T-Mobile Polska ukarana przez UOKiK na kwotę ponad 4,5 mln zł

T-Mobile Polska bezprawnie poinformowała konsumentów o podwyższeniu abonamentu – stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Operator został zobowiązany do wypłacenia klientom 65 zł rekompensaty usuwającej skutki naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Ponadto, na przedsiębiorcę została nałożona kara pieniężna.

Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska
Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska (fot. Marek Wiśniewski / Puls Biznesu)

Postępowanie przeciwko T-Mobile Polska zostało wszczęte w listopadzie 2014 roku po zawiadomieniach od konsumentów oraz na podstawie publikacji medialnych. Wątpliwości klientów operatora wzbudziło podwyższenie wysokości abonamentu o 5 zł. Konsument mógł się zgodzić na nowe warunki, zrezygnować z usług, albo skorzystać z nowej oferty proponowanej przez przedsiębiorcę.

Operator naruszył interesy klientów

Urząd ustalił, że operator T-Mobile Polska naruszył zbiorowe interesy konsumentów, zmieniając bezpodstawnie wysokość abonamentu i informując o tym klientów. Zdaniem UOKiK, treść zawartych z abonentami umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie dawała podstawy do dokonania takiej zmiany, gdyż nie zawierały stosownej klauzuli modyfikacyjnej. W ten sposób operator wprowadził klientów w błąd. Ponadto, jednostronna zmiana warunków umowy naruszała dobre obyczaje, gdyż dotyczyła istotnych jej elementów.

- UOKiK zdecydował o nałożeniu na operatora obowiązku wypłaty konsumentom rekompensaty finansowej jako środka usunięcia skutków naruszenia adekwatnego do stwierdzonego bezprawnego działania przedsiębiorcy – powiedział Łukasz Wroński, Zastępca Dyrektora Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów. W dacie wydania decyzji trwają bowiem ekonomiczne i pozaekonomiczne skutki stosowanej przez T-Mobile Polska nieuczciwej praktyki rynkowej, gdyż każdy konsument dotknięty bezprawnym działaniem przedsiębiorcy podjął określoną decyzję rynkową: pozostał stroną umowy z operatorem i uiszcza wyższą opłatę abonamentową albo rozwiązał umowę z operatorem i zawarł nową umowę z innym dostawcą usług na odmiennych warunkach albo skorzystał z nowej oferty zaproponowanej przez operatora – dodaje Wroński. W związku z tym, wyłącznie na skutek zakwestionowanych działań T-Mobile Polska, konsumentom została odebrana możliwość korzystania z usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatora na warunkach jakie przewidywała zawarta umowa – zauważył Wroński.

T-Mobile odda klientom po 65 zł

T-Mobile Polska musi usunąć skutki niekorzystnej dla abonentów praktyki: każdy konsument, który dostał informację o jednostronnej zmianie wysokości abonamentu, powinien otrzymać 65 zł rekompensaty. Metoda obliczenia rekompensaty opiera się na danych zastrzeżonych przez T-Mobile Polska jako tajemnica przedsiębiorstwa i została szczegółowo opisana w decyzji.

Operator opublikuje również decyzję Prezesa Urzędu na stronie internetowej. Ponadto, na przedsiębiorcę Prezes UOKiK nałożył karę ponad 4,5 mln zł (4 501 666 zł).

Rozstrzygnięcie UOKiK nie jest ostateczne, przysługuje od niego odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Stanowisko T-Mobile Polska w sprawie decyzji UOKiK

Interpretacja prawa przedstawiona przez UOKiK w decyzji nie znajduje oparcia w przepisach prawa unijnego, krajowego oraz w stałej praktyce urzędów czy operatorów telekomunikacyjnych i odwołamy się od niej do sądu. Wprowadzając zmiany spełniliśmy wszystkie warunki wymagane Prawem Telekomunikacyjnym, co potwierdzają ekspertyzy wybitnych prawników. Również Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentował stanowisko popierające naszą interpretację. Co więcej, informacja o takim sposobie wprowadzania zmian była zamieszczona przez sam UOKiK na stronach internetowych urzędu. Wskazywano jedynie na konieczność odpowiedniego poinformowania abonentów i udostepnienia im możliwości rozwiązania umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów – oba warunki zostały przez nas spełnione.

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 9 ~seba

Tylko ?

! Odpowiedz
0 14 ~ppp

upc wyciągnęło z tego wnioski i najpierw wprowadziło zmiany w regulaminie. Teraz będą co rok podnosić ceny bez jakichkolwiek powodów. Jak tylko podniosą mi abonament od razu składam wypowiedzenie, będę płacił więcej ale nie im.

! Odpowiedz
2 5 ~TvVectra

To samo robi Telewizja Vectra!mam nadzieje ze tez dostanie kare. Wysyłają mailem informacje o podwyżkach.

! Odpowiedz
0 15 ~klient

UOKIK powinien się wziąć za to co się dzieje w zakresie SMSów Premium. Uruchamianie płątnych subskrybcji bez wyrażania na to zgody, bez potwierdzenia jakimkolwiek smsem czy PINem.. Wyłączajcie tą usługę w pierwszej kolejności, domyślnie jest czesto uruchomiona

! Odpowiedz
0 3 ~szerszen

Tak wlasnie mialem. Prawie 100 pln za jakies smsy erotyczne, ze niby zamowilem subskrypcje smsow erotycznych. Jaka paranoja. Nigdy mnie nie interesowaly tego typu glupoty. Jak mam ochote na seks to sobie bzykam jak maly szerszen. Operator w koncu zwrocil kase chociaz nie przyznal sie do winy. Chyba licza na frajerow co zaplaca i nie beda wnikac. A to podobno jakies oszustwo. Wystarczy kliknac na jakiegos linka bo ta usluga premium ma dziury w zabezpieczeniach. I jest domyslnie wlaczana.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 5 ~mng

Czy aktualnie ktoś ma podobny problem z tym operatorem?

Miałem abonament 50zł, a od jakiegoś czasu płacę min. 55zł...

! Odpowiedz
2 19 ~Marta

Jak zazwyczaj T-Mobile kombinuje z podwyzkami, gdzie reszta operatorow nadal obniza. Niemiecka bezczelnosc i chciwosc, chociaz zwrot z biznesu maja bardzo dobry, to jednak ciagle malo. Ja zmienilam na Virgin, nie do pobicia w tej chwili.

! Odpowiedz
2 18 ~Kopernik

Maj 2014 wyższy obonament o 5 pln co prawda wysepilem 6 miesięcy zniżki , ale problem pozostał . Jesli umowa była na dana kwotę to śluz , a nie doliczenie dodatkowych kosztów . 24•5=120 wiecej dla każdego . Tępić Niemca :)))

! Odpowiedz
29 5 ~Zima

Jestem klientem od 5 lat i to jest naprawdę dobry operator. Mam zawsze zasięg i mam w nosie czy jest to 5 więcej. Zawsze jak zadzwonię na BOK to dostanę jakiś fajny upust. A Ci co tutaj maja problemy to pewnie FV nie poplacone.

! Odpowiedz
2 7 ~peter

Co tak późno, premii nie dostaniesz.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne