Starocie na torach. Program Luxtorpeda nie może się rozpędzić

PKP Intercity udało się dotąd zmodernizować tylko 200 z 700 wagonów przewidzianych do remontu na lata 2016–2023. Przewoźnik ratuje się, pożyczając tabor za granicą - informuje w środę "Dziennik Gazeta Prawna".

(fot. Krystian Maj / FORUM)

Jak pisze "DGP", minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział właśnie, że w 2023 r. 80 proc. taboru spółki PKP Intercity będą stanowiły pojazdy nowe lub zmodernizowane. Tym samym przypomniał założenia strategii przewoźnika na lata 2016–2023, którą zaktualizowano dwa lata temu, zwiększając jednocześnie jej wartość z 2,5 do 7 mld zł. Jednak jak wskazuje w środowym wydaniu "DGP", proces odmładzania taboru łapie zadyszkę.

Gazeta przypomina, że strategia zakłada m.in., iż do 2023 r. zostanie zmodernizowanych 700 wagonów. Jak dotąd - pisze dziennik - udało się wyremontować tylko ok. 200.

"DGP" dodaje, że jak dotąd nie za bardzo wyszły też zapowiedzi ówczesnego wicepremiera Mateusza Morawieckiego, który w 2016 r. przedstawił koncepcję o nazwie Luxtorpeda. Zakładała ona znaczny rozwój polskich producentów, którzy mieli postawić na produkcję innowacyjnego, nowoczesnego taboru.

Gazeta zwraca uwagę, że do 2023 r. spółka PKP Intercity miała np. kupić siedem szybkich składów, które rozpędzałyby się do 230 km/h. Standardem byłyby zbliżone do Pendolino. Ich założenia miały być opracowane wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Przewoźnik liczył, że pociągi zostaną wyprodukowane w Polsce. Jednak - jak pisze "DGP" - uzgodnienia z NCBR się przeciągają.

Dziennik wskazuje, że w efekcie – jak potwierdza niedawny raport Urzędu Transportu Kolejowego – spółka PKP Intercity dysponuje w dużym stopniu starym taborem. Ponad 60 proc. pojazdów ma od 30 do 40 lat. Około 5 proc. ma ponad 40 lat. Przy braku wystarczającej liczby sprawnych wagonów PKP Intercity musi je pożyczać za granicą. W tym roku wynajmuje 113 z Czech i 24 ze Słowacji - podkreśla "DGP".(PAP)

Z kolei samo PKP Intercity zaznacza, że ich program inwestycyjny jest największy w historii Spółki. Opracowana strategia zawiera długoterminowe plany inwestycyjne, obejmujące zakup i modernizację istniejącego taboru oraz zaplecza technicznego. Na ten cel PKP Intercity przeznaczy do 2023 roku około 7 mld zł. Działania te odbywają się przy aktywnym wykorzystaniu funduszy unijnych oraz we współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz właściwymi resortami czy przy wykorzystaniu środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

 W sumie w ramach realizowanej strategii PKP Intercity zmodernizuje ponad 700 wagonów i kupi 185 nowych. Ponadto PKP Intercity kupi 118 lokomotyw elektrycznych (jedno- i wielosystemowych) oraz spalinowych, a także zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych . Pasażerowie będą mogli skorzystać także z 12 nowych i 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Część lokomotyw, wagonów i EZT-ów będzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej

Do tej pory PKP Intercity zakontraktowało w ramach strategii taborowej blisko 4,3 mld zł brutto. W ramach programu przewoźnik m.in.:

  • podpisał i rozszerzył umowy na modernizacje łącznie 245 wagonów, które realizuje dla PKP Intercity PESA Bydgoszcz;
  • podpisał umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 z konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz;
  • podpisał i rozszerzył umowę zamawiając łącznie 81 nowych wagonów z H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu,
  • podpisał z H. Cegielski - FPS umowę na modernizację 10 wagonów osobowych z przekształceniem na wagony restauracyjne;
  • zawarł kontrakt ze spółką Stadler Polska na dostawę wraz ze świadczeniem usług utrzymania 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych;
  • zawarł i rozszerzył umowę zamawiając łącznie 30 nowych lokomotyw elektrycznych od NEWAG.

 Na przełomie roku zostały ogłoszone postępowania na:

  •  zakup: 10 lokomotyw spalinowych oraz 10 (+opcja 5) lokomotyw elektrycznych wielosystemowych,
  • modernizacje: 20 lokomotyw elektrycznych oraz 255 wagonów pasażerskich.

W ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zmodernizowało już 204 wagony i 13 lokomotyw.

PKP Intercity/ PAP (kkr/ krap/)

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
6 16 ajwaj

""nie za bardzo wyszły też zapowiedzi ówczesnego wicepremiera Mateusza Morawieckiego""

PISie gl. bajkopisarzu Morawiecki wychodzi jedynie kaszana wyborcza
Promy, japonski inwestor (kiedys tam). znowu el. atomowo - weglowo - parowo - gazowa jak kto lubi.
I tak sciema dla naiwnych, jak obietnice wyborcze za ponad 1-2 bln.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 6 heldbaum

Grzechu co masz w skrypcie poza Thuskiem?

! Odpowiedz
6 32 carlito1

Luxtorpeda... Narodowe centrum badań i rozwoju.... Komuna pełnym ryjem

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne