Rosyjskie samoloty Rusłan przestaną przewozić ładunki NATO

Rosyjska firma Wołga-Dniepr poinformowała zachodnich partnerów, że od 2019 roku przestanie świadczyć dla NATO usługi transportowe i nie będzie oferować państwom Sojuszu swoich samolotów transportowych An-124-100 Rusłan.

(Reuters)

Wołga-Dniepr nie będzie przedłużać w szczególności kontraktu ze stroną francuską na 2019 rok - podał we wtorek dziennik "Kommiersant". Wcześniej media francuskie poinformowały, że 12 kwietnia zawiadomienie strony rosyjskiej o przerwaniu współpracy otrzymał zarząd programu SALIS (Strategic Airlift Interim Solutions).

Źródło "Kommiersanta" w branży lotniczej powiedziało, że przyczyną decyzji firmy Wołga-Dniepr o rezygnacji ze współpracy z resortami obrony krajów NATO są sankcje wobec Rosji ogłaszane przez Zachód.

Od 2006 roku w ramach programu SALIS spółka tworzona przez ukraińskie Linie Lotnicze Antonowa i rosyjską Wołga-Dniepr świadczyły usługi transportu ładunków nietypowych i wielkogabarytowych. Oferowała 17 ciężkich samolotów transportowych Rusłan o ładowności 120 ton. Z usług tych korzystało blisko 20 krajów członkowskich NATO i Unii Europejskiej. W 2016 roku ukraińska firma zerwała współpracę z Wołga-Dniepr.

W latach 2017-18 dziesięć krajów NATO (w tym Niemcy i Polska) podpisało dwa kontrakty: i ze stroną ukraińską, i ze stroną rosyjską. Umowy te wygasają 31 grudnia 2018 roku. Największym usługobiorcą w programie SALIS były siły zbrojne Niemiec, które w 2017 roku zarezerwowały 1080 godzin przelotowych, a w 2018 - 980 godzin. Na drugim miejscu pod względem tych zamówień była armia francuska.

Z Moskwy Anna Wróbel

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
7 10 antek10

Sami sobie zrobili sankcje. Teraz za karę przestaną jeść bo nie bedą mieli za co.

! Odpowiedz
31 20 ajwaj

Dla porównania co NATO ma w zamian:
A400 M niby taki sam (z daleka) ALE:
RUSLAN zasieg 4 500 km, A 400 M = 3 700 km
Ruslan 120 Tonn, A 400 M = 37 Tonn
Rozmiary ladowni, dl., szerokosc daja Ruslanowi mozliwosci dla towaru, którego nie wezmie A 400 M (Airbus)

! Odpowiedz
44 22 ajwaj

Niemieckie "NATO" zamówilo póki co sprzet w postaci mundurów dla zolnierek w ciazy i chwali sie nowymi genderami w armii. Reszta sprzetu gotowosc bojowa 20-40 %, a niektóre np. U-Booty sie popsuly i nie ma. Ostatni wzial sie i zderzyl ze skala w fiordzie Norwegii, która zbyt nagle pojawila sie na kursie :)
Taki RUSLAN to cós pieknego, 120 ton to kilka TIRów na raz i to wysoko dosyc

Przyjdzie NATO wozic np. na taczkach, "jak Kuba Bogu - tak Bóg Kubie"

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
41 16 open_mind

No to jest koniec, NATO będzie musiało skorzystać z pomocy wojska im to wytłumaczyć.

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl