Największym wzrostem sprzedaży ubezpieczeń majątkowych przez pierwsze trzy miesiące tego roku może pochwalić się działające dopiero od niespełna trzech lat Moje Towarzystwo Ubezpieczeniowe, które należy do grupy Ergo Hestia. Wobec I kwartału minionego roku firma zwiększyła przypis składki brutto prawie dwunastokrotnie, do 2,47 mln zł. Spółka sprzedaje wyłącznie niedrogie polisy komunikacyjne i mieszkaniowe dla indywidualnych klientów. Wiceliderem pod względem zwiększenia dochodów ze składek okazało się nieco dłużej działające w naszym kraju towarzystwo Cardif-Assurances Risques Divers z ponad siedmiokrotnym wzrostem, który dał mu o 7,48 mln zł więcej niż w ciągu I kwartału ub. r. Ponad pięć razy większe dochody ze składek osiągnęło Signal Iduna TU. Niespodzianką okazały się wyniki sprzedażowe TUW Florian. Przypis składki tego towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, którego właścicielami i klientami są głównie ochotnicze straże pożarne, był przez pierwsze trzy miesiące br. cztery i półkrotnie większy od rezultatu z tego samego okresu 2003 r. Najbardziej rosła więc sprzedaż w małych towarzystwach. Jedynym większym ubezpieczycielem majątkowym, jaki uzyskał znaczące zwiększenie sprzedaży, jest Generali TU. Włoska spółka zebrała trzy i półkrotnie więcej składki brutto, czyli o 45,62 mln zł, niż w I kwartale zeszłego roku. - Wzrost uzyskany został głównie dzięki dynamicznej sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych i korporacyjnych. Było to możliwe dzięki wprowadzeniu na rynek nowych produktów i przemodelowaniu taryfy komunikacyjnych ubezpieczeń OC. Równie istotny wpływ miało pozyskiwanie i rozbudowa nowych kanałów dystrybucji, głównie lokalnych multiagencji i dalszy rozwój międzynarodowych programów ubezpieczeń dużych przedsiębiorstw - mówi Jarosław Mastalerz, członek zarządu Generali TU.
Strefę spadku wartości sprzedaży w okresie od marca do stycznia br. otwiera TUiR Partner. Jednak jest to specyficzny przypadek towarzystwa, które zawiesiło działalność i w oczekiwaniu na nowego właściciela nie tylko nie zbiera składek, lecz nadal wypłaca odszkodowania. Spośród firm działających na rynku najbardziej - bo prawie o połowę, czyli o 11,69 mln zł - zmniejszyła się sprzedaż Agropolisy. Ale ten spadek dochodów ze składek jest obecnie problemem Warty, która po zakończeniu I kwartału (w końcu kwietnia) przejęła portfel Agropolisy. O ponad 1/5 spadły dochody ze sprzedaży w Inter Polska TU. W Gerling Polska TU przypis składki obniżył się o ponad 9% i towarzystwo zebrało o 3,61 mln zł mniej w porównaniu z I kwartałem 2003 r. Nieszczęściem okazał się początek roku dla TUiR Warta. Wprawdzie towarzystwo straciło tylko 6% składki brutto uzyskanej w tym samym okresie minionego roku, ale dla wicelidera rynku oznacza to niższe dochody ze sprzedaży o 32,76 mln zł. PZU zanotowało mniejszy niż Warta spadek pozyskanych składek - o nieco ponad 3%, lecz było to aż o 72,33 mln zł mniej niż od stycznia do marca ub. r. Ubytek w ogólnym przypisie składki, to skutek zmniejszenia wartości sprzedaży polis komunikacyjnych, gdyż w ub. r. PZU obniżył ceny ubezpieczeń OC, a równocześnie jeszcze na początku tego roku sprowadzano do Polski mniej używanych aut. Zarząd PZU planuje, że w całym 2004 r. sprzedaż wszystkich ubezpieczeń majątkowych spadnie tylko o 0,9%. Lepiej wiodło się w pierwszych trzech miesiącach roku pozostałym z największych towarzystw majątkowych. Przypis składki brutto TU Allianz Polska w I kwartale br. zwiększył się o 37,62 mln zł, do 250 mln zł, i był wyższy o 17,7% niż przed rokiem. Wzrost sprzedaży firma zawdzięcza głównie wyższym o 30 mln zł przychodom z polis komunikacyjnych sprzedawanych głównie przez sieci dealerskie. - Ma to związek ze wzmożonymi zakupami nowych samochodów przed wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej - wyjaśnia Michael Mueller, wiceprezes do spraw finansów grupy Allianz Polska. Sprzedaż w Ergo Hestii zmniejszyła się, ale tylko o 1,5%, czyli o 3,72 mln zł. Wśród największych towarzystw na rynku rekordzistą okazało się HDI Samopomoc, której przypis składki skoczył o ponad 30%, zwiększając się o 28,29 mln zł.
Najbardziej zwiększał się udział średnich towarzystw w rynku ubezpieczeń majątkowych. Największy sukces pod tym względem osiągnęła Compensa, której udział w tym rynku wzrósł wobec I kwartału ub. r. o 1,3 pkt proc. Compensa zebrała 90,3 mln zł, czyli o 62% więcej niż rok wcześniej. Najszybciej rosła sprzedaż ubezpieczeń majątkowych. - Tak dynamiczny wzrost sprzedaży udało nam się osiągnąć dzięki nowoczesnym produktom, podniesieniu poziomu serwisu oraz efektywnym strukturom sprzedaży - powiedział Franz Fuchs, prezes zarządu spółek grupy Compensa. Kolejno po niej zwiększyły udział w rynku majątkowym Generali - o 1,1 pkt proc., Allianz Polska - o 0,7 pkt proc., HDI Samopomoc - o 0,6 pkt proc. i PTU (dawne Daewoo TU) - o 0,5 pkt proc.
Utrata rynku ubezpieczeń majątkowych była problemem głównie dla dużych towarzystw. Najbardziej traciło rynek PZU, którego udział spadł o 3,5 pkt proc., do 53,4%. Warta straciła 1,2 pkt proc., zmniejszając swą obecność na rynku do 11,9%. Strata Gerling Polska wyniosła 0,1 pkt proc. Marcin Sitek






















































