Ranking aplikacji bankowych Bankier.pl - marzec 2015

Bankowość mobilna powoli wyprzedza systemy internetowe pod względem funkcjonalności. W dobie wszechobecnych smartfonów klienci banków coraz chętniej sięgają po aplikacje bankowe, by mieć dostęp do swoich pieniędzy z niemal każdego miejsca.  Z racji rosnącej popularności tego kanału bankowego, redakcja Bankier.pl przygotowała ranking bankowych aplikacji mobilnych.

Bankowe aplikacje mobilne nieustannie się zmieniają. Kiedyś ich podstawowymi funkcjami było sprawdzanie salda konta oraz dokonywanie przelewów, dziś można nimi zarządzać głosowo i wyszukać dzięki nim najbliższe placówki czy bankomaty. Klienci mobilni zyskują także podobnie jak internetowi, dostęp do dedykowanych i atrakcyjniejszych produktów bankowych. Sprawdziliśmy bankowe aplikacje pod kątem ich funkcjonalności i dostępności dla klienta.

Coraz chętniej korzystamy z bankowych aplikacji na smartfony
Coraz chętniej korzystamy z bankowych aplikacji na smartfony (GooglePlay/Bank Pekao S.A.)

W ocenie rankingowej braliśmy pod uwagę zakres możliwości, jakie banki oddają w ręce klientów. Oprogramowanie ocenialiśmy ze względu na jego dostępność na platformy systemowe obecne na rynku, umożliwienie klientowi płatności w sklepie oraz wypłaty z bankomatów. Dodatkowe punkty banki mogły zyskać także za dodatkowe systemy zabezpieczenia dostępu do aplikacji oraz przygotowanie dla nich dedykowanej oferty produktowej.

Punktacja:

  • Za możliwość dokonywania płatności w sklepie – 1 pkt

  • Za możliwość wypłaty gotówki z bankomatu? – 1 pkt

  • Liczba dostępnych sposobów logowania do aplikacji – 0,5 pkt za każdy kolejny system logowania ponad podstawowy

  • Dostęp do oferty produktowej banku za pośrednictwem aplikacji mobilnej – 0,7 pkt

  • Dostęp do programu rabatowego za pośrednictwem aplikacji mobilnej – 0,3 pkt

  • Oferta produktów bankowych tylko dla użytkowników aplikacji mobilnej – 0,5 pkt

  • Dostępność na różne platformy systemowe – Windows Phone, Android, iOS po 1 pkt oraz po 0,5 pkt za każdy kolejny

Nie przyznawaliśmy bankom dodatkowych punktów za lokalizator bankomatów i oddziałów oraz listy zdefiniowanych odbiorców, ponieważ te funkcje dostępne są w każdej z aplikacji objętej badaniem.



Aplikacja Banku Pekao na czele

Zwycięzcą zestawienia okazał się Bank Pekao dzięki najwyższej sumie punktów – 7,5 pkt. Niewiele mniej uzyskały aplikacje ING Banku Śląskiego, PKO BP oraz BZ WBK, które uplasowały się na drugiej pozycji. Podium zamyka Bank Millennium z łączną oceną na poziomie 6,7 pkt.

Zwycięska aplikacja umożliwia jej użytkownikom płatności w sklepach i wypłaty z bankomatów bez konieczności posiadania karty płatniczej, dzięki systemowi NFC HCE oraz aplikacji PeoPay - konkurencja natomiast korzysta ze standardu BLIK (dostęp do tego rozwiązania posiadają klienci PKO BP, ING Banku Śląskiego, Alior Banku, Banku BZ WBK, mBanku, Orange Finanse oraz Banku Millennium). Mobilni klienci mogą także z poziomu aplikacji składać dyspozycje na nowe produkty finansowe, sprawdzić aktualne promocje w bankowym programie rabatowym oraz otworzyć lokatę z atrakcyjniejszym od standardowego oprocentowaniem.

Ranking aplikacji mobilnych

Lp.

Bank

Płatności w sklepach

Wypłata z bankomatu

Liczba sposobów logowania

Dostęp do oferty produktowej

Program rabatowy

Atrakcyjne

produkty

Suma punktów

1.

Bank Pekao

tak

tak

1

tak

tak

tak

7,5

2.


ING Bank Śląski

tak

tak

3

tak

nie

nie

7,2

PKO BP

tak

tak

1

tak

nie

tak

7,2

BZ WBK

tak

tak

3

tak

nie

tak

7,2

3.

Bank Millennium

tak

tak

1

tak

nie

tak

6,7

4.

Alior Bank

tak

tak

2

tak

tak

nie

6,5

5.

mBank

tak

tak

1

tak

tak

nie

6

Orange Finanse

tak

tak

1

tak

tak

nie

6

6.

Eurobank

tak

nie

2

tak

nie

tak

5,7

GetinBank

tak

nie

2

tak

nie

tak

5,7

7.

T-Mobile

Usługi Bankowe

tak

nie

2

tak

tak

nie

5,5

8.

Plus Bank

nie

nie

2

tak

tak

tak

5

9.

Bank BPH

tak

nie

2

tak

nie

nie

4,2

Raiffeisen Polbank

nie

nie

1

tak

nie

tak

4,2

10.

Bank SMART

nie

nie

3

tak

nie

nie

3,7

11.

BNP Paribas

nie

nie

2

tak

nie

nie

3,2

Meritum Bank

nie

nie

1

tak

nie

tak

3,2

12.

Citi Handlowy

nie

nie

1

nie

nie

nie

2,5

Źródło: Bankier.pl na podstawie informacji zebranych w bankach

Aplikacje, które znalazły się w drugiej części tabeli niekoniecznie muszą odznaczać się niższą jakością. W zestawieniu przydzielaliśmy punkty za funkcje, które są przydatne dla aktywnego użytkownika aplikacji oraz dostępność na różne platformy. To, że któraś z nich straciła punkty za brak wsparcia dla systemów innych niż Android czy iOS, nie warunkuje tego, że jest to aplikacja zła. Banki obecnie starają się możliwie najlepiej upiększyć i wyposażyć swoje aplikacje, by zadowolić nawet najbardziej wymagających klientów.

Należy także pamiętać, że brak dostępności programów rabatowych i podobnych usług często nie wynika z niedopracowania aplikacji, ale charakterystyki oferty bankowej i grupy docelowej - nie ma co oczekiwać takich funkcjonalności w bankach, które określane są mianem dyskontów finansowych. Gorzej, jeśli bank kreuje się na taki, który zapewnia najlepszą obsługę (we wcale nie najniższej cenie), a jednak zapomina o rozwoju kanału mobilnego.

Aplikacje nie dla każdego

Bank Pekao i PKO BP zaprezentowały aplikacje o największym zasięgu pod względem wspieranych urządzeń. W obu przypadkach banki nie zapominają o użytkownikach starszych telefonów opartych na systemie Symbian oraz tych uruchamiających aplikacje w środowisku Java. Mają do niej dostęp także zwolennicy telefonów BlackBerry, o których w większości przypadków banki zapominały.

Dostępność aplikacji na platformach systemowych

Lp.

Bank

Platformy

1.

Bank Pekao

Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry, Symbian

2.

ING Bank Śląski

Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry

3.

PKO BP

Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry, Java (w tym Symbian)

4.

BZ WBK

Android, iOS, Windows Phone

5.

Bank Millennium

Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry

6.

Alior Bank

Android, iOS, Windows Phone

7.

mBank

Android, iOS, Windows Phone

8.

Orange Finanse

Android, iOS, Windows Phone

9.

Eurobank

Android, iOS, Windows Phone

10.

GetinBank

Android, iOS, Windows Phone

11.

T-Mobile Usługi Bankowe

Android, iOS, Windows Phone

12.

Plus Bank

Android, iOS, Windows Phone

13.

BPH

Android, iOS

14.

Raiffeisen Polbank

Android, iOS, Windows Phone

15.

Bank SMART

Android, iOS

16.

BNP Paribas

Android, iOS

17.

Meritum Bank

Android, iOS

18.

Citi Handlowy

Android, iOS, BlackBerry

Źródło: Bankier.pl na podstawie informacji zebranych w bankach

Mimo rosnącej popularności telefonów opartych na systemie Windows Phone, kilka banków nie uruchomiło jeszcze aplikacji na tę platformę. Są to: Bank BPH, Bank SMART, BNP Paribas oraz Meritum Bank.

Bankowość mobilna lepsza od internetowej?

Aplikacje mobilne otwierają przed bankami zupełnie nowe możliwości w kreacji systemów transakcyjnych. O ile nie każdy komputer domowy posiada kamerę czy odbiornik GPS, w telefonach stało się to standardem. Z racji takich rozwiązań klienci mogą szybciej wypełnić zlecenie przelewu - dzięki zeskanowaniu kodu QR lub gotowego blankietu - a będąc w nowym miejscu, mogą bez przeszkód zlokalizować najbliższą placówkę lub bankomat.

Wprowadzony niedawno system BLIK w ramach Polskiego Standardu Płatności pozwolił na dodatkowe rozszerzenie funkcjonalności aplikacji bankowych. Klienci, którzy zapomną portfela, a będą mieli w kieszeni smartfon, mogą bez przeszkód wypłacić pieniądze z bankomatu lub zapłacić w sklepie za zakupy. Podsumowując, bankowość mobilna staje się rozwiązaniem znacznie wygodniejszym niż bankowość internetowa, a banki, idąc z duchem czasu, usprawniają swoje aplikacje na tyle, na ile pozwalają im aktualne zdobycze technologii.

Mateusz Gawin

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 4 ~Saba

fajnie, że jest tu porównana tez aplikacja Orange Finanse. według mnie jest ona lepsza od apki BZ WBK, czy ING, bo daje dostęp do programu rabatowego. Dla mnie jest to fajne rozwiązanie, bo kiedy jestem blisko promocji, dostaję powiadomienie ;)

! Odpowiedz
0 2 ~zaklinaczdeszczu

mbank daje coś podobnego, ale teraz konto bedzie dodatkowo platne, czyli orange finanse wychodzi na swoje . ;)

! Odpowiedz
1 0 ~oskar

Aplikacje mobilne Getinu ocenione na 5,7. To dobra pozycja.Pamiętamy, że musimy ustalić również kod PIN, który będzie zabezpieczał transakcje.

! Odpowiedz
1 8 ~amr

Ja rozumiem że bankier.pl to portal o finansach a nie o IT ale brak informacji o bezpieczeństwie aplikacji mobilnych to albo brak wiedzy albo ignorancja. Powinna się pojawić tu informacja że ŻADNA z tych aplikacji nie jest bezpieczna. Absolutnie żadna. Obecna popularność andrioda/ios/wp, połączona z niewiedzą użytkowników doprawiona oszczędnością banków na rozwoju oprogramowania daje cudowne pole do kradzieży danych/pieniędzy.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 4 ~Bulgothek

A co jest bezpieczne?

! Odpowiedz
0 12 ~abradab odpowiada ~Bulgothek

Kolej transsyberyjska.

! Odpowiedz
0 4 ~lukas

Aplikacja Raiffeisen NIE TAKA BEZPIECZNA.

Mam zainstalowana aplikacje na swoim telefonie. Aby aplikacja byla aktywna ustalilem haslo.i kod pin do uwierzytelnienia przelewow pow.1000zl. Ku mojemu zdziwieniu te hasla sa stale (nie sa zmienne), nie bylo by w tym nic watpliwego, gdyby mozna bylo powiazac -sparowac aplikacje mobilna z danym urzadzeniem (tak jest np w mBanku i Alior). Tu nie mozna parowac Co w zwiazku z powyzszym zwieksza ryzyko dostepu osob trzecich to finansow. W Banku np. BPH jest stale haslo logowania podobnie jak w Raiffeisen i brak parowania aplikacji mobilnej z danym smartfonem ale za to do autoryzacji jest przysylane losowe haslo.

W Raiffeisennie dosc, ze haslo do autoryzacji jest stale, to na dodatek tylko dla transakcji pow.1000zl i co najgorsza nie ma mozliwosci sparowania z konkretnym urzadzeniem. Zatem kazdy moze sobie zainstalowac taka aplikacje, a hasla.jesli.sa.stale -latwo je zlamac.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~annamaria

Mozna. Chyba jestes słabym użytkownikiem kolego.

! Odpowiedz
3 1 ~zizi

używam bankowości mobilnej getin mobile i bardzo sobie chwalę. lubię mieć pod ręką narzędzia wygodne i szybkie.teraz płacenie telefonem nie stanowi problemu.

! Odpowiedz
6 4 ~itsecurity

w tej tabelce brakuje jeszcze kolumny do ilu procent danych w telefonie aplikacja danego baneku chce mieć dostęp. i powiem tyle: zdroworozsądkowi użytkownicy nie zainstalują aplikacji, która chce mieć dostęp prawie do wszystkich funkcji w telefonie.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne