powinna korzystać na rozwoju e-commerce.

"3LP jest operatorem logistycznym, predysponowanym do realizowania usług dla podmiotów zewnętrznych, a TIM jest dystrybutorem, więc ciężko porównać te dwie spółki, ale perspektywa dynamiki wzrostu biznesu większa jest dla 3LP, bo spółka startuje z niższej bazy, a TIM ma już ugruntowaną pozycję na rynku. Jednak wciąż wartościowo, na poziomie rentowności to TIM dominuje w grupie” – powiedział analityk BM mBanku.

Jego zdaniem, aktualny kurs nie odzwierciedla wartości TIM. Jak wskazał, obecna wycena może nie uwzględniać w równym stopniu wyceny spółki-matki i 3LP.

"Przed 3LP niewątpliwie są dobre perspektywy – należy tutaj pamiętać o rozwoju całego rynku e-commerce. Konsensus jest raczej taki, że e-commerce jest przyszłością handlu, a pandemia tylko to uwidoczniła" – dodał.

Kurs TIM od początku roku wzrósł o ponad 70 proc. i od maja utrzymuje się na poziomie powyżej 30 zł. W środę ok. godz. 13 kurs wynosi 32 zł.

Analityk ocenia, że grupa w najbliższym czasie postawi raczej na rozwój organiczny i inwestycje wewnętrzne jak np. rozbudowa powierzchni magazynowej dla 3LP.

"Grupa przez długi czas realizowała przegląd opcji strategicznych i poszukiwała możliwości rozwoju poprzez akwizycje. Przekazywane przez TIM informacje wskazują, że przegląd został zakończony bez konkretnych decyzji w tym kierunku, więc wydaje się, że przyszłość grupy to rozwój organiczny i nie pokusi się ona o przejęcia" – powiedział Poniatowski.

Dodał, że przy hybrydowym modelu operacyjnym TIM-u, którego elementem jest duży udział sprzedaży online, ciężko dokonywać akwizycji innych podmiotów.

"Jedyne co można rozważać to przejęcie bazy klienckiej, bo kupowanie fizycznych sklepów raczej nie jest TIM-owi po drodze. Przewiduję więc raczej rozwój organiczny grupy - oczywiście z uwzględnieniem nowoczesnych kanałów sprzedażowych, jak np. marketplace, dropshipping" – powiedział analityk.

Zdaniem Poniatowskiego, pozytywnym sygnałem są deklaracje zarządu dotyczące dywidendowego profilu spółki i długoterminowego postrzegania TIM jako spółki dywidendowej.

"W tym roku wypłacona została rekordowa dywidenda, co jest też pokłosiem sprzedaży Rotopino w zeszłym roku, niemniej jednak, dywidendy, które - moim zdaniem - spółka będzie w stanie wypłacać w kolejnych latach wskazują na zamiar redystrybucji dużej części zysków do akcjonariuszy” – powiedział.

We wtorek walne zgromadzenie spółki zdecydowało o przeznaczeniu na dywidendę łącznie 48,84 mln zł, czyli 2,2 zł na akcję. Poprzednio spółka wypłaciła 0,80 zł dywidendy na akcję, czyli łącznie 17,76 mln zł, a rok wcześniej 22,2 mln zł, czyli 1 zł na akcję.

W ocenie analityka, TIM powinien poradzić sobie z trudną sytuacją na rynku surowców, bo dotychczas potrafił niwelować ryzyka powstające w związku z ich brakami.

"Sytuacja związana z surowcami i procesami logistycznymi jest trudna dla wszystkich spółek. Problemy z dostępnością towarów, procesami logistycznymi pozostaną wyzwaniem. (...) TIM pokazał, że potrafi jednak na takiej sytuacji zyskać dzięki przemyślanemu tworzeniu zapasów. Szansą jest więc odpowiednie zarządzanie zapasami i oferowanie towarów deficytowych na rynku" – powiedział analityk BM mBanku.

Zagrożeniem dla grupy – zdaniem Poniatowskiego – może być spowolnienie, spadek dynamiki przychodów.

"Nie widzę dużych zagrożeń dla grupy. Jeszcze rok temu można było sądzić, że szeroka oferta Amazonu mogłaby TIM zagrozić, ale dzisiaj ze strony takiej konkurencji nie widzę zagrożeń. Niewątpliwie największym zagrożeniem jest spowolnienie - spadek dynamiki przychodów. TIM w ostatnich latach przyzwyczaił nas do bardzo dobrych wyników. Spadek w wynikach może spowodować zmianę sentymentu, ale póki co, spółka co miesiąc pozytywnie zaskakuje" – dodał analityk.

Wskazał, że zwykle inwestycje wiążą się z ryzykiem, ale – w jego ocenie – planowana rozbudowa zakładu 3LP, chociaż będzie niosła za sobą wzrost CAPEXU i zadłużenia, nie powinna stanowić zagrożenia.

"Moim zdaniem TIM ma dobrze przemyślany rozwój 3LP. Już wcześniej zarząd informował, że rozwój tej spółki będzie oparty o zgłaszane zapotrzebowania od klientów zewnętrznych, więc zakładam, że za decyzjami o rozbudowie idą już wstępne deklaracje od klientów i nie powinno to generować większych zagrożeń" – ocenił.

TIM jest dystrybutorem materiałów elektrotechnicznych w Polsce. W skład grupy wchodzi również spółka 3LP (oferująca zautomatyzowany outsourcing usług logistycznych podmiotom z sektora e-commerce).

Dominika Antoniak (PAP Biznes)

doa/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Sprawdź jak zyskać 350 zł z Kontem Jakie Chcę

Sprawdź jak zyskać 350 zł z Kontem Jakie Chcę

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki