Ranking aplikacji bankowości mobilnej – październik 2017

analityk Bankier.pl

Aplikacje bankowości mobilnej to dziś rozbudowane narzędzia ułatwiające zarządzanie domowym budżetem z każdego miejsca i o każdej porze. Korzysta z nich, jak podaje PRNews.pl, 4,8 mln klientów polskich banków. Sprawdziliśmy, które banki dają swoim użytkownikom najbardziej rozbudowane możliwości przydatne w szybkim dostępie do pieniędzy i kontrolowaniu finansów.

Bankowość mobilna ma już za sobą kilka lat intensywnej ewolucji. Banki szybko dostrzegły, że nie wszystkie funkcje dostępne w bankowości internetowej są równie ważne dla użytkowników, którzy chcą „w biegu” zarządzać finansami. Podstawowy kanon funkcji jest oczywiście taki sam – możliwość sprawdzenia sald rachunków, ich historii, zlecania przelewów. Z czasem jednak coraz ważniejsze stały się unikalne funkcje m-bankowości, w tym płatności, szybki podgląd kont i informowanie w czasie rzeczywistym o najważniejszych zdarzeniach.

Sprawdziliśmy funkcje dostępne w bankowych aplikacjach mobilnych
Sprawdziliśmy funkcje dostępne w bankowych aplikacjach mobilnych (YAY Foto)

W przeglądzie funkcji aplikacji mobilnych położyliśmy szczególny nacisk na możliwości, które okazują się ważne tam, gdzie smartfon jest jedynym dostępnym kanałem dostępu do banku. Banki wypełniły ankiety, w których zawarliśmy pytania dotyczące 49 opcji pogrupowanych w kilka bloków:

  • dostępność na różnych systemach operacyjnych;
  • wybór metod logowania;
  • funkcje aplikacji dostępne przed zalogowaniem;
  • obsługę dodatkowych rachunków (walutowych, oszczędnościowych, lokat terminowych);
  • powiadomienia push;
  • zarządzanie kartami płatniczymi do konta osobistego;
  • płatności;
  • usługi dodatkowe;
  • kontakt z bankiem.

Ranking bankowych aplikacji mobilnych

Lp.

Bank

Łączna liczba punktów

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1.

Bank Zachodni WBK

41,5

3

3,5

4

3

5

6

7

6

4

2.

T-Mobile Usługi Bankowe

37,75

2,25

6

6

3

5

5

5

2,5

3

3.

ING Bank Śląski

34,75

2,75

3

4

3

4

6

4

4,5

3,5

4.

Bank Millennium

31,75

2,75

2

3

3

3

5

6

5

2

5.

mBank i Orange Finanse

30

3

2

3

3

4

3

5

4

3

6.

Getin Bank

28,5

3

3

4

3

2

5

5

1,5

2

7.

PKO Bank Polski

26,75

2,75

2

4

3

1

3,5

6

3,5

1

8.

Alior Bank

24

2,5

1,5

6,5

2

0

2

5,5

3

1

9.

Eurobank

22,5

2,5

2

5

2

3

3

3

1

1

10.

Citi Handlowy

19,5

2

2

5

3

3

1

1

1,5

1

11.

PlusBank

18,5

1,5

1

1

3

5

2

1

1

3

12.

Raiffeisen Polbank

17,75

2,25

1

2

3

0

4,5

1

2

2

13.

Credit Agricole

13,5

2,5

1

1

2,5

1

0

1

2

2,5

14.

Bank BPS

12

2

2

1

2,5

1

3

0

0

0,5

1 – dostępność na różnych systemach operacyjnych i dodatkowe kwestie techniczne (aktywacja, wykorzystanie Touch 3D, funkcjonalność na urządzeniach z przełamanymi zabezpieczeniami)

2 – dostępne metody logowania

3 – opcje dostępne przed zalogowaniem

4 – obsługa innych rachunków niż ROR

5 – dostępne typy powiadomień push

6 – dostępne opcje zarządzania kartami płatniczymi debetowymi do rachunku

7 – dostępne opcje płatności mobilnych

8 – usługi dodatkowe

9 – dostępne funkcje kontaktu z bankiem i wnioskowania

Źródło: Bankier.pl, 5.10.2017

Wszystkie banki obsługują największe platformy

W pierwszym bloku rankingu banki mogły uzyskać maksymalnie 3 punkty za dostępność aplikacji na różnych mobilnych systemach operacyjnych oraz możliwość aktywacji bez wykorzystania innego kanału, funkcjonalność na urządzeniach zrootowanych lub po jailbreak oraz użycie funkcji Touch3D w iOS, która pozwala na uruchomienie skrótów do najczęściej wykorzystywanych opcji już z poziomu ekranu głównego smartfona.

Podejście instytucji w tej dziedzinie znacząco się nie różni, za wyjątkiem traktowania platformy Windows Phone. W przypadku przełamania zabezpieczeń telefonu, kilka banków ogranicza dostęp do funkcji płatniczych (m.in. ING Bank Śląski i Bank Millennium), a inne ostrzegają użytkownika o zagrożeniu. W 9 bankach na urządzeniach Apple można już skorzystać z Touch3D. Najwyższe noty w tej kategorii uzyskały PKO Bank Polski, Bank Millennium i ING Bank Śląski.

Drugi blok zagadnień dotyczył logowania do aplikacji mobilnej (punktacja 0-6 pkt, po 1 pkt za każdą dostępną opcję, 0,5 pkt za częściową obsługę, np. na jednej platformie). Najszerszy wybór daje swoim klientom T-Mobile Usługi Bankowe, a najwięcej instytucji proponuje klientom numeryczny PIN.

Najważniejsze opcje już przed logowaniem

Podgląd informacji o rachunkach na ekranie przed zalogowaniem staje się już standardem. Banki umieszczają w tym miejscu również skróty do innych funkcji. W trzecim bloku wzięliśmy pod lupę właśnie tę kwestię – dostępu do aktualnego salda, historii transakcji i Blika oraz map placówek i bankomatów. Maksymalna punktacja wynosiła 9 pkt (w tym 0-3 pkt za podgląd ostatnich operacji – od braku do listy zawierającej 3 lub więcej wpisów).

Na wyróżnienie zasługuje Bank Zachodni WBK, który pozwala obejrzeć najbliższe bankomaty i oddziały również w formie nakładki na obraz z kamery (rozszerzona rzeczywistość). Najdłuższą listę ostatnich operacji oferują z kolei eurobank, Citi Handlowy, Alior Bank i T-Mobile Usługi Bankowe. Te dwa ostatnie banki otrzymały w tej kategorii najwyższą liczbę punktów.

(Google Play)

Logowania nie wymaga również ważna funkcja ułatwiająca śledzenie zmian na rachunków – powiadomienia push (tzw. alerting). W tej sekcji rankingu pytaliśmy o 5 typów powiadomień, każdy premiując przyznaniem jednego punktu. Najwięcej punktów zgromadziły T-Mobile Usługi Bankowe, PlusBank i Bank Zachodni WBK.

Rachunki i karty pod kontrolą

Piąty blok funkcji obejmował obsługę dodatkowych, poza ROR-em, typów rachunków. Opcje te są istotne nie tylko z punktu widzenia sprawowania kontroli nad finansami, ale także wtedy, gdy trzeba np. sięgnąć awaryjnie po oszczędności i zasilić konto osobiste lub dokonać przelewu z konta walutowego za granicą.

Banki mogły otrzymać maksymalnie trzy punkty. Różnice pomiędzy instytucjami były niewielkie i dotyczyły przede wszystkim niepełnej obsługi rachunków w obcych walutach.

W szóstej części sprawdziliśmy opcje zarządzania podstawową kartą płatniczą – od modyfikacji limitów do czasowego blokowania transakcji i wyłączenia operacji z użyciem paska magnetycznego. Przyznawaliśmy po jednym punkcie dla każdej dostępnej funkcji. Najszerszy zestaw możliwości proponuje Bank Zachodni WBK oraz ING Bank Śląski.

Płatności – na wiele sposobów

Jeszcze kilka lat temu telefon pozwalał na co najwyżej płatności za pomocą SMS Premium. Dziś z powodzeniem może zastąpić portfel, uprościć opłacanie rachunków i ułatwić zakupy w sieci. W siódmej sekcji sprawdziliśmy, jaka jest dostępność płatności HCE, obsługi Android Pay, różnych typów transakcji Blik i opcji skanowania faktur w poszczególnych instytucjach.

Banki mogły uzyskać maksymalnie 7 punktów, po jednym za każdą opcję. W tej kategorii wyróżnił się Bank Zachodni WBK, w którym dostępne są wszystkie funkcje płatnicze.

Ważne dodatki – ubezpieczenia, waluty i kontakt z bankiem

Aplikacja mobilna może służyć nie tylko do zarządzania finansami, ale także przydać się jako narzędzie szybkiego dostępu do różnego rodzaju usług dodanych. Temu zagadnieniu poświęciliśmy ósmą sekcję zestawienia, prosząc banki o wskazanie czy pozwalają na zakup ubezpieczeń turystycznych, wymianę walut, doładowania telefonów prepaid i zakup innych usług finansowych i niefinansowych. Maksymalna liczba punktów wynosiła 7.

Najszerszą ofertę usług finansowych proponuje Bank Millennium (m.in. ubezpieczenie OC), a niefinansowych – Bank Zachodni WBK (w tym bilety komunikacji miejskiej, taksówki, rezerwacje hoteli – wspólnie z zewnętrznymi partnerami z możliwością płatności bezpośrednio z rachunku).

Ostatnia grupa pytań koncentrowała się na formach kontaktu z bankiem – m.in. skrzynce wiadomości w aplikacji, możliwości składania i podglądu wniosków. Za każdą z funkcji bank mógł otrzymać od 0 do 1 punktu, łącznie 4 punkty. Najwyższą liczbę punktów otrzymał Bank Zachodni WBK, a zaraz po nim ING Bank Śląski.

Najbogatsze aplikacje dla mobilnych klientów

W klasyfikacji generalnej pierwsze miejsce zajął Bank Zachodni WBK, którego aplikacje dają dostęp do szerokiego zakresu funkcji i usług dodatkowych. Korzystając ze środków zgromadzonych na rachunkach zakupić można m.in. bilety, opłacić parking, a także wesprzeć cele charytatywne. Instytucja wyróżniła się także m.in. możliwościami obsługi różnych typów płatności i elastycznymi narzędziami zarządzania kartami płatniczymi.

W czołówce lokują się także propozycje T-Mobile Usługi Bankowe, ING Banku Śląskiego, Banku Millennium i mBanku. Warto podkreślić, że banki bardzo aktywnie rozwijają propozycje dla mobilnych klientów, a w najbliższym czasie można spodziewać się kolejnej fali aktualizacji aplikacji. Wiele instytucji pracuje nad wdrożeniami kolejnych schematów płatności i przygotowuje się do rozszerzenia zestawu oferowanych funkcji.

Bank Zachodni WBK: przewagą płatności mobilne

Klienci korzystający z bankowości mobilnej coraz częściej traktują aplikację jako podstawowy kanał kontaktu z Bankiem.  W Banku Zachodnim WBK już 170 tys. klientów to użytkownicy „mobile only”.  Ta grupa klientów dynamicznie się powiększa co jest dowodem, że zakres usług w naszej aplikacji w pełni spełnia ich oczekiwania i potrzeby.
Użytkownicy naszej aplikacji najczęściej korzystają z podstawowych funkcji takich jak: sprawdzanie salda, wysyłanie przelewów, wyszukiwanie transakcji.  Jednak przewagą bankowości mobilnej nad bankowością internetową są funkcje dedykowane dla smartfonów takie jak np. płatności mobilne.

Nasi klienci aktywnie i coraz chętniej korzystają z płatności zbliżeniowych telefonem, czy też usług w ramach standardu BLIK, tj. płatności w Internecie, sklepach, przelewy na telefon i wypłaty w bankomacie bez karty.  Mamy też dużą i rosnącą liczbę klientów doceniającą możliwości wprost z aplikacji zakupu biletów komunikacji miejskiej, opłacania parkingów, zamawiania  taksówek oraz nowość, zakup biletów na wydarzenia kulturalne. Sukcesywnie też rośnie sprzedaż produktów depozytowych i kredytowych przez aplikację mobilną.

Tomasz Niewiedział, dyrektor obszaru Bankowości Multikanałowej

Smartfon już dziś z powodzeniem wystarczy do codziennej obsługi domowych finansów. Ponad 1,5 mln klientów polskich instytucji wybiera urządzenie mobilne zamiast innych kanałów. M-bankowość jest na dobrej drodze, żeby pełnić pierwszoplanową, a nie tylko wspierającą rolę. To nie tylko wynik wysokiego nasycenia odpowiednim sprzętem, ale także zasługa coraz lepszych narzędzi przygotowywanych przez banki.

Michał Kisiel

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 1 bionikjaga

Czek BLIK ma żywotność kilkudziesięciu godzin i ryzyko przechwycenia przez obcą osobę. Kod żyje 120 sekund i taki wariant jest lepszy dla młodych ludzi.

! Odpowiedz
0 4 mhm

Właśnie z tego powodu nie kod Blik nie nadaje się do przekazywania będącym daleko osobom (np. dzieciom). Napisałeś: „Albo kod BLIK i wypłaca sobie kasę w bankomacie bez karty” — nie jest to prawdą, mając kod ważny 120 sekund niczego „sobie” nie można wypłacić. Taka operacja wymagałaby nawiązania komunikacji między rodzicem a dzieckiem (np. połączenia telefonicznego), wygenerowania kodu Blik w apce bankowej przez rodzica w momencie, gdy dziecko już uruchomi odpowiedni formularz w bankomacie, podyktowania go dziecku do wpisania, a następnie szybkiego potwierdzenia transakcji w apce przez rodzica. Teoretycznie jest to możliwe, ale chyba tylko Polak-katolik mógłby tak kombinować.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 0 bionikjaga odpowiada mhm

Sądziłem,że pisząc o tym nie muszę tłumaczyć wszystkiego po kolei tak jak Ty, ponieważ każdy kto posiada np BLIK zdaje sobie sprawę na jakiej zasadzie to działa.
Ale może więcej tłumaczenia = więcej rozumienia.

! Odpowiedz
0 4 mhm

Bez sensu. Rozumiem, że redakcja nie ma kompetencji, by oceniać ergonomię (używalność) aplikacji, ale to jednak bardzo ważna rzecz.

Sposób oceny płatności wydaje się bardzo dziwny, czy oferowane przez mBank Android Pay zintegrowane z własną apką (więc takie 2w1, mające cechy własnego HCE) naprawdę jest tyle gorsze od rozwiązania BZ WBK? Ja znalazłbym kilka ważniejszych cech, np. płatności HCE BZ WBK dyskwalifikuje brak ekranu informującego o realizacji połączenia zbliżeniowego (informującego, że można telefon odsunąć od terminala). Inną ważną cechą jest możliwość szybkiego i łatwego utworzenia karty HCE, np. w Millennium można to zrobić bardzo łatwo z poziomu apki, także dla karty kredytowej, a w BZ WBK mobilna karta kredytowa wymaga nawet aneksu do umowy kredytowej!

„Najważniejsze opcje już przed logowaniem”/„Rachunki i karty pod kontrolą”
„Różnice pomiędzy instytucjami były niewielkie i dotyczyły przede wszystkim niepełnej obsługi rachunków w obcych walutach.”
Czyżby? A ja np. widzę dużą różnicę w apce ING, w której bez zalogowania kilkoma ruchami można zrobić przelew ze swojego konta oszczędnościowego na swój ROR — to naprawdę bardzo wygodne, gdy większość środków trzyma się na koncie oszczędnościowym i przy kasie okaże się, że na ROR już jest za mało...

„Najszerszą ofertę usług finansowych proponuje Bank Millennium (m.in. ubezpieczenie OC), a niefinansowych – Bank Zachodni WBK (w tym bilety komunikacji miejskiej [...]” — ale np. w Millennium też można kupić bilety komunikacyjne i parkingowe, w BZ WBK są niby dostępne bilety na wydarzenia kulturalne, ale niemal tylko z Warszawy, a też jest ich tak mało, że ta funkcjonalność istnieje tylko teoretycznie. Jeśli już redakcja uznaje te funkcjonalności za ważne, to należało podać tabelę pokazującą dostępność poszczególnych usług (łącznie z liczbą miast) w poszczególnych apkach...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 10 colicab

Brakuje np. Idea i Nest. Nie odpowiedzieli czy ich po prostu pominięto?

! Odpowiedz
1 13 bionikjaga

Bardzo przyjemny wynalazek, zwłaszcza jak rodzic słyszy w telefonie: tata,jestem daleko a fundusze się zmniejszyły i taki skromny problem trzycyfrowy dałoby radę opanować?
Ano jest możliwość.Np przelew na numer telefonu syna i jest kasa na jego koncie nawet po sekundach.Albo kod BLIK i wypłaca sobie kasę w bankomacie bez karty.

! Odpowiedz
1 4 mhm

Do takiego zastosowania lepszy jest czek Blik.

! Odpowiedz
2 2 mhm

Przy okazji: oprócz czeków Blik istnieje jeszcze jedno rozwiązanie pozwalające natychmiastowo przekazać środki osobie znajdującej się w dowolnym miejscu kraju, nawet takiej, która nie posiada nie tylko apki, ale nawet żadnego konta bankowego. Chodzi o przekazy bankomatowe, rozwiązanie od czeków Blik może odrobinę mniej wygodne, ale trochę bezpieczniejsze.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl