REKLAMA

Rzeszów: ponad 340 tys. zł kosztować będą trzy nowoczesne przystanki

2016-08-04 16:32
publikacja
2016-08-04 16:32

Ponad 340 tys. zł kosztować będzie budowa trzech nowoczesnych przystanków komunikacji miejskiej w Rzeszowie. Wiaty będą wyposażone m.in. w ogrzewane ławki oraz ogniwa fotowoltaiczne. W zimie będą one ogrzewać pasażerów, a latem będzie w nich działała klimatyzacja.

fot. Wojtek P. / / Materiały dla mediów

Jak powiedziała PAP dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie Anna Kowalska, w czwartek podpisana została umowa na wykonanie przystanków z firmą ML System.

W sumie za trzy przystanki zapłacimy 343 tys. zł. W ramach prac firma nie tylko wybuduje przystanki, ale również m.in. poprawi chodniki, przebuduje potrzebną infrastrukturę, przesunie kioski oraz zdemontuje stare wiaty autobusowe - dodała.

W przetargu ofertę złożyła jeszcze jedna firma, ale cena przez nią zaproponowana była wyższa.

Kowalska zaznaczyła, że przetarg dotyczył budowy dwóch nowoczesnych przystanków i jednej zwykłej wiaty. Jednak podczas negocjacji przed podpisaniem umowy, udało nam się przekonać firmę, żeby także trzeci przystanek był taki sam, jak pozostałe dwa - podkreśliła.

Dwa nowe przystanki postawione będą na Placu Wolności (w kierunku mostu Lwowskiego), trzeci stanie przy al. Lisa-Kuli (w pobliżu budynku prokuratury). Wiaty będą miały ponad 6 metrów długości i 1,8 szerokości. Mają zostać wykonane do końca października br.

Konstrukcja przystanków będzie stalowa i szklana, we wnętrzu będą znajdować się podświetlane rozkłady jazdy, podświetlona będzie też nazwa przystanku. Wiaty będą także wyposażone w czujniki zmierzchu.

Przystanki będą ogrzewane zimą - w ich wnętrzach będą się znajdować podgrzewane ławki, będą też miały podgrzewane szyby. Natomiast na ich dachach zamontowane będą panele fotowoltaiczne, przystanki wyposażone będą również w automatycznie włączające się nagrzewnice. Wiaty będą też miały klimatyzację.

Kowalska zaznaczyła, że system fotowoltaiczny, w który będą wyposażone trzy wiaty, pozwoli zaoszczędzić spore pieniądze.

W Rzeszowie dotychczas był jeden taki przystanek, oddany do użytku w listopadzie ub.r. przy ul. Lisa-Kuli. W podłożu, pod posadzką są specjalne maty elektryczne, które osuszają ziemię, dzięki czemu w czasie mrozów i deszczu nie jest ślisko. Ogrzewane są też ławeczki, a na suficie działają specjalne lampy ogrzewające (promienniki).

Przystanek jest też wyposażony w energooszczędne oświetlenie LED, a na jego dachu zamontowane są ogniwa fotowoltaiczne produkujące prąd z energii słonecznej. W zimie ogrzewanie w przystanku włącza się automatycznie, gdy temperatura na zewnątrz spadnie poniżej minus 2 stopni C. Natomiast w lecie lampy ogrzewające w suficie są wymieniane na klimatyzatory. W ten sposób przystanek chłodzi w czasie upałów. Koszt tego przystanku wyniósł 76 tys. zł.

Dyrektorka ZTM podkreśliła, że to rozwiązanie się sprawdziło. Doceniła je także KE, jej departament innowacji i zrównoważonej mobilności uhonorował ten projekt pierwszą nagrodą za zastosowanie innowacyjnych rozwiązań - powiedziała Kowalska.

Nagrodę przedstawiciele miasta odbiorą pod koniec września br. w Gdyni. (PAP)

huk/ son/

Źródło:PAP
Tematy
Kredyt gotówkowy bez porównania opłacalny.

Kredyt gotówkowy bez porównania opłacalny.

Teraz z kodem PROSTY masz 0% prowizji za udzielenie kredytu gotówkowego (RRSO 12,68%).

Komentarze (24)

dodaj komentarz
~Ehlo
W normalnym mieście inwestuje się w tabor, by pasażer nie stał długo na przystanku, optymalizuje jego wykorzystanie, dostosowuje rozkłady jazdy, a tu... siurpryza. Za 3 lata, gdy dofinansowanie projektu z UE wygaśnie, przystanki staną się przykładem utopionych publicznych pieniędzy a wcześniej pełnić będą nieoficjalną funkcję noclegowni W normalnym mieście inwestuje się w tabor, by pasażer nie stał długo na przystanku, optymalizuje jego wykorzystanie, dostosowuje rozkłady jazdy, a tu... siurpryza. Za 3 lata, gdy dofinansowanie projektu z UE wygaśnie, przystanki staną się przykładem utopionych publicznych pieniędzy a wcześniej pełnić będą nieoficjalną funkcję noclegowni dla bezdomnych, przy których stać będzie tłum pasażerów patrzących z odrazą na ten przybytek.
~Zainteresowany1
Czy saloniki VIP będą dostępne na wszystkich przystankach i dla każdego,czy też tylko dla tych z miejscami z przodu?Życzyłbym sobie również,aby już przy pięciominutowym opóżnieniu autobusu pasażerowie objęci zostali opieką psychologiczną stewardess.
~kurczepiórko
w dupach się poprzewracało od tego dobrobytu
~WD40
Ile??? Ponad 110 tys za jedną wiatę przeszkloną z ogrzewaniem i studzeniem??? Przecież za tyle to można dom w stanie surowym postawić...
~lel
te zachwyty pani urzędnik nad swoją przezornością i sprytem mają jedno i zawsze te samo źródło. Publiczny zleceniodawca ciagle nie wie co tak naprawdę chce, a nawet jak ma jakąś wizję, to ginie ona przy próbie sformułowania tego w umowie o wykonawstwie. Wynik - wygrywa zaprzyjaźniona i sprawdzona firma-koleś , która wyciągnie z kłopotów
~daf
partnerstwo publiczno - prywatne :p
~JJJ
Proponuje obciazyc kosztami przystanku jego uzytkownikow i pozwolic konsumentom wybrac z ktorego przystanku chca korzystac.
Odjazd z przystanku z bajerami 10zl
odjazd z zatoczki bez przystanku 3zl
~Jar
Przerost formy nad trescia za ktora zaplaca podatnicy. Nie napisali jak czesto to sie psuje i ile kosztuje godzina serwisanta. To jest nieproduktywny wydatek w dodatku dodajacy sie jako koszt staly do wydatkow publicznych (naszych podatkow)
~niepelnosprawny_org
po co tyle kasy i emocji z tym zwiazanych, mozna o połowę taniej (przynajmniej) ....

Powiązane: Samorządy i regiony

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki