REKLAMA

Rynek ubezpieczeń majątkowych: Mniej dla Warty i PZU

2004-07-16 06:57
publikacja
2004-07-16 06:57
Wyniki sprzedaży ubezpieczeń majątkowych w pierwszym kwartale przyniosły duże zaskoczenie. Znacznie spadły dochody ze składek i udział w rynku dwóch jego liderów: PZU i Warty. To skutek wprowadzonej w zeszłym roku obniżki cen polis komunikacyjnych. Pierwszy kwartał wygrało w sprzedaży kilka małych towarzystw i średnie Generali.

Największym wzrostem sprzedaży ubezpieczeń majątkowych przez pierwsze trzy miesiące tego roku może pochwalić się działające dopiero od niespełna trzech lat Moje Towarzystwo Ubezpieczeniowe, które należy do grupy Ergo Hestia. Wobec I kwartału minionego roku firma zwiększyła przypis składki brutto prawie dwunastokrotnie, do 2,47 mln zł. Spółka sprzedaje wyłącznie niedrogie polisy komunikacyjne i mieszkaniowe dla indywidualnych klientów. Wiceliderem pod względem zwiększenia dochodów ze składek okazało się nieco dłużej działające w naszym kraju towarzystwo Cardif-Assurances Risques Divers z ponad siedmiokrotnym wzrostem, który dał mu o 7,48 mln zł więcej niż w ciągu I kwartału ub. r. Ponad pięć razy większe dochody ze składek osiągnęło Signal Iduna TU. Niespodzianką okazały się wyniki sprzedażowe TUW Florian. Przypis składki tego towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, którego właścicielami i klientami są głównie ochotnicze straże pożarne, był przez pierwsze trzy miesiące br. cztery i półkrotnie większy od rezultatu z tego samego okresu 2003 r. Najbardziej rosła więc sprzedaż w małych towarzystwach. Jedynym większym ubezpieczycielem majątkowym, jaki uzyskał znaczące zwiększenie sprzedaży, jest Generali TU. Włoska spółka zebrała trzy i półkrotnie więcej składki brutto, czyli o 45,62 mln zł, niż w I kwartale zeszłego roku. - Wzrost uzyskany został głównie dzięki dynamicznej sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych i korporacyjnych. Było to możliwe dzięki wprowadzeniu na rynek nowych produktów i przemodelowaniu taryfy komunikacyjnych ubezpieczeń OC. Równie istotny wpływ miało pozyskiwanie i rozbudowa nowych kanałów dystrybucji, głównie lokalnych multiagencji i dalszy rozwój międzynarodowych programów ubezpieczeń dużych przedsiębiorstw - mówi Jarosław Mastalerz, członek zarządu Generali TU.
Strefę spadku wartości sprzedaży w okresie od marca do stycznia br. otwiera TUiR Partner. Jednak jest to specyficzny przypadek towarzystwa, które zawiesiło działalność i w oczekiwaniu na nowego właściciela nie tylko nie zbiera składek, lecz nadal wypłaca odszkodowania. Spośród firm działających na rynku najbardziej - bo prawie o połowę, czyli o 11,69 mln zł - zmniejszyła się sprzedaż Agropolisy. Ale ten spadek dochodów ze składek jest obecnie problemem Warty, która po zakończeniu I kwartału (w końcu kwietnia) przejęła portfel Agropolisy. O ponad 1/5 spadły dochody ze sprzedaży w Inter Polska TU. W Gerling Polska TU przypis składki obniżył się o ponad 9% i towarzystwo zebrało o 3,61 mln zł mniej w porównaniu z I kwartałem 2003 r. Nieszczęściem okazał się początek roku dla TUiR Warta. Wprawdzie towarzystwo straciło tylko 6% składki brutto uzyskanej w tym samym okresie minionego roku, ale dla wicelidera rynku oznacza to niższe dochody ze sprzedaży o 32,76 mln zł. PZU zanotowało mniejszy niż Warta spadek pozyskanych składek - o nieco ponad 3%, lecz było to aż o 72,33 mln zł mniej niż od stycznia do marca ub. r. Ubytek w ogólnym przypisie składki, to skutek zmniejszenia wartości sprzedaży polis komunikacyjnych, gdyż w ub. r. PZU obniżył ceny ubezpieczeń OC, a równocześnie jeszcze na początku tego roku sprowadzano do Polski mniej używanych aut. Zarząd PZU planuje, że w całym 2004 r. sprzedaż wszystkich ubezpieczeń majątkowych spadnie tylko o 0,9%. Lepiej wiodło się w pierwszych trzech miesiącach roku pozostałym z największych towarzystw majątkowych. Przypis składki brutto TU Allianz Polska w I kwartale br. zwiększył się o 37,62 mln zł, do 250 mln zł, i był wyższy o 17,7% niż przed rokiem. Wzrost sprzedaży firma zawdzięcza głównie wyższym o 30 mln zł przychodom z polis komunikacyjnych sprzedawanych głównie przez sieci dealerskie. - Ma to związek ze wzmożonymi zakupami nowych samochodów przed wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej - wyjaśnia Michael Mueller, wiceprezes do spraw finansów grupy Allianz Polska. Sprzedaż w Ergo Hestii zmniejszyła się, ale tylko o 1,5%, czyli o 3,72 mln zł. Wśród największych towarzystw na rynku rekordzistą okazało się HDI Samopomoc, której przypis składki skoczył o ponad 30%, zwiększając się o 28,29 mln zł.
Najbardziej zwiększał się udział średnich towarzystw w rynku ubezpieczeń majątkowych. Największy sukces pod tym względem osiągnęła Compensa, której udział w tym rynku wzrósł wobec I kwartału ub. r. o 1,3 pkt proc. Compensa zebrała 90,3 mln zł, czyli o 62% więcej niż rok wcześniej. Najszybciej rosła sprzedaż ubezpieczeń majątkowych. - Tak dynamiczny wzrost sprzedaży udało nam się osiągnąć dzięki nowoczesnym produktom, podniesieniu poziomu serwisu oraz efektywnym strukturom sprzedaży - powiedział Franz Fuchs, prezes zarządu spółek grupy Compensa. Kolejno po niej zwiększyły udział w rynku majątkowym Generali - o 1,1 pkt proc., Allianz Polska - o 0,7 pkt proc., HDI Samopomoc - o 0,6 pkt proc. i PTU (dawne Daewoo TU) - o 0,5 pkt proc.
Utrata rynku ubezpieczeń majątkowych była problemem głównie dla dużych towarzystw. Najbardziej traciło rynek PZU, którego udział spadł o 3,5 pkt proc., do 53,4%. Warta straciła 1,2 pkt proc., zmniejszając swą obecność na rynku do 11,9%. Strata Gerling Polska wyniosła 0,1 pkt proc. Marcin Sitek
Źródło:
Tematy

Otwórz Konto Firmowe Godne Polecenia i zyskaj nawet 1600 zł premii!

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki