Raport: Franczyza - sposób na rozwój firmy

Rok 2003 był korzystny dla franczyzodawców. Wszystko wskazuje na to, że ten będzie jeszcze lepszy. W zeszłym roku powstało w Polsce ok. 40 sieci (Źródło: PROFIT system Raport o franchisingu 2003/2004, www.franchising.info.pl). Obecnie mamy już ponad 170 systemów franczyzowych. Ponad 60% z nich to systemy polskie, które wypracowują ok. 75 proc. przychodów całego rynku. Ta charakterystyka zbliża nas coraz bardziej do standardów zachodnich, gdzie franczyza (ang. franchising) jest uznanym sposobem prowadzenia działalności gospodarczej. W tej chwili w Polsce funkcjonuje ponad 11 tys. punktów franchisingowych. Większość systemów to systemy handlowe (artykuły spożywcze – np. Groszek, odzież – Big Star, Troll, 4YOU, Deep, obuwie – Ambra, Athlete’s Foot), usługi zajmują dalsze pozycje (gastronomia – McDonalds, Mr Hamburger, finanse – Agencja Finansowa Grosik, Punkt Finansowy Mieszko, kosmetyka, fryzjerstwo – Jean Louis David, turystyka, edukacja). Systemy produkcyjne to margines rynku franczyzy.

Głównymi barierami rozwoju franczyzy jest ciągle niewielki stopień rozpowszechnienia informacji na jej temat wśród przedsiębiorców oraz niechęć inwestorów i banków do finansowania przedsiębiorstw franchisingowych, mimo, że otwarcie firmy w ramach sieci jest dużo bezpieczniejsze od działania na własną rękę. Tylko 5% franczyzobiorców zmuszonych jest do zamknięcia firmy w ciągu pierwszych pięciu lat działania. Poza tym otwarcie placówki w ramach sieci to sprawdzony biznes z niewielkim stopniem ryzyka bankructwa. Mimo to nie ma chętnych na pożyczanie pieniędzy przyszłym franczyzobiorcom. Sami nie dysponują oni wystarczającym kapitałem.

Więcej w raporcie: Franczyza - sposób na rozwój firmy
Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Madzia

Franczyza jest dobrym rozwiązaniem dla pośredników kredytowych, którzy wiele stracili po kryzysie finansowym. Nie oszukujmy się, ciężko jest na rynku przetrwać jako marka no name, a wypracowanie zaufania do własnego brandu jest zadaniem trudnym. Więcej na temat możliwości dla pośredników finansowych można znaleźć w artykule: https://franczyzabanku.pl/newsroom/wlasny-biznes/franczyza-bankowa-przyszloscia-dla-nieznanych-biur-kredytowych

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne