Spółka Centralny Port Komunikacyjny dostała 300 mln zł dofinansowania

Decyzją premiera Mateusza Morawieckiego spółka Centralny Port Komunikacyjny dostała 300 mln zł dofinansowana; to efekt objęcia nowych udziałów przez Skarb Państwa - poinformował w piątek wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild.

(fot. Marek Wiśniewski / Puls Biznesu)

"Rząd uznał CPK nie tylko za projekt strategiczny dla rozwoju Polski, ale także za dobrą inwestycję" – powiedział Wild na konferencji.

Przypomniał, że spółka CPK złożyła wniosek o dokapitalizowanie do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 24 czerwca br. "Efektem tego było podpisanie stosownych umów - inwestycyjnej i o objęciu udziałów przez Skarb Państwa. Zanim to się stało, wniosek został pozytywnie zaopiniowany m.in. przez Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji oraz Prokuratorię Generalną. Wszystko po to, aby zapewnić rynkowy charakter transakcji oraz maksymalną gwarancję interesów Skarbu Państwa" – wyjaśnił Wild.

Jak dodał, żeby spółka mogła złożyć wniosek o dokapitalizowanie, potrzebne było stosowne rozporządzenie. Minister Finansów podpisał je 18 czerwca br. na podstawie Ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym. W ustawie tej m.in. zapisano, że nie mogą być zbyte akcje lub prawa z akcji należące do Skarbu spółki CPK.

Dokapitalizowanie spółki Centralny Port Komunikacyjny pozwoli na jej dalszą działalność, w tym uzyskanie uzgodnień, analiz i dokumentacji niezbędnych do projektowania i budowy portu lotniczego oraz linii kolejowych – uważa członek zarządu CPK ds. finansowych Michał Wrona.

"Dokapitalizowanie CPK to bardzo dobra wiadomość dla tego potrzebnego Polsce projektu. Kwota 300 mln zł pozwoli na dalszą działalność spółki CPK, w tym pozyskanie uzgodnień, analiz i dokumentacji niezbędnych do projektowania i budowy zarówno portu lotniczego, jak też towarzyszących mu linii kolejowych" – powiedział cytowany w komunikacie Michał Wrona.

Wskazano, że spółka CPK w najbliższych planach ma aktualizację opracowań poprzedzających etap uzgodnień środowiskowych, lokalizacyjnych i fazy projektowania dla inwestycji w ramach Programu Kolejowego CPK, m.in. dla linii dużych prędkości Warszawa–CPK–Łódź–Poznań/Wrocław, przygotowania do budowy, której zostały zawieszone w 2011 r.

Trwają też konsultacje strategiczne części lotniskowej CPK. W czwartek rozpoczął działalność powołany przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) we współpracy z CPK Komitet Konsultacyjny (ACC), w skład którego wchodzą przedstawiciele linii lotniczych, którzy planują korzystać z nowego lotniska.

"W planach na najbliższe miesiące jest wybór partnera strategicznego, czyli międzynarodowego podmiotu z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. Zadaniem doradcy będzie bieżąca współpraca ze spółką i jej wsparcie merytoryczne na każdym etapie realizacji projektu" - podała spółka. 

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ pad/

Źródło: PAP
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 lombelico_del_mondo

A prezesa już mają czy wciąż tylko p.o.?

! Odpowiedz
2 4 antek10

Im się te pieniądze należały :-)

! Odpowiedz
7 10 jes

I tak się wyprowadza państwowe pieniądze. A w spółce już wiedzą gdzie je rozdysponować. I właśnie po to się idzie do polityki.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne