REKLAMA

Selbka z S&P: Polskie banki dobrze przygotowane na erę cyfrową

2021-05-06 16:10
publikacja
2021-05-06 16:10
Selbka z S&P: Polskie banki dobrze przygotowane na erę cyfrową
Selbka z S&P: Polskie banki dobrze przygotowane na erę cyfrową
fot. Mumemories / / Shutterstock

Największe banki w Polsce są technologicznie dobrze przygotowane na erę cyfrową i co charakterystyczne, w rozwijaniu tych rozwiązań współpracują także ze sobą. Elastyczność i szybkość reakcji banków pozwala im konkurować z przedstawicielami Big Tech - poinformował PAP Biznes Michał Selbka, dyrektor w S&P.

"Największe banki w Polsce są technologicznie dobrze przygotowane na erę cyfrową, starając się przewidywać obecne i przyszłe preferencje klientów. Pod tym względem polskie banki radzą sobie podobnie dobrze jak banki w Czechach, ale lepiej niż np. sektor na Słowenii czy na Węgrzech" - powiedział PAP Biznes Selbka, jeden z autorów opublikowanego w czwartek raportu „Tech Disruption In Retail Banking: CEE Banks Are On The Digital Fast Lane".

"Co istotne dla polskiego rynku, banki w rozwijaniu technologicznych rozwiązań współpracują także ze sobą, czego dobrym przykładem jest system Blik i przede wszystkim jego rosnąca popularność w Polsce. Jest to pewnego rodzaju fenomen wobec wielu innych krajów w Europie czy na świecie, pokazując również, że można lokalnie rywalizować z systemem kart płatniczych" - dodał.

Dyrektor ocenił, że inwestycje w digitalizację to proces nieunikniony, szczególnie istotny w Polsce, gdzie wyniki banków są pod dużą presją.

"Jest to szczególnie istotne w Polsce, ze względu na zyskowność sektora bankowego będącą z różnych względów pod dużo większą presją niż na przykład w Czechach, gdzie największe banki nadal osiągają kilkunastoprocentowe ROE" - powiedział Selbka.

"Jeżeli pozaoperacyjne koszty działania banków są wysokie, to głównym sposobem zahamowania spadku zyskowności jest właśnie zwiększanie operacyjnej wydajności, przez redukcje kosztów (np. zatrudnienia) i rozwój technologii, przy ograniczonych możliwościach zwiększania bankowych opłat czy prowizji" - powiedział Selbka.

Zdaniem dyrektora, cyfryzacja banków doprowadziła nie tylko do zwiększenia efektywności kosztowej, ale także umożliwia uzyskiwanie przez banki wyższych przychodów.

"Jest to też jeden z podstawowych elementów konkurencyjności i obrony racji bytu w sektorze w przyszłości. Nowe rozwiązania produktowe i szybsze procesy sprawiają, że bankowość staje się bardziej atrakcyjna dla klientów" - powiedział Selbka.

"Elastyczność i szybkość reakcji banków działających w Czechach oraz Polsce pozwala im bronić swoich pozycji rynkowych i konkurować z przedstawicielami Big Tech, a także nowych finansowych platform, takich jak N26 lub Revolut, skuteczniej niż robi to wiele innych banków funkcjonujących w krajach Europy Zachodniej" - dodał.

Dyrektor zauważył, że banki redukują sieć oddziałów i proces ten przyspiesza, także w bankach z dużym udziałem państwowym w akcjonariacie.

"Na razie nie zauważamy, by udział państwa w sektorze hamował proces zamykania oddziałów czy zwolnień pracowniczych – te banki również przeprowadzają takie procesy" - powiedział Selbka.

Jego zdaniem wskaźnik kosztów operacyjnych do dochodów polskich banków pozostaje na względnie dobrym poziomie.

"Pod względem efektywności kosztowej polskie banki są na trochę lepszym lub zbliżonym poziomie do średniej w Europie. Należy jednak pamiętać, że istnieją znaczne różnice pomiędzy np. Europą Południową, Niemcami czy Skandynawią – liderem efektywności w tym zakresie, więc średnia nie jest reprezentatywna" - powiedział Selbka.

Według analityków S&P, banki w regionie są dobrze przygotowane do przetrwania stresu związanego z pandemią od strony operacyjnej.

S&P Global Ratings w raporcie ocenił, że banki w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) radziły sobie dobrze w dostosowywaniu swoich modeli biznesowych do ery cyfrowej, a niektóre z nich cyfryzacją usług przewyższają wiele innych europejskich banków.

Obecnie banki w regionie oferują większość podstawowych usług bankowych online, co jest istotne przy różnego rodzaju ograniczeniach w czasie pandemii.

S&P ocenia, że banki w Europie Środkowo-Wschodniej nadal digitalizują i przekształcają swoje modele biznesowe. Analitycy spodziewają się, że w najbliższym czasie popyt na produkty w kanałach online znacząco wzrośnie, a same banki są na to już dość dobrze przygotowane.

Według S&P spóźnienie się z nowymi technologiami, powiązane ze zmianą preferencji klientów może zagrozić rentowności niektórych modeli biznesowych.

S&P ocenia, że pandemia dodatkowo zwiększyła popyt na produkty bankowe oferowane w kanałach cyfrowych, w szczególności za pośrednictwem telefonów komórkowych. Zdaniem autorów raportu, banki odnotowały w 2020 roku wzrost bankowości mobilnej wyrażonej w liczbie aktywnych użytkowników, sięgający nawet 50 proc.

Według S&P, czescy i polscy klienci detaliczni są obecnie bardziej wymagający cyfrowo niż na przykład na Węgrzech. (PAP Biznes)

seb/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Sprawdź jak zyskać z Kontem Jakie Chcę

Sprawdź jak zyskać z Kontem Jakie Chcę

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Cyfryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki