Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o e-fakturowaniu, która ma zmniejszyć zatory płatnicze

Sejm przyjął w piątek wszystkie senackie poprawki do ustawy o elektronicznym fakturowaniu, która zakłada zmniejszenie zatorów płatniczych i liczby błędnych oraz fałszywych faktur w obiegu. Poprawki mają charakter techniczno-redakcyjny.

Celem ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowalne lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym, autorstwa Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, jest rozwijanie tzw. gospodarki cyfrowej, ograniczenie używania "papieru", a także oszczędność czasu i pieniędzy dla przedsiębiorców i instytucji publicznych. Nowe rozwiązania mają umożliwić elektroniczne fakturowanie w zamówieniach publicznych.

Ustawa przewiduje, że dla przedsiębiorców i jednostek publicznych zostanie uruchomiona specjalna platforma do obiegu faktur ustrukturyzowanych, z której będzie można bezpłatnie korzystać przez stronę internetową. Efektem tego rozwiązania ma być wzrost stosowania elektronicznego fakturowania w zamówieniach publicznych.

Nowe rozwiązania wprowadzają dla wykonawców możliwość wystawiania i wysyłania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Natomiast dla zamawiającego - obowiązek odbioru od wykonawcy ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przesłanych za pośrednictwem platformy.

Nowe regulacje wynikają z przepisów UE i wpisują się w realizację rządowego programu od papierowej do cyfrowej Polski.

Zgodnie z unijną dyrektywą faktury elektroniczne dla zamówień publicznych będą miały odpowiedni format, co oznacza, że będzie to faktura ustrukturyzowana. Umożliwi to automatyczne przetwarzanie faktur przez systemy informatyczne, bez potrzeby uczestnictwa pracownika w tym procesie - w przeciwieństwie do faktur w formacie PDF czy papierowych, które wymagają ręcznego wprowadzania danych do systemu księgowego.

Według MPiT obowiązek e-fakturowania przełoży się na wzrost cyfryzacji sektora publicznego w Polsce i korzystnie wpłynie na rozwój systemu płatności bezgotówkowych.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od 18 kwietnia 2019 r. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ pś/ amac/

Źródło: PAP
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 3 dextreme

Zatory płatnicze nie są powodowane przez Administrację Publiczną lub przez dostarczanie FV w formie papierowej (nawet jeżeli Urząd ma termin płatności liczony od daty wpływu faktury papierowej). Administracja płaci na czas, a wliczając sposób liczenia terminu płatności, to kilka dni.
Najgorzej jest w biznesie prywatnym. Tu opóźnianie się jest na porządku dziennym. Tłumaczenie (zgubiliśmy FV, pani jakaś tam pojechała na urlop, prosimy o oświadczenie o rachunku bankowym) - to jest masakra i to powinno być rozwiązane.
Dodatkowo dochodzą czynniki branżowe - wydłużone terminy płatności 60-90 dni lub więcej.
Ustawa napisana pod to, żeby jakaś firma IT napisała soft. Niestety :(

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz