Sukces na podłodze. Start-up z pasją

2022-08-22 10:14
publikacja
2022-08-22 10:14
Sukces na podłodze. Start-up z pasją
Sukces na podłodze. Start-up z pasją
/ Materiał partnera

Dostali pieniądze z UE i wykorzystali je znakomicie. Dziś są prężnie rozwijającą się firmą, działającą na styku nowych technologii i nauczania. Ich produkty świetnie się sprzedają, a kolejne wdrażane rozwiązania przynoszą sukcesy. Jak niewielka firma z Krakowa podbiła rynek interaktywnych urządzeń w edukacji?

Jak wykorzystujemy fundusze europejskie? Czy przyznane lata temu dotacje przyniosły zamierzony efekt – w tym np. rozwój innowacyjności? Czy firmy, które otrzymały dofinansowanie do swoich projektów, ukończyły je z sukcesem i teraz dzięki nim zarabiają?

Z tym jest oczywiście różnie – nie wszystkie zrealizowane i rozliczone projekty odniosły sukces, część nie przetrwała próby czasu. Ale wielu się udało i dlatego warto je docenić i wyróżnić. Pokazać, że gdyby nie fundusze europejskie, ich realizacja nie byłaby możliwa, a tym samym społeczeństwo byłoby uboższe o wartościowe rozwiązania.

Plebiscyt Liderzy Spójności, który wyłania najlepsze przykłady wykorzystania funduszy europejskich, w kategorii „Start-up z pasją” wyróżnił firmę LavaVision Rafał Petryniak, specjalizującą się w tworzeniu interaktywnych rozwiązań dla edukacji i biznesu, którego sztandarowym produktem jest SmartFloor, czyli interaktywna podłoga. Produkt jest wykorzystywany do nauki i zabawy, głównie w przedszkolach, szkołach i innych placówkach edukacyjnych. Rozwój tej niewielkiej krakowskiej firmy w dużej mierze wsparły dotacje europejskie, a sukces, jaki osiągnął jej produkt, to kolejny dowód na to, że unijne pieniądze przynoszą konkretne korzyści biznesowi i samym klientom.

Pomysł na (najniższym?) poziomie

Tak naprawdę nazwanie tego rozwiązania interaktywną podłogą mija się nieco z prawdą. Sama podłoga nie jest interaktywna – do korzystania z urządzenia nadaje się każda powierzchnia, o ile jest jasna i niebłyszcząca. Może to być wykładzina, w tym dywanowa, lub cokolwiek innego bez wyraźnych wzorów i kolorów. Jeśli klient nie dysponuje taką powierzchnią, może dodatkowo dokupić dedykowaną matę.

Cała magia dzieje się dzięki projektorowi, który jest zawieszony przy suficie, na ścianie lub na opcjonalnym mobilnym statywie. Projektor wyświetla na podłodze cyfrowy świat. Oczywiście sam projektor nie wystarczy, on daje tylko obraz. Kluczowym rozwiązaniem jest  kamera interaktywna stworzona przez firmę LavaVision specjalnie dla tego projektu. Obserwuje ona, co dzieci robią na podłodze z wyświetlanymi obrazami i reagując na ich ruchy, potrafi te obrazy ożywić. Dzięki temu na podłodze można zagrać w piłkę czy warcaby, próbować łapać rybki, które uciekają w wirtualnym akwarium, można na niej tańczyć i wykonywać wiele innych aktywności.

Trzeba przyznać, że podobne urządzenia są na rynku, powstaje więc pytanie – czym produkt LavaVision wyróżnia się na tle konkurencji? Kluczem do odpowiedzi są interaktywne pisaki, którymi można np. rysować na podłodze jak na wirtualnej tablicy. Specjalnie skonstruowana kamera szczegółowo rejestruje każdy ich ruch. To one sprawiają, że SmartFloor daje dzieciom jeszcze więcej zabawy.

Podłoga jest więc uniwersalna – reaguje zarówno na ruch, jak i na pisaki, i dla każdej z tych aktywności przygotowano dedykowane aplikacje. Są one istotnym elementem całej zabawy (i nauki oczywiście). Już na start użytkownicy otrzymują zestaw ok. 500 różnych zabaw nazywanych kartami pracy. Wspomagają one rozwój i naukę dziecka, ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchową, wyobraźnię i logiczne myślenie. Startowy pakiet można dowolnie rozszerzać, dokupując aplikacje w firmowym sklepie MotionCube. Tam ciągle pojawiają się nowe gry i zabawy, dzięki czemu SmartFloor się nie nudzi.

Nowością są aplikacje z możliwością personalizowania, dzięki czemu specjalne pakiety aplikacji (przeznaczonych np. do wykorzystania na urodzinach) można wzbogacić, wpisując np. imiona i wiek solenizantów, datę, indywidualne życzenia czy gratulacje.

 

Bez dotacji ani rusz

Sukces LavaVision nie byłby możliwy (a na pewno – byłby znacznie trudniejszy do osiągnięcia) gdyby nie wsparcie z funduszy europejskich. Pierwszym przedsięwzięciem, które firma z Krakowa realizowała ze wsparciem UE, był „Projekt interaktywnego urządzenia projekcyjnego umożliwiającego sterowanie piórami świetlnymi, gestami dotykowymi i ruchem wraz ze scenariuszami interakcji dla aplikacji edukacyjnych”. Firma otrzymała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 1: Gospodarka oparta na wiedzy, Działanie 1.2: Badania i innowacje w przedsiębiorstwach, Poddziałanie 1.2.1: Projekty badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw. Projekt ten realizowano w latach 2017-2019, jego całkowita wartość wyniosła 1 134 764,80 zł, a unijne dofinansowanie pokryło 882 354,33 zł.

Potem przyszedł czas na kontynuację pomysłu i kolejne dofinansowanie. W latach 2019-2021 firma realizowała projekt pod tytułem: „Smart Kodowanie – Rozwój interaktywnych modułów i metodologii nauczania algorytmiki na podłodze interaktywnej z wykorzystaniem technik rozszerzonej rzeczywistości”. Dofinansowanie było udzielone z tego samego źródła, tym razem wartość całego projektu wyniosła 2 109 534,70 zł, przy czym wkład z UE to 1 650 209,33 zł.

Kolejne pieniądze do wzięcia

LavaVision korzystała z dotacji z poprzedniej perspektywy budżetowej UE. Obecnie jesteśmy na początku kolejnej – na lata 2021-2027. Poszczególne województwa dostaną do rozdysponowania ok. 153 md zł. Znaczna ich część zostanie przeznaczona dla przedsiębiorstw, które stawiają na innowacyjne rozwiązania i łączenie projektów badawczych z biznesem.

Zasady wykorzystywania tych środków będą nieco inne niż w poprzednim budżecie – zmieniła się sytuacja gospodarcza, zmieniły się też priorytety i zadania, jakie mają realizować fundusze europejskie. Jednak w dalszym ciągu promowana jest pomysłowość i wykorzystywanie nowoczesnych technologii, zatem takie firmy jak LavaVision stoją przed ogromną szansą na szybki rozwój dzięki unijnym dotacjom.

fot. Materiał Partnera / 

Źródło:
Najlepsze konto dla wymagających Klientów

Najlepsze konto dla wymagających Klientów

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki