Strata netto LPP w I kwartale wyniosła 117 mln zł, zgodnie z szacunkami

Grupa LPP miała w I kwartale 2017 roku 117 mln zł straty netto przypadającej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 65,6 mln zł straty rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Wynik jest zgodny z wcześniejszymi szacunkami spółki.

(materiały dla mediów)

Strata operacyjna wyniosła 109 mln zł wobec 63,9 mln zł straty rok wcześniej.

Zysk brutto na sprzedaży wzrósł do 620,6 mln zł z 541,8 mln zł przed rokiem.

Marża brutto wyniosła 45,6 proc. wobec 46,1 proc. przed rokiem.

"Stabilność marży brutto r/r została osiągnięta dzięki wprowadzeniu nowej polityki zarządzania towarem oraz poprawie kolekcji" - napisano w raporcie grupy.

Koszty sprzedaży wzrosły do 660,1 mln zł z 547 mln zł, a koszty ogólne do 59,1 mln zł z 48,2 mln zł przed rokiem.

"Wzrost kosztów sprzedaży i kosztów ogólnego zarządu (SG&A) był wynikiem wyższych kosztów sklepów i centrali jak również niskiej bazy I kwartału 2016 roku. Wyższa dynamika wzrostu kosztów operacyjnych od wzrostu zysku brutto na sprzedaży spowodowała wygenerowanie straty na poziomie operacyjnym w wysokości 109,0 mln zł w porównaniu ze stratą 63,9 mln zł przed rokiem" - podała LPP.

Przychody grupy LPP wzrosły o ok. 16 proc. rdr, do 1,36 mld zł z 1,17 mld zł w pierwszym kwartale 2016 roku.

Wyniki LPP są zgodne ze wstępnymi wynikami przedstawionymi kilka tygodni temu. Grupa szacowała wtedy, że skonsolidowana strata netto wyniosła 117 mln zł, strata EBIT 109 mln zł, zysk brutto 621 mln zł, a przychody 1,362 mld zł.

Tymczasem analitycy ankietowani przez PAP przed publikacją wstępnych wyników oczekiwali w I kwartale 73,1 mln zł straty netto i 74,3 mln zł straty EBIT.

LPP podała w raporcie, że w I kwartale 2017 roku w salonach Reserved zrealizowano sprzedaż w wysokości 614 mln zł, zaś w placówkach Cropp w wysokości 189 mln zł. Sprzedaż zrealizowana w I kwartale w sklepach Mohito wyniosła 184 mln zł, w sklepach House 159 mln zł, zaś w salonach Sinsay 112 mln zł.

Przychody ze sprzedaży w sklepach porównywalnych LFL (w walutach lokalnych) wzrosły w I kwartale o 4,6 proc.

"Najwyższe dwucyfrowo dodatnie dynamiki LFL w I kwartale 2017 roku miały miejsce w Bułgarii, na Węgrzech, Ukrainie i w Czechach" - podało LPP w raporcie.

W I kwartale spółka uzyskała 55 mln zł przychodów ze sprzedaży internetowej, co stanowiło 4 proc. sprzedaży grupy. Około 82 proc. sprzedaży w tym kanale wygenerowane było przez sprzedaż w kraju.

LPP podało, że średniomiesięczna sprzedaż grupy na m kw. była wyższa o około 9,5 proc. rdr. i wyniosła 492 zł/m kw.

Na koniec marca 2017 roku grupa LPP dysponowała 1.671 w sklepami w 18 krajach o łącznej powierzchni 913,9 tys. m kw.

CAPEX grupy w I kwartale wyniósł 112 mln zł, czyli 212 proc. więcej rdr ze względu na przeniesienie części płatności za sklepy otwarte w IV kwartale 2016 roku na I kwartał 2017 rok wraz z wydłużeniem terminów płatności dla dostawców budowlanych.

LPP zakłada w '17 r. 11 proc. wzrostu powierzchni

Grupa LPP zakłada w 2017 roku wzrost powierzchni sieci sklepów o 11 proc. rdr, czyli o ok. 102,2 tys. m kw. i nakłady inwestycyjne na poziomie ok. 430 mln zł - podała spółka w raporcie kwartalnym. Wcześniej spółka zapowiadała wzrost powierzchni w tym roku o 12 proc. i CAPEX w wysokości ok. 440 mln zł. LPP podtrzymuje cel marży brutto na poziomie 52-53 proc.

LPP podało w prezentacji, że w roku 2017 planowane jest zwiększenie powierzchni sieci sklepów o 11 proc. rdr, do 1.022,9 tys. m kw. Tymczasem w lutym spółka zapowiadała wzrost sieci o 12 proc. rdr, do 1.028,6 tys. m kw.

Na koniec roku powierzchnia handlowa sieci w Polsce ma wynieść 513,2 tys. m kw. (wzrost o 3 proc. rdr), w Europie 251 tys. m kw (wzrost o 20 proc. rdr), w regionie CIS 250,5 tys. m kw (wzrost o 21 proc. rdr), a na Bliskim Wschodzie 8,2 tys. m kw (wzrost o 8 proc. rdr).

Na koniec 2017 roku sklepy Reserved mają być w 22 krajach. 4 nowe kraje w tym roku to Serbia i Wielka Brytania (sklepy własne) oraz Białoruś i Kazachstan (sklepy franczyzowe).

Wśród celów na 2017 rok spółka wymienia w prezentacji kontynuację rozwoju w Europie Środkowo-Wschodniej, przyśpieszenie wzrostu w rejonie CIS i w regionie SEE (głównie w Rumunii, wejście do Serbii) oraz kolejne sklepy w Europie Zachodniej (Niemcy i Wielka Brytania).

Planowany capex w 2017 roku to ok. 430 mln zł, co oznacza wzrost o ok. 60 proc. rdr ze względu na szybszy przyrost powierzchni handlowej (planowane wydatki na sklepy to 370 mln zł), a wydatki na siedzibę (60 mln zł).

LPP podało w prezentacji, że celem spółki jest kontynuacja wzrostu sprzedaży grupy powyżej wzrostu powierzchni (dodatnie LFL na wszystkich markach).

LPP zakłada wzrost marży brutto w stosunku do poziomów z 2016 roku. Podtrzymuje, że marża grupy powinna znaleźć się w przedziale 52-53 proc.

Celem na 2017 rok jest też utrzymanie długu netto na niskim poziomie, m.in. przez dalszą poprawę kapitału obrotowego. Celem jest zrównanie poziomu zobowiązań do poziomu zapasów.

Wśród szans na ten rok spółka wymienia w prezentacji poprawę sprzedaży w sklepach porównywalnych rdr oraz dynamiczny rozwój e-commerce (wejście na 6 nowych rynków).

LPP oczekuje trzycyfrowego wzrostu przychodów on-line w 2017 roku.

Spółka planuje uruchomienie w pierwszej połowie 2017 roku sklepów on-line pięciu marek na Litwie, Łotwie, Estonii, a w drugiej połowie 2017 roku w Rosji i na Ukrainie. Przed otwarciem flagowego salonu w Londynie LPP uruchomi sklep on-line marki Reserved w tym kraju. Spółka podtrzymuje, że jej celem jest osiągnięcie do 2020 roku sprzedaży internetowej stanowiącej 7-8 proc. sprzedaży grupy.

Wśród czynników wpływających na wyniki grupy w najbliższym czasie LPP wymienia m.in. poziom kurs PLN wobec USD i EUR, a także rubla rosyjskiego RUB oraz hrywny ukraińskiej UAH, ewentualny zakaz handlu w niedzielę (19 proc. przychodów z Polski) oraz presję na koszty SG&A/m kw., w szczególności na koszty personelu.

LPP oczekuje znaczącej poprawy wyników w II kwartale

LPP oczekuje znaczącej poprawy wyników w II kwartale – poinformował wiceprezes LPP Przemysław Lutkiewicz.

"W I kwartale sprzedaż fajnie wzrosła, o 16 proc., ale koszty wzrosły o 20 proc. Cieszy, że od marca widać pozytywną tendencję. (…) Wzrosty (zysku na sprzedaży – PAP Biznes) o 30 proc. pokryją nam rosnące koszty” – powiedział Lutkiewicz.

"Oczekujemy znaczącej poprawy wyników w II kwartale” – dodał wiceprezes.

LPP spodziewa się w kolejnych kwartałach jednocyfrowych wzrostów kosztów SG&A  na m kw.

LPP ocenia, że w kolejnych kwartałach wzrost kosztów SG&A na m kw. może być „wysoki jednocyfrowy” - poinformował Lutkiewicz.

„Raczej powinniśmy iść w stronę kosztów jednocyfrowych w kolejnych kwartałach, ale wysokich jednocyfrowych” – powiedział Lutkiewicz.

W I kwartale koszty SG&A/m kw. wzrosły o 12 proc. rdr.

Lutkiewicz tłumaczy, że na poziom kosztów wpływ miała m.in. aprecjacja rubla.

„Przykładowo w Polsce koszty SG&A wzrosły 4 proc., z czego koszty czynszów spadły, a był tylko wzrost na kosztach wynagrodzeń o 18 proc. z m kwadratowego” – powiedział.

W I kwartale koszty sklepów własnych/m kw. wzrosły o 12 proc. rdr.

LPP spodziewa się dojścia do rentowności w Niemczech w 2021-22 roku

LPP ocenia, że dojście do rentowości na rynku niemieckim zajmie więcej czasu, niż spółka pierwotnie zakładała i będzie to możliwe w 2021-22 roku - poinformował wiceprezes LPP.

„Niemiecki rynek jest trudny. Byliśmy pewnie zbyt optymistyczni, licząc, że w 3-4 lata dojdziemy tam do dochodowości” – powiedział wiceprezes na konferencji.

Poinformował, że spółka jest ze swoimi markami na tym rynku dwa pełne lata, a to za krótko, by zyskać rozpoznawalność.

„Konkurentom zajęło 7-8 lat dojście do dochodowości, więc nas pewnie też to czeka, czyli mówimy o latach 2021-22, gdy wyjdziemy na prostą” – powiedział Lutkiewicz.

Poinformował, że dochodowe są wszystkie rynki, na których działa grupa LPP, poza Niemcami.

W środę LPP otworzyła swój 19. salon w Niemczech. W 2018 roku planuje otwarcie 20. salonu na rynku niemieckim.

"Mieliśmy w planach otwarcie 20 sklepów i w przyszłym roku wykonamy nasz plan pierwszej ekspansji. Wtedy zatrzymamy się z rozwojem aż dojdziemy do breakeven" - powiedział wiceprezes LPP. (PAP Biznes)

pel/ mj/ jtt/

Źródło: PAP Biznes
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~shelo

może i pojawiła się wysoka strata, ale zyski na sprzedaży elegancko rosną, niedługo z pewnością pokryją obecne koszty, które i tak na pewno się zmniejszą bo teraz są chwilowo bardzo wysokie

! Odpowiedz
0 1 ~masiub

pierwszy kwartał jest zawsze gorszy w wielu branżach zwłaszcza odzieżowej, po świętach ceny ubrań mocno idą w dół, dodać do tego podwyżki dla pracowników i otwarcia nowych sklepy za granicą, w tym w Berlinie, gdzie na pewno musieli wpompować tam dużo pieniędzy, przy takich kosztach ciężko wyjść na plus

! Odpowiedz
0 1 ~bxyz

w Polsce mają już ugruntowaną pozycję, nic dziwnego że szukają nowych wyzwań

! Odpowiedz
0 0 ~hanka88

LPP otwiera teraz sporo nowych salonów poza granicami naszego kraju. Co znaczy że radzą sobie całkiem dobrze :).

! Odpowiedz
0 0 ~leszek

Piechocki w latach 90 tylko potrafił robic biznesy. Teraz cala ta siec spektakularnie upadnie

! Odpowiedz
0 0 ~Ready

Prowadzenie biznesu nie jest łatwe, ale patrząc na rozwój LPP, szczególnie e-commerce i ekspansję na zagraniczne rynki to można wysnuć wniosek, że wiedzą co robią i robią to bardzo dobrze

! Odpowiedz
0 0 ~pietrek

Żeby stać się wielkim, trzeba inwestować i to sporo. Odwaga już nieraz się opłaciła. LPP wie po co idzie. Zasługują na osiągnięcie czegoś wielkiego.

! Odpowiedz
0 0 ~maniula

A ja uważam że taka strata dla nich nic nie znaczy. Zakładali stratę czyli są obeznani w tych warunkach rynkowych i wiedza czego się spodziewać. Koniec końców i tak pewnie wyjdą na plus, przecież ubrania mają dobre jakościowo a na to zawsze jest popyt.

! Odpowiedz
1 1 ~Weronica

Po prostu marki LPP w Polsce spowszedniały, ci klienci którzy kupują w ich salonach będą dalej kupowali. Inni szukają innego stylu. Bardzo dobry ruch z wejściem na nowe rynki zagraniczne, no i przejście do Internetu może okazać się strzałem w 10. Ja jestem stałą klientką ich salonów, więc życzę im jak najlepiej.

! Odpowiedz
1 1 ~garfield

Jeśli takie mieli założenia to dobrze, wiedza co robią. Nie od razu Rzym zbudowano.Ciuchy mają bardzo fajne więc dobrze by było żeby ten drugi kwartał im wyszedł jak sobie zakładają..

! Odpowiedz
LPP 3,01% 7 870,00
2019-05-22 17:01:36
WIG 0,87% 57 264,89
2019-05-22 17:05:00
WIG20 1,07% 2 214,36
2019-05-22 17:05:00
WIG30 1,06% 2 550,54
2019-05-22 17:15:00
MWIG40 0,42% 3 957,52
2019-05-22 17:15:00
DAX 0,21% 12 168,74
2019-05-22 17:37:00
NASDAQ -0,45% 7 750,84
2019-05-22 22:03:00
SP500 -0,28% 2 856,27
2019-05-22 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.