Skoda Octavia Internetowym Samochodem Roku 2010 - raport

W 2010 roku Skoda Octavia powtórzyła sukces sprzed roku i ponownie okazała się najbardziej popularnym modelem w polskim Internecie.

Tym samym Skoda Octavia zdobyła tytuł Internetowego Samochodu Roku 2010. Na podium, tuż za plecami kompaktowej Czeszki, uplasowały się w minionym roku Opel Astra oraz Dacia Duster.

Już drugi rok z rzędu Skoda Octavia zwyciężyła w rankingach Top Ten mojeauto.pl, potwierdzając tym samym olbrzymie zainteresowanie, jakim cieszy się to auto. W historii rankingów, które powstają na podstawie przeglądania szczegółowych cenników na stronach mojeauto.pl wraz z danymi technicznymi oraz wyposażeniem wszystkich modeli, jakie dostępne są na polskim rynku, jest to już trzeci triumf Skody. Wcześniej, w 2007 roku największym zainteresowaniem cieszyła się Skoda Fabia. Octavia powtórzyła także wynik Forda Focusa, który także dwukrotnie (2005 i 2008) zdobywał już tytuł Internetowego Samochodu Roku. Po jednym zwycięstwie mają na swoim koncie Honda Civic (2006) oraz triumfator pierwszej edycji plebiscytu z 2004 roku – Chevrolet Aveo.

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe


Zwycięstwo Skody Octavii w 2010 roku nie było już tak bezdyskusyjne jak rok wcześniej, choć osiągnięta przewaga punktowa na zakończenie roku może dawać takie złudzenie. Zdecydował skuteczniejszy finisz, a właściwie zadyszka na ostatnich metrach (czyt. miesiącach) głównego rywala do tytułu. Początek roku należał bowiem zdecydowanie do Opla Astry, który w pierwszym półroczu aż pięciokrotnie plasował się na pierwszym miejscu w miesięcznych zestawieniach. W sumie kompaktowy Opel jeszcze czterokrotnie zajmował drugie miejsce, raz też był trzeci. Jednak w ostatnich trzech miesiącach zainteresowanie tym autem dość drastycznie spadło, i Astra nie tylko nie zdołała się w tym okresie załapać na „pudło”, to w efekcie straciła pozycję lidera w rocznym rankingu Top Ten. Zainteresowanie Octavią utrzymywało się bardziej równomiernie (po cztery pierwsze i drugie miejsca oraz dwukrotnie trzecia lokata w miesięcznych Top Tenach), i choć dwa razy kompaktowa Skoda również wypadła poza czołową trójkę, to jednak cały czas zachowywała bliski kontakt ze ścisłą czołówką.



Trzecia w rocznym rankingu Dacia Duster miała zdecydowanie utrudnioną sytuację, a to sprawą faktu, że dopiero w marcu pojawiła się w sprzedaży. Mimo to rumuński kompaktowy SUV już w swoim debiutanckim miesiącu na polskim rynku zanotował „wejście smoka” i od razu znalazł się na drugiej pozycji listy najbardziej popularnych modeli. Takiego debiutu z pewnością każdy by sobie życzył. Jak się okazało w kolejnych miesiącach, nie był to jednostkowy objaw zainteresowania, bo do końca roku Dacia jeszcze raz zajęła drugie miejsce, cztery razy trzecie, a w grudniu w końcu udało jej się zdobyć szczyt rankingu. Summa summarum dało to trzecie miejsce – może i niespodziewanie, ale całkowicie zasłużenie.

Drugi w 2009 roku Volkswagen Golf w minionych dwunastu miesiącach musiał przełknąć gorycz spadku poza czołową trójkę, choć zainteresowanie tym modelem było niezmiennie wysokie, o czym świadczą m.in. trzykrotnie trzecie miejsca i ciągła obecność w pierwszej dziesiątce miesięcznych rankingów. Niewiele jednak brakło, a znalazłby się jeszcze jeden pogromca najpopularniejszego modelu na Starym Kontynencie. Z niewielką stratą punktową miniony rok zakończyła bowiem Kia Venga, która rozpoczęła swoją obecność na polskim rynku również od mocnego uderzenia, zajmując w styczniu czwarte miejsce. W pierwszym półroczu Venga zdołała jeszcze wdrapać się drugą i trzecią lokatę i tylko słaby grudzień i spadek poza czołową dziesiątkę kosztował Kię utratę czwartej pozycji.

Kolejne miejsca w rankingu Top Ten 2010 zajęły Kia cee’d (powrót do czołowej dziesiątki po rocznej nieobecności), Skoda Fabia, Volkswagen Polo oraz Opel Insignia. Co ciekawe, z tego grona tylko Fabii udało się awansować do pierwszej trójki (raz 2. i raz 3. miejsce) miesięcznych zestawień. Na ostatnim miejscu w pierwszej dziesiątce uplasował się Nissan Qahqai i jest to pierwsze takie osiągnięcie nie tylko tego modelu, ale i całej japońskiej marki w dotychczasowej historii rankingów Top Ten mojeauto.pl.

Poza wspomnianymi modelami jeszcze jeden zapisał się, i to dość mocno, w ubiegłorocznych rankingach Top Ten. Mowa tu o Kii Sportage, która może pochwalić się bardzo udaną końcówką roku, a która oczywiście zbiegła się z debiutem nowej generacji tego kompaktowego SUV-a. Kia Sportage w ostatnich miesiącach aż trzykrotnie zajmowała pozycję w czołowej trójce modeli, z czego aż dwukrotnie była na pierwszym miejscu. Gdyby rok potrwał jeszcze miesiąc dłużej, Nissan raczej nie mógłby się cieszyć z pierwszego swojego przedstawiciela w rocznym Top Tenie, a tak skończyło się na 13. pozycji.

Generalnie w całym minionym roku zaledwie siedmiu modelom udało się stanąć na podium w miesięcznych rankingach. Świadczy to niewątpliwie, że Polacy są dość stali w swoich gustach podczas szukania dla siebie wymarzonych czterech kółek, jednak są również otwarci na nowości rynkowe. Bardzo wysokie pozycje Dacii Duster, Kii Venga czy Kii Sportage wyraźnie o tym świadczą.

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe


O ile na podstawie rankingu najbardziej popularnych modeli można mówić o stałych gustach naszych rodaków, to co powinno się powiedzieć o tychże gustach na podstawie najbardziej popularnych marek w minionym roku? Przez całe dwanaście miesięcy 2010 roku w sumie tylko cztery marki podzieliły między siebie podium. Teoretycznie bezkonkurencyjny pod tym względem był ponownie Volkswagen, która to marka aż osiem razy zajmowała pierwsze miejsce, a czterokrotnie była druga w miesięcznych zestawieniach. Patrząc jednak na wyniki na koniec roku, wcale przewaga nad drugą w klasyfikacji Kią nie była jakaś miażdżąca (rok wcześniej niemal 200-tys. przewaga). Koreańska marka jednak ma sporo popularnych wśród Polaków modeli, dlatego trzykrotnie pierwsze, drugie oraz trzecie lokaty w miesięcznych Top Tenach nie powinny być żadnym zaskoczeniem.

Również kolejne dwa miejsca nie powinny nikogo specjalnie dziwić. Na trzecie miejsce udało się awansować w zeszłym roku Skodzie, a z drugiej na czwartą lokatę spadł Opel. Skoda może się pochwalić jednym zwycięstwem miesięcznym, trzykrotnie drugą oraz trzecią pozycją, z kolei Opel dwa razy plasował się na drugim miejscu i aż sześciokrotnie na trzecim. W przypadku tych marek spadki i wzrosty były niemal wprost proporcjonalne do zainteresowania, jakim cieszyły się odpowiednio Octavia oraz Astra.

Pierwsze cztery lokaty nie powinny dziwić jeszcze z jednego punktu widzenia. Wszystkie najbardziej popularne marki wprowadziły w 2010 roku po dwa swoje modele do pierwszej dziesiątki rankingu Top Ten mojeauto.pl. Pozostałe dwa miejsca zajęły Dacia oraz Nissan, ale tylko w przypadku należącej do Renault rumuńskiej marki udało się jej znaleźć na koniec roku wśród dziesięciu najbardziej popularnych marek na polskim rynku. Sukces ten to niewątpliwa zasługa Dustera, od debiutu którego Dacia pojawiła się w czołówce tej kategorii rankingów Top Ten.

W porównaniu do 2009 roku w pierwszej dziesiątce najbardziej popularnych marek mieliśmy mało przetasowań. Wszystkie marki z pierwszych ośmiu pozycji rankingu również rok temu, w nieco tylko zmienionej kolejności, plasowały się w czołówce. Z pierwszą dziesiątką musiały się pożegnać tylko Fiat oraz Honda, a w ich miejsce pojawiły się wspomniana już Dacia oraz Hyundai. Tak jak i rok wcześniej jedyną marką z segmentu premium było Audi, wyprzedzając dosyć wyraźnie w tej klasie aut Mercedesa i BMW.

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe


Kategoria pojazdów użytkowych od początku historii rankingów Top Ten mojeauto.pl przynosiła najwięcej zaskoczeń. Przede wszystkim kształt tego rankingu był determinowany przez naszych ustawodawców, którzy od wejścia Polski w szeregi Unii Europejskiej kilkakrotnie już zmieniali przepisy podatkowe, dotyczące pojazdów samochodowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Mimo to, w dotychczasowej historii tej kategorii aż pięciokrotnie zwyciężał Mercedes Sprinter, a jeden triumf na swoim koncie ma Nissan Navara (to z okresu boomu na pickupy wśród polskich przedsiębiorców). Od 2009 roku ponownie przepisy dopuszczają możliwość odliczania 100 proc. podatku VAT od aut z kratką, dlatego nasze drogi znów zapełniły się tego rodzaju pojazdami dostawczymi. Nie inaczej było i w minionych 12 miesiącach, w których to tego typu auta cieszyły się wciąż dużym wzięciem. Popularność ta została wzmożona kolejnymi zapowiedziami zmian przepisów, a które zawieszały od początku 2011 roku możliwość odliczania 100 proc. podatku VAT od aut z kratką.

W konsekwencji nie było chyba na rynku żadnego producenta popularnych modeli, który nie miałby w swojej ofercie choćby jednego auta osobowego z homologacją ciężarową. To zróżnicowanie rynku bardzo dobrze było widoczne także i w miesięcznych zestawieniach Top Ten, przez które przewinęło się naprawdę bardzo dużo różnych modeli. Na pierwszym miejscu znalazły się m.in. Kia Venga, Kia Sportage, Opel Insignia oraz Skoda Octavia. Poza tym w pierwszej trójce można było znaleźć także Dacię Duster, Kię cee’d oraz Nissan Qashqai. Łącznie modele z kratką wygrywały w ośmiu miesiącach.

Próbę rywalizacji z „kratkami”, jak się okazało na zakończenie roku skuteczną, podjęły przede wszystkim dwa typowe auta dostawcze – Volkswagen Transporter oraz Mercedes Sprinter. Niemiecki dostawczak trzykrotnie wygrywał w zestawieniach miesięcznych, cztery razy był drugi, a raz trzeci. Na zakończeniu roku pozwoliło to Transporterowi wywalczyć pierwsze miejsce, a Sprinterowi trzecie. Trzecim przedstawicielem segmentu typowych pojazdów dostawczych w 2010 roku w czołowej dziesiątce był Fiat Ducato, który zajął ostatnią pozycję w ścisłej czołówce.

Wspomniane zmiany w przepisach spowodowały, że od początku 2011 roku zniknęły podatkowe korzyści z zakupu takich aut przed przedsiębiorców. Jednak tylko na dwa lata, co oznacza, że od 2013 roku ponownie w tej kategorii najprawdopodobniej przyjdzie nam pasjonować się rywalizacją „kratek” z typowymi pojazdami dostawczymi.

Źródło: Informacja prasowa

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Jacek

Brawo Dacia, dlaczego to Rumuni biją nas na łeb????
Dlaczego Żerań stoi i rdzewieje????
Politycy biedniejszej Rumuni są jednak sprawniejsi i bardziej pragmatyczni od naszych nieuków i nie mają mocarstwowego zacięcia jak nasze kulawe ratlerki.
I jeszcze jednego nie mają - bałwanowatej Solidarności i setek innych pasożytujących związków zawodowych ze swoimi skarlałymi i śmiesznymi kacykami.
Nie maja również idiotycznej ustawy związkowej, która warchołom związkowym wespół z nieodpowiedzialnymi, niekompetentnymi, niedouczonymi i zarozumiałymi niby politykami a właściwie amatorami likwidować duże i mniejsze zakłady przemysłowe jeden po drugim.
I jeszcze jedno..... ja będę wspierał mądrych Rumunów- już czwarty miesiąc czekam na Dustera.
Polakom pozostaje tylko upokorzenie i czekanie aż sami zmądrzeją i przestaną wybierać Kaczyńskich, Dorna,Cipińską,Pawlaka,Sawickiego,Fedakową jak również pozostałych orłów w piórach wron z PO i SLD. Wszyscy są jednakowo beznadziejni. Czas na nowe Partie.

Pokaż cały komentarz !
Polecane
Najnowsze
Popularne
MARKA 0,00% 0,60
2020-06-03 11:00:00

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 3,4% IV 2020
PKB rdr 1,9% I kw. 2020
Stopa bezrobocia 5,8% IV 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 285,01 zł IV 2020
Produkcja przemysłowa rdr -24,6% IV 2020

Znajdź profil